Hea nõu

STRESS JA VÄSIMUS? Kurnatuse taga võib olla selle vitamiini nappus! 

Toimetas Sirje Maasikamäe, 9. november 2020 05:00
B-rühma vitamiinid mõjutavad igapäevast energiataset.,Foto: Vida Press
Üha pimenev aeg ning kuhjuvad töö- või kooliülesanded põhjustavad stressi ja väsimust. Kurnatust aitavad leevendada B-rühma vitamiinid. Millised on B-vitamiinide ülesanded ja mida tasub tarvitamisel eelistada?

Vitamiinidest on B-rühma vitamiinid ühed olulisemad hea tervise sambad, mõjutades igapäevast energiataset, ajutegevust ja rakkude ainevahetust. „Organismis peavad tasakaalus olema kõik B-rühma vitamiinid, sest erinevad B-vitamiinid aitavad üksteisel imenduda ja iga vitamiin täidab organismis oma kindlat ülesannet,“ ütleb Südameapteegi proviisor Kerli Vahar.

B-vitamiinide rühma kuulub üheksa vesilahustuvat vitamiini. Siin on nende olulisemad ülesanded.

B1 – süsivesikute ainevahetus, närvirakkude funktsioneerimine;

B2 – nägemine, küünte, naha ja limaskestade tervis, juuste kasv, reguleerib raua ainevahetust;

B3 – süsivesikute ainevahetus;

B4 – närvisüsteemi funktsioneerimine, rasvade ainevahetus, südame töö stimuleerimine, ajuverevarustuse paranemine;

B5 – toetab mälu, rasvade ja süsivesikute ainevahetus, mälu parandamine,väsimuse vastu;

B6 – hormoonse tasakaalu säilitamine, immuunsuse jaoks;

B7 ehk biotiin – rasvade ainevahetus, valkude süntees; juuste ja küünte tugevus;

B9 ehk foolhape – vereloome jaoks, süsivesikute ainevahetus, DNA moodustumine

B12 – närvisüsteemi normaalne toimimine, aneemia ennetamine.

Foto: Erki Parnaku

Enamik inimesi saab mitmekesiselt süües toidust – puu- ja köögiviljadest, rikastatud piimatoodetest  ja täisteraviljadest – vajaliku hulga B-vitamiine kätte. Küll aga võib vitamiini juurde vaja minna kiire elutempo ja intensiivse tööperioodi kestel. Samuti raseduse ajal.

Foolhape on oluline loote arengule ja kasvule ning selle puudumisel suureneb risk loote selja- ja peaaju väärarengu tekkeks. Foolhappe nappus põhjustada raseduse katkemist või enneaegset sünnitamist. B-vitamiini tasub juurde tarvitada ka suhkruhaiguse ja taimetoitluse korral. Kerli Vahar lisab, et organismil on raske vitamiine omastada nii liigselt töödeldud toidu, ülearuse suhkru ja alkohol tarbimise, aga ka suitsetamise korral.

B-vitamiine leiab nii teraviljadest, piimatoodetest, kõrvitsaseemnetest, erinevatest pähklitest, piimatoodetest, pärmis, maksas, idudes, kalast ja banaanist.

Foto: Pixabay

Mis juhtub, kui B-vitamiini jääb väheks?

Proviisori sõnul ei tasu B-vitamiinide üleannustamist karta. „B-vitamiinid on vesilahustuvad vitamiinid, mis ületarbimisel väljuvad uriiniga,“ selgitab Vahar. Erandiks on aga B12- ja B9-vitamiinid, mis talletuvad tagavarana maksa.

Komplekspreparaadina või üksikult?

Vajadusel võib võtta B-vitamiini preparaati 1-2 korda päevas. Apteegis on neid nii eraldi kui ka komplekspreparaatidena. „Paljud vitamiinid ja mineraalid on registreeritud toidulisandina, mis tähendab, et need ei ole mõeldud konkreetsete sümptomite leevendamiseks, vaid B-vitamiini suurenenud vajadusel juurde võtmiseks, näiteks pingelisel või töökamal perioodil,,“ ütleb Vahar. „Olemas on ka üksikuid B-vitamiine või ravimina registreeritud kombinatsioone, mis on mõeldud kasutamiseks teatud haiguste korral ning nende manustamiseks võiks soovitus tulla arstilt.“

Samal teemal

22.02.2021
KAS SUUDAD HAIGUSTELE VASTU PANNA? Need harjumused kurnavad immuunsüsteemi ära
01.11.2020
VÄSINUD JA PIDEVALT KÜLM? 9 põhjust, miks kehatemperatuur on liiga madal
30.10.2020
SÜGIS PANEB LAPSE TERVISE PROOVILE: need vitamiinid aitavad haigustele vastu panna!
28.10.2020
VÄSIMUS JA VILETSAD JUUKSED? Viis salakavalat märki, et sul võib olla vitamiinipuudus