Hea nõu

Lugu ilmus ajakirjas Tiiu

Arst vastab: mida teha, kui tunnen hommikuti ärevust? 

Liisi Seil, ajakiri Tiiu, 21. mai 2020 07:41
Foto: Pixabay
"Mida see tähendab, et hommikul ärgates tundub, et kehas on seesmiselt mingi värin või vibra. See on niisugune nõrkuse ja ärevuse tunne, just nagu süda väriseb ning käed-jalad on nõrgad," kirjutas lugeja Tiiu toimetusse.

"Olen mõelnud, et see on psüühiline ärevus ja pabistamine (seda on mul palju), aga hiljuti hakkasin kahtlustama, et võib-olla on see seotud hoopis südameprobleemidega. Kas oskate niisuguse kirjelduse järgi mingit vihjet anda, kas peaksin minema südant kontrollima või hoopis psühholoogi juurde? Eks neid muresid on elus ka omajagum," kirjeldab 62aastane naine.

Vastab psühhiaater ja kohtupsühhiaatriaekspert Jüri O.-M. Ennet:

Lahendusi on mitu. Kasuks tulevad kõik und soodustavad ja unekvaliteeti parandavad võtted. Kehtib ka printsiip, et puhkus taastab jõu ja hea enesetunde.

Une-eelsed rituaalid on vägagi rahustava toimega, näiteks õhtune lemmikluuletus või niinimetatud palvesalmike. Mina soovin selles lähedastele (lapsed, lapselapsed ja teised lähedased) südamest midagi head. See on olemuselt eestpalve. Teistele head soovides tegeled ju ka endaga, ainult endaga tegelemine jääks mõnel õhtul ilmselt ära. 

Hommikul kordub sama: hommikune virgumine ja eestpalve, kus soovime lähedastele rõõmsameelset päeva. Hommikuti siputage nagu väike laps – ka seda teen ma iga päev juba aastakümneid. Olge voodis või võimlemismatil selili ja siputage: parem käsi, vasem käsi, parem jalg, vasem jalg ja siis käed-jalad koos. See on ju vibromassaaž, mis ergutab vaimselt ja füüsiliselt kogu organismi. 

Jälgige, et toitute tervislikult ja tarbite piisavalt vedelikku. Head on soojad joogid, sest neelamine rahustab. 

Võtke iga päev ette 30–40minutiline jalutuskäik. Järgige taas eestpalve printsiipi – kui jalutan, siis läheb lähedastel hästi. Enda pärast jätaks võib-olla täna-homme ühe käigu vahele, aga kuidas ma lastele ja lastelastele selle heateo tegemata jätan! Kindlasti teen ja lähen jalutama. Vaimujõud on suur, eestpalve on ülihea motivaator. 

Perearsti juures südametööd ja vererõhku kontrollida on ikka oluline. 

Minu kuldne ravimise reegel: tableti osa (kui ravim vajalik) on 1/10, harjutused ja elukorraldus, rituaalsed tegevused – 9/10. Iga tera tervise varasalve on kasuks. Igast murest saab üle – harjutades!