Uudised

TOITUMISTERAPEUT IMESTAB: inimene teab, et köögiviljad on olulised, kuid ta ei söö neid, sest ei maitse (1)

Toimetas Sirje Maasikamäe, 11. veebruar 2021 06:00
Kahjuks võetakse oma tervise inventuur tihti ette alles siis, kui tervis läheb korrast ära.Foto: Vida Press
Toitumisterapeudi Jelena Karjagina sõnul küsivad inimesed aina enam nõu, kuidas toitumisega tervist toetada. Sageli otsitakse teavet näiteks südame ja veresoonkonna haiguste ning soolestikuprobleemide korral. 

„Tihti on mureks ka kompleksprobleemid, näiteks kõrge kolesterooliga kaasnev ülekaal ja kõhukinnisus või ärritunud soole sündroom koos reflukshaigusega,“ selgitab Benu apteekide toitumisterapeut Jelena Karjagina. Toitumisterapeudilt saab näpunäiteid ka luude hõrenemise ehk osteoporoosi, podagra, allergiate või kehvveresuse ehk aneemia korral.

Samal teemal

Karjagina sõnul on tervisehädade korral diagnoosi või ravi määramine siiski arsti roll. „Küll aga saab toitumisterapeudilt paluda soovitusi toitumise korrigeerimiseks. Karjagina nendib, et levib mitmeid müüte, mille järgimine võib tervisele kasu asemel pigem kahju tuua. „Näiteks arvatakse, et ei tohi üldse rasva süüa või et mida rohkem valku süüa, seda parem.“ 

Samuti näeb Karjagina suhteliselt tihti, et inimene teab, et köögiviljad on olulised, kuid ta ei söö neid, sest ei maitse. „Probleemiks on ka suhkru vältimine ja selle asemel kunstlike magustajatega liialdamine või hoopis suhkru ülesöömine. Reeglina on sel juhul tegemist peidetud suhkruga, mida inimene ise ei lisa toidule, vaid  need on juba eelnevalt toiduainetesse lisatud.“

Toitumisterapeut Jelena Karjagina peab ümber lükkama ka müüte. „Näiteks arvatakse, et ei tohi üldse rasva süüa või et mida rohkem valku süüa, seda parem.“ Foto: Erakogu

Söö puu- ja juurvilju!

Talvel unustatakse süüa piisavalt puu- ja köögivilju. „Õnneks on poodides rikkalik köögiviljade valik ja ka salatite valmistamiseks leiab kõike vajalikku. Säilitada saab ka kodumaiste juurviljade varusid ja mõned meie õunasordid säilivad veel praeguseni,“ nendib toitumisterapeut.

Karjagina sõnul sobivad tervise turgutamiseks ja toidu rikastamiseks ka värsked või kuivatatud maitsetaimed. „Ei tasu unustada ka kvaliteetseid õlisid, näiteks oliivi- või rapsiõli. Ka hapukapsas ja -kurk on soolestiku mikrofloorale suureks abiks. Külmutatud köögiviljad sobivad hästi supi või ühepajatoitu valmistamiseks.“ 

Toitumisterapeudi nõuanded põhinevad Karjagina sõnul nii vestlusel kui ka menüü analüüsimisel. Oluline on panna kirja  senine menüü, analüüsida seda toitumisterapeudiga, tuvastada probleemid ja koostada edasine plaan.

Foto: Pixabay

Varu söömiseks aega!

Foto: Pixabay