Hea nõu

DR VASSILJEVI NÕUANNE | Kas munakoorte söömine on kasulik?  

Viktor Vassiljev , 23. november 2020 06:00
"Kõige paremini saab kaltsiumi kätte igasugusest rohelisest," soovitab dr Viktor Vassiljev.Foto: Robin Roots
„Vutimunade söömine koos koorega (keedetult) pidi andma inimesele vajaliku koguse kaltsiumi. Kas munakoored seedivad hästi? Kas ka kanamunade koori võib süüa? Kas koori tuleb jahvatada? Kuidas see seedimisele mõjub?“

Vutimunad on kõrge toiteväärtusega, annavad tubli koguse valku, aga kaltsiumiga on nukrad lood. Keeda või jahvata, munakoor inimese seedetraktist ei imendu. Kõige kaltsiumiga koos tuleb loomulikku teed välja. Ja kuna ei imendu, siis ei saa teha head ega halba.

Samal teemal

Võibolla suurte tükkidena alla neelates võivad munakoored mao limaskesta kraapida, kuigi maohappe toimel lagunevad ka tükid parajaks pudruks. Traditsiooniliselt peetakse heaks kaltsiumiallikaks piimatooteid, eriti kohupiima. Siiski ka sealt kogu kaltsium ei imendu.

Ja kõige paremini saab kaltsiumi kätte igasugusest rohelisest, olgu seller, till või seesama salatileht. Et kaltsium läheks õigesse paika, see tähendab – luudesse, mitte veresoonte seintele, selleks on vajalik D-vitamiin. Mis tekib inimese nahas päikesevalguse toimel, ja selleks ei pea talvel solaariumis raha raiskama, vaid piisab, kui ööpäeva jooksul tund aega kätele ja näole päevavalgus peale paistab.

Üldiselt enam-vähem terve inimene, kes toitub enam-vähem täisväärtuslikult, ei vaja mingeid lisaaineid, mis parasjagu moes, olgu suvalise tähestikutähega vitamiin või Mendelejevi tabeli element. Mida vähem sellele mõtleb, seda tervem on.