Perearsti juures peaks patsient saama kiirelt nõu, vajalikud uuringud kui ka ravi. Foto: Vida Press
Hea nõu
2. juuli 2020, 05:00

KUST LEIDA ABI? Vaata, mida teha, kui sa pole rahul perearstiga!

Kui meid kimbutab mõni tervisemure, loodame sellele kiirelt abi leida. Mõnikord aga ei õnnestu pääseda arsti juurde mõistliku aja jooksul, arst ei leia probleemile lahendust või tekitab kõhklusi määratud ravi sobivus. Mida siis teha ja kust abi leida?

Tervisemure lahendamisel on esimene kontakt üldiselt perearst või -õde. Perearsti juures peaks patsient saama kiirelt nõu, vajalikud uuringud kui ka ravi. Ägeda haigusega inimene peab pereõe või -arsti vastuvõtule saama samal päeval. Kroonilise haiguse ja teiste mitte nii kiiret sekkumist vajavate murede puhul võtab perearst vastu viie tööpäeva jooksul. Vajadusel peaks perearst suunama inimese edasi eriarsti juurde. Mida aga teha siis, kui perearst ei võta terviseprobleemi tõsiselt, keeldub lisauuringuid tegemast ega suuna patsienti ka edasi?

Küsi arvamust mõnelt teiselt perearstilt

Patsiendile esimesena diagnoosi pannud või teda ravinud arst peab teisese arvamuse andjale edastama kogu patsiendi tervisemurega seotud info. Teine arst saab anda hinnangu diagnoosi õigsuse ning määratud ravimi või tervishoiuteenuse vajalikkuse kohta. Samuti selgitada alternatiive, ravi oodatavat mõju ning tervishoiuteenuse osutamisega seotud riske. Perearsti visiit on kindlustatule tasuta, kuid teise perearsti poole pöördumisel tuleks tasuda visiiditasu. 

Foto: Tiina Kõrtsini

Vaheta perearsti

Kui perearstilt on võimatu abi saada, tuleb arsti vahetada. Uut perearsti tuleks valida selle järgi, et tema teeninduspiirkond kattuks patsiendi rahvastikuregistri elukoha aadressiga. Perearsti nimistusse saab registreeruda kirjaliku avalduse alusel, mille patsient peab esitama perearstile. Perearst vastab avalduse esitajale seitsme tööpäeva jooksul. Perearstil on õigus keelduda uut inimest nimistusse võtmast, kui tema nimistule kehtestatud maksimaalne piirsuurus on ületatud.

Kui vahetad perearsti seetõttu, et oled teenusega rahulolematu, anna sellest kindlasti teada ka Eesti Haigekassale ja Terviseametile, kes saavad kontrollida, kas arst pakub teenust nõuetele vastavalt.

Perearsti vahetamise kohta leiad täpsema info Terviseameti lehelt.

Vaata perearstide nimistuid ja teeninduspiirkondi siit.

Foto: Pixabay

Helista perearsti nõuandetelefonile

Kui tervisemure tekib ajal, mil perearst ei ole kättesaadav, saab helistada perearsti nõuandetelefonile. Meditsiinilist nõu saab küsida lühinumbrilt 1220 või helistades telefonile +372 634 6630.

Sellel telefonil nõustavad perearstid ööpäev ringi nii eesti kui ka vene keeles. Nõuandetelefonilt saab isikustatud nõustamist lihtsamate terviseprobleemide korral, juhiseid esmaseks abiks ning vajadusel ka infot tervishoiukorralduse küsimustes.

Kui nõuandeliinile helistades selgub, et vajalik on vältimatu arstiabi, suunatakse kõne edasi häirekeskuse numbrile 112, et kutsuda kiirabi.