Meeled

LISA OMA ELLU RÕÕMU! See aine paneb õnnehormooni tootmise täisvõimsusel tööle 

Toimetas Sirje Maasikamäe, 28. aprill 2021 07:00
Foto: Vida Press
Kindlasti oled märganud, et kui tuju on hea, siis on justkui ka energiat rohkem – asjad saavad kiiremini ja paremini tehtud.  Mida teha, et tuua oma ellu rohkem rõõmu?

Talleggi saadik ja toitumisspetisialist Teele Teder märgib, et söögil on õnnetunde tekkimisel väga oluline roll.  Hea uudis on see, et suvisel ajal on meie kehas õnnehormooni ehk serotoniini kaks korda rohkem kui talvel, aga ei tasu unustada, et stressirikkal ajal kulub ka hormooni rohkem ja eestlane on ju teada-tuntud muretseja. Kui sul on vaja oma õnnetundele hoogu anda, siis saad selleks kasutada ühte väga lihtsat toitumisalast nippi.

Samal teemal

Valgu ehk  aminohapete puudus toidus võib vaimset tervist silmas pidades põhjustada depressiooni, motivatsioonipuudust, võimetust lõdvestuda, halba mälu ja keskendumisraskusi. Aminohapet trüptofaani peetakse tõhusaks antidepressandiks, see aitab organismil  toota närvivahendusainet nimega serotoniin ehk õnnehormoon.  Seda on suudetud tõestada ka mitmete uuringutega. Näiteks ühes, mis viidi läbi Suurbritannias juba üle 20 aasta tagasi, kui katsealustel eemaldati toidust trüptofaan, siis juba kaheksa tunni jooksul hakkas enamik neist end depressiivsemalt tundma. Kui nende teadmata trüptofaan toidule uuesti lisati, paranes ka meeleolu.

Trüptofaani leidub valgulises toidus ning tegemist on ühe asendamatu aminohappega, mida meie keha ise ei tooda.  See tähendab, seda tuleb kindlasti saada toidust. Kanaliha aitab hästi õnnehormooni tootmisele kaasa, sest sisaldab trüptofaani. Organism vajab õnnehormooni tootmiseks ka B-grupi vitamiine, mille väga heaks allikaks on samuti kanaliha.  

Selleks, et õnnehormooni oleks kergem toota, soovitatakse enne valgulise toidu söömist võtta kaks kuni kolm ampsu midagi süsivesikurikast – näiteks pool banaani, viil leiba või kasvõi šokolaadi ja siis süüa toitu, mis sisaldab trüptofaani.

Lisaks tasub veel teada, et õnnehormoonist toodetakse ka unehormooni ehk melatooniini, mis tagab hea une. Aga missugune on väljapuhanud inimene? Samuti õnnelik.  Seega vaata, et menüüs oleks piisavalt kvaliteetset valku ning ära pelga paari ampsu magusat.   

Samal teemal

06.09.2021
KONTROLL HAKKAB JUBA KADUMA? 10 üllatavat asja, millest võid kergesti sõltuvusse jääda
23.03.2021
HIINA MEDITSIIN SOOVITAB: kevadel turguta seda organit, et eluenergia liiguks takistusteta!
22.03.2021
KÕHUKE KASVAB? 9 rumalat kommet, mis paisutavad märkamatult vöökohta
19.03.2021
KAAL KÕIGUB ÜLES JA ALLA? Kui teed nii, jääb kaalulangus püsima!