Hea nõu

Lugu ilmus ajakirjas Tiiu

Arst vastab: miks magus tekitab kuumahoogusid? 

Liisi Seil, ajakiri Tiiu, 28. juuni 2020, 07:07
Foto: Pixabay
"Kas toit ja kuumahood on seotud? Olen vahel emotsionaalne sööja – lohutan ennast mõne saiakese, maiustuse või jäätisega. Olenevalt stressi sügavusest on nn auhinnad vahel suuremad, kui on tervislik. Pärast magusa söömist on kuumahood platsis, eriti õhtuti ja öösiti. Sama juhtub ka siis, kui olen joonud näiteks klaasi veini. Tavaliselt tervislikult toitudes on kuumahoogusid vähe või üldse mitte. Kas toitumine võib üleminekueaga seotud nähtusi mõjutada? Või polegi need kuumahood seotud menopausiga, vaid ainult toitumisega?" küsib 49aastane naine, kelle jaoks kuumahood on tema kehas uus nähtus. 

Vastab toitumisterapeut Kaia Palumaa:

Tervislik toitumine on oluline igas eluetapis, nii ka naiste üleminekueas ehk klimakteeriumis. See on normaalne nähtus, kus toimub teatud hormoonide – östrogeeni, progesterooni jt – taseme langus, mis omakorda põhjustab kuumahoogusid ja muid vaevusi. Seetõttu on oluline pöörata tähelepanu tervislikule toitumisele ja elustiilile. See aitab säilitada head enesetunnet ja ennetab paljusid sel ajal tekkida võivaid ohtusid – näiteks osteoporoosi, ülekaalu, kõrgvererõhktõbe ja muid südame-veresoonkonnahaigusi.

Teie puhul on hea, et olete vaevusi vallandavad tegurid juba kindlaks teinud. Keha kuulamise oskus on oluline, ka seda tuleb õppida. 

Oluline on tarbida kaltsiumi, oomega-3 rasvhappeid, magneesiumi ja D-vitamiini. Seda saab teha, lisades menüüsse soja-, lina- ja teisi seemneid, kala, köögivilju, täisteraviljatooteid, pähkleid.  

Magusavajaduse võiks rahuldada tervislikud valikud ehk puuviljad, marjad ning nendest tehtud magustoidud, sobib ka tume vähese suhkruga šokolaad. Retsepte leiab internetist palju. Unustada ei tohi liigutamist ja lõõgastavaid treeninguid, mis kokkuvõttes tagavad hea enesetunde, tugeva tervise ega lase vaevustel elukvaliteeti langetada.