Hea nõu

TRENN VÕI TOITUMINE? Spetsialist teab, mis aitab päriselt kaalust alla võtta! 

Sirje Maasikamäe, 1. juuli 2020, 06:00
Treening on ülimalt tõhus tööriist kaalulangetamisel, kuid õigest toitumisest ei saa ei üle ega ümber. Foto: Vida Press
Eriolukorrale, mil oli vaja kodus püsida, järgnes kohe grillihooaeg kõigi oma ahvatlustega. Kui lisada siia veel töö kodukontoris, kus toidukiusatused on lähedal, siis polegi ime, kui figuur kipub käest minema. Kuidas hoida kaal kontrolli all, soovitab personaaltreener Siim Kelner.

Puhkuste aeg on käes. Siiski jätkavad paljud tööd kodukontoris, kus teekond külmkapi ja toidukiusatusteni on lihtne ja lühike. Personaaltreener ja Rakvere saadik Siim Kelner soovitab pigem probleemi ennetada ja kiusatusohtlikke toite üldse mitte varuda töökeskkonda, olgu see kodukontoris või mujal. Aga kui kiusatused on juba ostetud, oleks mõistlik sättida need vaateväljast eemale ja panna kappi peitu.

„Kindlasti ei tähenda see, et kõike peaks endale keelama. Kui mõistusega suhtuda ning kogustest kinni pidada, siis saab ka sääraseid toite päevamenüüs hoida, muidugi eeldusel, et nendega oma päevast „toidu-eelarvet“ lõhki ei aeta.“ Kaloririkaste toitudega on seda väga lihtne teha.

Personaaltreener Siim Kelner arvab, et söömisel pole vaja kõike endale keelata, kuid kogused tuleb hoida mõistlikud.Foto: Alina Birjuk

Ka grillimiskombed tasub üle vaadata. „Grillikultuur ei pea kindlasti tiirlema ainult liha ümber, olgugi et lihal on selles keskne roll,“ arvab Kelner. „Eelista võimalusel madalama rasvasisaldusega taisemaid sealihalõike, aga kui validki rasvarikkama šašlõki, siis proovi hoida kogused mõistuse piires.“

Personaaltreener soovitab võtta liha kõrvale kindlasti ka taimset kraami – grillitud köögivilju ja värskeid salateid. „Nendega saab muuta toidulaua väga rikkalikuks ning need on ka hea kõhutäide.“

Foto: Pixabay

Grillimisega käib sageli kaasas ka rohke alkoholi joomine, mis paneb samuti kaalule põntsu. Kelner soovitab juua alkoholi võimalikult vähe ja leida sellele paremaid asendusi, näiteks alkoholivabu värskendavaid jooke. Kindlasti ei tohi unustada juua vett, eriti soojade ilmadega.

Inimesed juurdlevad pidevalt, et kui oluline on kaalulangetamisel trenn, kui oluline on aga toitumine. Kelneri arvates võib kõva trenni tegijaid saata küll edu, aga selles ei saa kindel olla. „Sõltub siiski, milline on söömiskäitumine. Kui kõva treening on vaid kompensatoorne võte kehvade toiduvalikutega toime tulemiseks, siis kindlasti edu ei saavutata.“

Treening on personaaltreeneri sõnul küll ülimalt tõhus tööriist kaalulangetamisel, kuid õigest toitumisest ei saa paraku üle ega ümber. Suurema treeningukoormusega inimestel on mängumaa lihtsalt veidi laiem.

Spordiklubid olid pea kolm kuud kinni. „Mis seal salata, loomulikult oli suur hulk neid, kellel treenimine katkes eri põhjustel täielikult,“ räägib Kelner eriolukorra mõjust. „Suuresti oli selle taga motivatsioonilangus, kuid teatud määral kindlasti ka teadmiste puudumine, kuidas väiksemate võimalustega treenides hakkama saada.“

Samas polnud kõik treeningupausil, märgib Kelner.„Palju oli ka neid, kellel oli siiski piisavalt entusiasmi, et treenimist jätkata. Toeks oli ka see, et meie, treenerid, üritasime inimestesse motivatsiooni süstida ja n-ö kätt pulsil hoida. Tegime koduseid treeningkavasid, õppevideoid ning Zoomi vahendusel treeninguid, mille eest inimesed olid tänulikud.“

Foto: Pixabay

Kuna spordiklubid olid kinni, avastati enda jaoks ka hoopis uusi alasid - hakati jooksma, rulluisutama või rattaga sõitma. „Paljud kindlasti märkasid seda, sest terviseradadel liiklus mitmekordistus.“

Taas trenni alustades ei saa Kelneri sõnul naasta kohe harjumuspärase koormuse juurde, vaid paar-kolm nädalat võiks hoogu pigem tagasi hoida. Neil, kellel on olnud täielik trennipaus, on juba füüsiliselt raske kunagise koormusega jätkata. „Üle pingutades võib treeningu ajal olla kehv enesetunne ning pärast seda tarbetu lihasvalu, mis kestab mitu päeva.“

Aga isegi need, kel õnnestus kodus näiteks keharaskuse või kummilintidega treenides päris hästi treenitust hoida, ei suutnud tõenäoliselt säilitada raskustunnetust ja harjutuste tehnikat, arvab Kelner. „Hea näide on raske kangi turjal hoidmine ning süvalihaste kasutamine ja töölerakendamine raskuste tõstmisel. Hea oleks alguses natuke hoogu maha võtta ning harjutada  kindluse mõttes liikumismustrid ja harjutuste tehnika uuesti läbi, et kogemata endale liiga ei teeks.“

Samal teemal

29. juuni 2020, 05:00
LIHTNE JA TÕHUS! Kaks paastupäeva nädalas aitavad eriti hästi alla võtta
14. juuni 2020, 10:00
NII HAKKAB KAAL LANGEMA! 9 tarka otsust, mis panevad kalorid kiiremini põlema
27. mai 2020, 06:00
EI SAA KUIDAGI SALEDAMAKS? Jäta dieedid ja keskendu hoopis neile kolmele asjale!
22. mai 2020, 07:00
NII VÕTAD KINDLALT ALLA: need kolm põhimõtet on ühised kõikidele edukatele dieetidele