Hea nõu

NII PÜSIB KAUNIS JUME KAUEM! Need ained tagavad ilusa päevituse pikaks ajaks 

Toimetas Sirje Maasikamäe, 5. juuli 2020 11:00
Tavaliselt kasutavad inimesed päikesekaitsekreemi liiga vähe. Foto: Vida Press
Päike, meri ja värske õhk mõjuvad enesetundele suurepäraselt ning annavad jõudu. Päike on meie sõber, kui kohtume temaga mõõdukalt ja kaitseme ennast õigete vahenditega. Kuidas saavutada suvine terve jume, mis kestaks kaua, soovitab Südameapteegi proviisor Mariana Džaniašvili.

Suvel tuleks üle vaadata näohooldusharjumused, et kaitsta nahka tõhusamalt kuumuse ja kuiva õhu mõju eest. Suvel teevad muret naha kuivus, sest palava ilmaga kaotab keha rohkelt niiskust või vastupidi – häirivad liigne rasu ja ummistunud poorid. Samuti võivad probleemiks olla punetus, lõhkenud kapillaarid ja pigmendilaigud. Rasusel nahal võib suvekuudel tekkida vistrikke tavapärasest rohkem. 

Samal teemal

Puhasta, niisuta ja koori!

Nahk on keha esmane kaitsekiht välisärritajate eest. Näohooldusharjumused tuleb kohandada ilmale vastavaks, et hoida nahk terve ja särav. Muidugi teavad kõik, et nahka tuleb hoolikalt puhastada nii hommikul kui õhtul. Suvel aga võiks tavalisest aktiivsema rasu- ja higinäärmete töö tõttu puhastada nägu ka päeval. Naha värskendamiseks võib kaasas kanda puhastavaid meigieemaldusrätte või pisikese pudeliga termaalvett. Soovitatavad ei ole alkoholi sisaldavad puhastustooted – need võivad nahka veelgi kuivatada.

Suvel tasub eelistada kergema tekstuuriga tooteid. Kuivema naha jaoks tuleb kreemide koostises otsida hüaluroonhapet ja kollageeni, väga kuiva ja küpse naha korral on öösel hea kreemi all kasutada ka niisutavaid seerumeid. Rasusele või kombineeritud nahale sobivad kerged matistavad fluiidid/geel-kreemid. Ideaalne suvekreem sisaldab ka päikesekaitset!

Foto: Pixabay

Meikimisel tuleb eelistada kergeid BB- ja CC-kreeme või veel parem – mineraalpuudreid. Mida rohkem on nahal meiki, seda aktiivsem on rasu- ja higinäärmete tööja ja põletikuliste punnide tekke oht tõenäolisem. Tundliku nahaga inimestele on spetsiaalsed punetusvastase toimega BB- või CC-kreemid, mis sisaldavad naha katmiseks pigmenti ja päikesekaitset.

C-vitamiiniga seerum on näohoolduses samm edasi. C-vitamiin on võimas antioksüdant, mis neutraliseerib vabu radikaale ja tugevdab naha loomulikku kaitsesüsteemi. Seda on tingimata vaja ka naharakkudes kollageeni tootmiseks, aidates toetada nahastruktuuri ja ennetada vananemisilminguid. Lisaks tõstab C-vitamiin naha kaitsevõimet UV-kiirguse vastu. Pärast C-vitamiini seerumi kasutamist on nahk niisutatud ja särav. Oma peegeldava ja kapillaarse tugevadava toime tõttu on C-vitamiin abiks ka pigmendilaikude ja kuperroosse naha korral.

Nahka võiks kord nädalas ka koorida. Nii muutub nahk värskemaks, elastsemaks ja pehmemaks. Koorida tuleb teadlikult ja ettevaatlikult. Kui tundlikule, punetavale nahale sobivad ensüümkoorijad, siis kuivale ja küpsele nahale on paremad terakestega koorijad. Näol ja kehal tuleks kasutada erinevaid tooteid, sest õrna näonaha jaoks tugevad kehakoorijad ei sobi.

Suvel on asendamatu termaalvesi, mis aitab säilitada naha niiskust ja rahustab seda. Termaalvesi on ainulaadne looduslik ravivesi, mis sisaldab tasakaalustavaid mineraale. Kergesti imenduv termaalvesi muudab naha pehmemaks, värskemaks ja tervemaks, samuti vähendab tundlikkust, leevendab punetust ja taastab naha tasakaalu. Vedelikku tuleks pihustada nahale 2–5 sekundi jooksul 15 sentimeetri kauguselt ja lasta mõjuda.

Beetakaroteen on rasvlahustuv provitamiin, mis muudetakse organismis  vajalikus koguses A-vitamiiniks. A-vitamiin aitab normaalsena hoida nii nahka ja limaskesti kui ka nägemist. Lisaks aitab see vitamiin kaasa immuunsüsteemi normaalsele talitlusele. Võttes A-vitamiini allikana beetakaroteeni, ei pea selle võimaliku toksilisuse pärast muretsema – keha lõpetab varude täitumisel beetakaroteeni A-vitamiiniks muutmise.

Toidulisandina kasutades soodustab beetakaroteen päevitamist ja tagab pikaajalise jume. Beetakaroteen kaitseb nahka UV-kiirguse eest, pidurdades vananemisprotsesse ning hoides ära kortsude teket. Kaunima päevituse püsimiseks võib beetakaroteeni tarvitamist jätkata ka pärast suvepuhkust.

Foto: Pixabay

Vali õige päikesekaitsekreem!

Organismi jõuvarude taastamiseks ja vajaliku koguse D-vitamiini tootmiseks piisab lühiajalisest, 15–20-minutilisest päikesevõtust.

Päikesekaitsekreem peaks olema laia toimespektriga ning pakkuma kaitset nii UVB- kui ka UVA-kiirte ning nähtava valguse eest. Sellel võiks olla minimaalselt 20 SPF kaitsefaktor, kuigi on tõestatud, et 30 SPF ja 50 SPF kaitsevad nahka UVA-kiirte ning nähtava valguse eest siiski oluliselt paremini.

Päikesekaitsevahend ei taga ohtliku ultraviolett-kiirguse eest täielikku kaitset. Päikesekaitsekreemid, -geelid ja-õlid, spreid ja aerosoolid absorbeerivad, hajutavad või peegeldavad UV-kiirgust ja vähendavad päikesekiirguse kahjulikku mõju.

Foto: Pixabay

Arvesta oma nahatüübiga!

I fototüübiga inimesed saavad päikese käes viibides alati päikesepõletusi ning nende nahk ei päevitu.

II fototüübiga inimestel tekivad päikesepõletused sageli, nad päevituvad tavapärasest aeglasemalt ja vähe.

III fototüübiga inimestel tekivad päikesepõletused tihti ning nende nahk päevitub keskmiselt. Tavaliselt on neil punased, blondid või helepruunid juuksed ning nad on heledanahalised.

IV fototüübiga inimestel tekivad päikesepõletused harva, nahk päevitub hästi.

On teada-tuntud tõde, et me ei ole päikese ees võrdsed – mõni nahatüüp talub päikest paremini kui teine. Sõltumata fototüübist võib õige kaitse ära hoida palju ebamugavust ning kaitsta päikesepõletuse kahjuliku mõju eest. 

Aknele kalduva nahaga inimesed võiksid eelistada kergema konsistentsiga päikesekaitsekreeme, kuivema nahatüübiga inimesed aga valida midagi õli baasil või toitvamate päikesekaitsekreemide seast.

Samuti on olemas häid vananemisvastase toimega päikesekaitsekreeme, mis sisaldavad hüaluroonhapet, aga ka uuenduslikke tavapärasest kõrgema päikesekaitsefaktoriga päevakreeme (50+ SPF). Pigmenteerumisvastane päikesekaitsepiim (SPF 50+) sobib igapäevakasutuseks kõigile nahatüüpidele ja aitab ennetada päikesest tingitud hüperpigmentatsiooni. 

Foto: Mati Hiis

Kui palju kreemi kasutada?

Beebide ja väikelaste nahk vajab suvel erilist kaitset, sest nende nahk toodab minimaalses koguses melaniini, mis tähendab, et päikesepõletus võib tekkida väga kergesti. On oluline teada, et pooled päikesest tulenevad rakukahjustused on tekkinud enne 19. eluaastat! Alla kuue kuu vanuseid beebisid tuleks hoida kogu aeg varjus ning vanematel lastel kasutada väga kõrge päikesekaitsefaktoriga kreemi.

Foto: Pixabay

Tavaliselt kasutavad inimesed päikesekaitsekreemi liiga vähe. Soovitatav kogus peaks olema 2,0 g / cm2, kuid uuringud on näidanud, et inimesed kannavad kreemi nahale umbes 0,5–1,0 g / cm2. Täiskasvanule piisav kogus päikesekaitsekreemi on 36 grammi ehk 6 teelusikatäit: nägu – 1 teelusikatäis, keha – 5 teelusikatäit. Vaid nii saavutame piisava päikesekaitse. 

Päikesekreemi peaks peale kandma umbes 30 minutit enne päikese kätte minekut, sest see hakkab mõjuma alles 20–30 minutit pärast nahale kandmist. Rannas peaks kreemikihti uuendama iga 2–3 tunni järel, ujumise korral veelgi sagedamini. 

Pärast päevitamist tuleb päevituskreem maha pesta ning kanda nii kehale kui ka näole niisutav kreem, mis kinnistab päevitunud jumet, aitab taastada naha niiskusesisaldust ja suurendab naha kaitsevõimet. Selleks sobivad päevitusjärgsed tooted, mis sisaldavad näiteks aaloeekstrakti, E-vitamiini, mentooli, allantoiini, teepuuõli ja pantenooli.

Foto: Pixabay

Mida teha päikesepõletuse korral?

Päikesega ei tasu liialdada. Kasu on päikesest vaid hetkeni, mil ei ole tekkinud nahapõletust. Päikesekiirguse üledoosiga kaasnevad päikesepõletus, kortsud, nahavähi- ja silmahaiguste tekke oht. Tõsine päikesepõletus nahal näeb välja erüteemina – nahk on valulik, võivad tekkida villid ja isegi palavik.

Päikesepõletuse korral tuleb nahka korduvalt jahutada. Apteegis on selleks saadaval spetsiaalsed jahutavad ja põletikuvastased teepuuõli sisaldavad geelid.

Pantenool päikesepõletusele ei sobi, sest takistab naha jahtumist. Samuti ei sobi päikesepõlenud nahale rahvameditsiinis sageli soovitatud hapukoor, kuna see sisaldab suurel hulgal rasva, mis ei lase nahale õhku ligi. 

Päikese eest vajavad kaitset ka juuksed, silmad ja huuled, seega on soovitatav kanda peakatet ning UV-kaitsega päikeseprille.