Keha

PSÜHHIAATER NUTITELEFONIST: sel kellaajal kasutades ajab see sööma ja rasv hakkab kogunema! 

Kersti Eero, 16. november 2021 18:46
Pommitades oma aju tuhandete pöidlalibistustega päevas, muutub tal üha raskemaks võtta vastu olulist infot. Foto: Panther Media Sergiy Tryapitsyn

 „Nende jaoks, kes jälgivad oma kehakaalu, võib olla hea teada, et kui kasutad hilisõhtul telefoni, võib see tõsta su isu,“ hoiatab Stockholmi Karolinska instituudi psühhiaatriaosakonna peaarst Anders Hansen raamatus „Ekraaniaju. Kuidas digisõltuvus meie tervist ja heaolu mõjutab“. Kuid kõige rohkem mõjutab see autori sõnul siiski meie und. 

„Liigne nutitelefoni kasutamine võib viia stressi ja rahutuseni, aga kõige rohkem mõjutab see meie und,“ tõdeb doktor Hansen. „Kui me saame liiga palju valgust, siis melatoniini tootmine pidurdub ja keha arvab, et on päev. Seepärast magamegi halvasti, kui magamistoas on liiga valge. Ent melatoniini tootmist ei mõjuta ainult see, kui suur hulk valgust meile langeb, vaid ka see, mis tüüpi valgus see on. Sinisel valgusel on eriline võime melatoniini tootmist madalal tasemel hoida. Kui kasutad enne magamaminekut nutitelefoni ja  tahvelarvutit, äratab sinine valgus aju üles ja surub melatoniini tootmist mitte ainult vahetult alla, vaid viivitab selle tootmise taasalustamist kaks kuni kolm tundi. Seega kerib sinine valgus sinu bioloogilist ööpäevakella paar kuni kolm tundi tagasi.“ Psühhiaater võrdleb ajavahestressi sellega, mis tekiks näiteks Rootsist Gröönimaale või Lääne-Aafrikasse reisides. 

Edasi lugemiseks:

Samal teemal

29.11.2021
ÄRA RIKU ELUTÄHTSAT ORGANIT! Tee nii ja maks ütleb sulle aitäh!
07.10.2021
EI SAA KUIDAGI SALEDAMAKS? Jäta dieedid ja keskendu hoopis neile kolmele asjale!
14.06.2021
MISKI AJAB KOGU AEG PISSILE? Need on 11 tavalist või ohtlikku põhjust
14.06.2021
NII PÜSIB MAKS TERVE! Siin on 14 head (ja hävitavat) toitu maksale