Hea nõu

Täna tähistatakse üle maailma diabeedipäeva.

Kas suhkruhaige võib süüa ainult kapsast? Diabeediõde lükkab ümber müüdid ja õpetab, kuidas haigust ohjes hoida 

Toimetas Sirje Maasikamäe, 14. november 2020 13:00
Ülekaal ja mugav eluviis soodustavad II tüübi diabeedi teket. Foto: Vida Press
Isegi aastaid suhkurtõvega elanud inimesed ei tea, et neid saab vajadusel nõustada diabeediõde. „Otsige abi, pereõed oskavad aidata ja perearst saab vajadusel edasi suunata ka spetsialisti vastuvõtule,“ ütleb Ida-Tallinna Keskhaigla diabeediõde Aili Saukas.

„Inimesed võiksid teada, et abi on tegelikult olemas,“ ütleb diabeediõde. „Diabeetikud arvavad, et peaksid iga diabediprobleemiga minema arsti juurde, kuid iga probleemi ei pea lahendama arst.“

Kui küsimus on glükomeetris, süstimises või süstimistehnikas või kõrge/madala veresuhkru tasemes seoses söögiga, on selliseks konsultatsiooniks õige pöörduda esmalt pereõe või diabeediõe poole.„Kui on küsimus igapäevases hakkamasaamises, võiksid inimesed pöörduda pereõe või diabeediõe poole – nemad oskavad kindlasti aidata,“ soovitab Saukas.

Diabeediõde nõustab insuliinravi reguleerimise, süstimise, veresuhkru mõõtmise, toitumise ja liikumise küsimustes.

Foto: Pixabay

Samal teemal

 Saukase sõnul avaldas ka kevadine eriolukord mõju diabeedihaigetele, kuna liiguti vähem ja toit telliti sagedamini koju. „II tüübi diabeeti soodustab mugav eluviis. Kui on kõht tühi ja nutiseade käepärast, võib kergesti liiga palju sööki tellida. Liikumist oli samuti vähem ja nii mõnelgi tõusis kehakaal,“ räägib Saukas.

„Kui on ülekaal ja II tüübi diabeet, siis on oluline, millal, mida ja kui palju süüa ning kuidas liikuda,“ tuletab Saukas meelde. „Diabeediõde nõustab, aga inimesel peab ka endal olema soov tervist parandada. Inimese enda panus on diabeedi ravis ülioluline –  tuleb korrigeerida oma söömist ja liikumist. Kui on diagnoositud II tüübi diabeet, siis põhilised mõjutajad on ülesöömine ja mitte-liikumine ehk mugav eluviis.“

Kuigi diabeedi põhjuseid ei ole lõpuni välja selgitatud, on siiski  mõned tegurid, mis sellele kaasa aitavad – üks neist on stress, pidev pingeolukord ja viirushaigused. „Niipalju kui võimalik, on soovitatav pingeid maha võtta, nii tööl kui suhetes,“ ütleb Aili Saukas.

Foto: Pixabay

Kolm diabeedi kuldreeglit

  • Söö regulaarselt: kõik põhitoidukorrad on olulised – nii hommiku-, lõuna- kui õhtusöök.
  • Liigu regulaarselt: soovitav on igapäevane liikumine, vähemalt 0,5-1h.
  • Ei hilistele näksidele! Kõik rasvased ja magusad näksid, puuviljad ja  magusad joogid võiks pärast kl 19 ära jätta, sest kui peale seda liikumist ei ole, siis inimene ei kuluta seda energiat ära ja kehakaal tõuseb.

Kolm  müüti diabeedist

1. Diabeetik sööb ainult kapsast ja porgandit

Tegelikult ei keelata päris ära ka kommi söömist, aga tuleb teada, millal ja kuidas süüa, et veresuhkur jääks normi.

 2. Diabeetik võiks süüa suhkru asemel mett

Diabeetikul ei ole mõistlik suhkrut meega asendada – mees on küll rohkem kasulikku kui suhkrus, aga ka mesi tõstab sama kiiresti veresuhkrut nagu tavaline suhkur.

·3. Suhkruvaba toode on diabeetikule hea

„Suhkruvaba“ toode ei tähenda, et see veresuhkrut ei tõsta. Selles võib olla sama palju või isegi rohkem süsivesikuid kui tavatootes. Tuleb vaadata mitte ainult suhkrusisaldust, vaid kõigi sahhariidide sisaldust. Veresuhkrut tõstavad süsivesikud. Mida rohkem on toidus süsivesikuid, seda kõrgemale veresuhkur tõuseb.

Kolm diabeedi tunnust

  • Sagedane janu ja suukuivus
  • Sagedasem urineerimine
  • Väsimus/jõuetus

Kui inimesel on need sümptomid, on soovitav pöörduda perearsti juurde veresuhkrukontrolli. See lihtne vereanalüüs näitab, kas  veresuhkruga on probleeme, ning aitab varakult avastada diabeeti.