Hea nõu

SÜGELUS, KUIVUS, VILETS NÄGEMINE? Proovi lihtsat harjutust, mis päästab silmad ülekoormuse ja krampide eest! 

Toimetas Sirje Maasikamäe, 27. oktoober 2020 07:00
Silmade sügelus, kuivus ja raskused fokusseerimisega on ühed selgemad silmade pingega seostuvad signaalid.Foto: Vida Press
Mitmesugustelt ekraanidelt ja nutiseadmetelt info hankimise tõttu on koormus inimeste silmadele tohutult suur. Seetõttu on väga paljudel probleeme, mida sageli ei osatagi nägemise või silmadega seostada.

Mis juhtub, kui hoida kätt iga päev kaheksa tundi ühes asendis? Käsi läheb krampi. Sama kehtib silmade puhul, kinnitab Confido optometrist Hanna-Maria Vanaküla. “Arvutiga töötajatel on silmad suurema osa päevast fikseeritud ühte kindlasse asendisse ning sundasend põhjustab spasmi ehk silmade lihased ei suuda enam lõdvestuda. Kui käe sundasend annab valu ja krambiga märku peamiselt vaid käes, siis silmade puhul on asi vähe varjatum ning alati ei pruugi kaebused ka kohe tekkida. “

Silmade sügelus, kuivus ja raskused fokusseerimisega on ühed selgemad silmade pingega seostuvad signaalid, aga silmade sundasend võib põhjustada ka peavalu, unetust ja pseudomüoopiat, mil inimene tunneb, nagu oleks tema nägemine halvenenud.

Foto: Pixabay

Samal teemal

“Päris sageli jõuavad minu juurde inimesed, kellel on prillid näiteks –5,0 dpt. Nende nägemisteravuse mõõtmisel selgub, et tegelik nägemine on märksa parem, –3,0 dpt,” tõdeb Vanaküla. Mis juhtus? Inimene on iga päev töötanud intensiivselt arvutiga ja kord kui nägemine halvenes, saanud ka tugevamad prilliklaasid. Uute prillide väljakirjutamise hetkel oligi nägemine kehvem, ent vahepeal on inimene töökohta vahetanud ja arvuti kasutamine muutunud harvemaks. Silma lihaskramp oli vabanenud ja nägemine paranenud.  

Leevendus silmaharjutustest

Silmade pingest tekkida võivate nähtude ära hoidmiseks soovitab optometrist eelkõige suhtuda tõsisemalt silmaharjutustesse ja jälgida puhkerežiimi soovitusi. “Ekraanide vaatamisest võiks kaheks minutiks pausi teha iga 20 minuti järel. Silmaharjutused aitavad aga lõõgastada ja tugevdada silma ümbritsevaid lihaseid,” räägib Vanaküla.

Silmade loomuliku oleku taastamiseks soovitab optomerist lihtsat harjutust.

  • Vaata nii üles kui võimalik
  • Vaata nii paremale kui võimalik
  • Vaata nii alla kui võimalik.
  • Vaata nii vasakule kui võimalik.
  • Tee silmadega kaks ringi ühele poole ja kaks ringi teisele poole.
  • Seejärel liigu silmadega mõttes mööda diagonaale.

Silmaharjutust tehes pane tähele, et liigutaksid ainult silmi, mitte pead ning hoia pilku igas asendis vähemalt kaks sekundit.

Silmade kõrgus olgu ekraani ülemine serv

Optometrist rõhutab, et ekraanide kaugus silmadest peaks olema ligikaudu ühe käe pikkus. Suuremad ekraanid peaksid olema veelgi kaugemal, sülearvutid jällegi lähemal. Ekraan ei tohi olla liiga kõrgel ega otsevaatamise kõrgusel. “Silmade töö koondub allapoole oluliselt lihtsamalt kui otse ette. Reegel ongi, et silmade kõrgus on ekraani ülemine serv.”

Foto: Pixabay

Abi sinise valguse eest kaitsvatest prillidest

Mitmed arvutiga töötavad inimesed leiavad silmadele leevendust sinist valgust blokeerivatest prilliklaasidest. Seesugused prilliklaasid näevad välja nagu tavalised läbipaistvad prilliklaasid, ent aitavad neutraliseerida LCD ja LED ekraanidelt kiirgavat sinist valgust. Optomerist selgitab, et sinine valgus on nähtava valguse osa, mida leiab nii looduses kui ka kunstlikes valgusallikates, nagu digiekraanid ja fluorestseeriv valgus. Selline valgus kiirgub tugevalt silma sisse, väsitab silmi ja võib kahjustada võrkkesta.

“Pooled patsiendid, kellel on tundlikud silmad ja kel esinevad kaebused, ütlevad, et sinist valgust blokeerivad klaasid on kõvasti nende elukvaliteeti parandanud. Ülejäänud pool, kellel silmad pigem ei ole tundlikud, ei tunne ka otsest mõju,” räägib Hanna-Maria Vanaküla ja julgustab tundlike silmade korral proovima sinise valguse eest kaitsvaid prille.