Keha

OOTAMATU LIIGESEVALU? Vaata, kas sa pole teinud neid igapäevaseid vigu! (1)

Toimetas Sirje Maasikamäe, 29. aprill 2021 18:00
Liikumine on liigestele väga vajalik, ka haigetele liigestele. Samas ei tohi endale liiga teha. Foto: Vida Press
Ilusad ilmad kutsuvad õue. Kõik teavad, et liikumine on kasulik, kuid vahel võib ootamatu koormus tuua kaasa liigeste valu või turse. Mida teha, et liigeste probleeme ennetada ja leevendada? Südameapteegi proviisor Külli Teder annab nõu.

Mõnikord võib kehalise koormuse kasv põhjustada vana vigastuse valulikkust või uute murede teket. Vananemisega kaasnev liigeste kulumine on samuti sage hädade põhjus. Õnneks saab paljudel juhtudel mõistliku käitumisega võimalikke probleeme ennetada või leevendada.

Paraku on paljudel vanemas eas inimestel tekkinud liigesekulumus ehk (osteo)artroos, mis halvemal juhul võib vajada kulunud liigese välja vahetamist. Liigesekulumust soodustab lisaks kõrgemale eale ka suur koormus liigestele –olgu selleks liigne kehakaal, raske töö, liigeseid kurnav tippsport või eri põhjustel tekkinud vigastus.

Seega tuleks esimese asjana üle vaadata igapäevased tegevused, liikumis- ja toitumisharjumused ning taastada normaalne kehakaal. See on vajalik kõigile olenemata vanusest, elustiilist, tööelust, või treenitusest.

"Ülimalt oluline on ka tervislik mitmekülgne toitumine ja piisava koguse puhta vee joomine,  et ennetada ja leevendada liigesehaigusi," ütleb proviisor Külli Teder. . Foto: Erakogu

Samal teemal

Ära koorma liigeseid

Igapäevaseid toimetusi tuleb teha nii, et liigeseid koormatakse võimalikult vähe. Tuleb kasutada õigeid, liigeseid säästvaid töövõtteid. Näiteks peaks töötasapind olema õigel kõrgusel, vältimaks valest tööasendist tulenevat liigset pingutust. Seisva töö puhul peab tähelepanu pöörama oma kehaasendile:  seista tuleb sirgelt, toetudes ühtlaselt mõlemale jalale. Rutiinse töö tegemisel tuleb teha sirutuspause, asjade tõstmisel kasutada võimalusel kahte kätt ning hoida raskusi keha lähedal.

Liikumine on liigestele väga vajalik, ka haigetele liigestele. Samas ei tohi endale liiga teha. Näiteks ei tohiks passiivse eluviisiga inimene alustada liikumist pika matka, jooksutiiru või rattasõiduga. Samuti ei ole õige teha esimesi jõutreeninguid suurte raskustega.

Alustama peab tasa ja targu ning koormust vähehaaval suurendades. Igapäevane läbimõeldud võimlemine ja liikumine vähndavad liigesvalu ja -jäikust ning tugevdab liigeste ümber olevaid lihaseid ja sidemeid.

Foto: Pixabay

Ülimalt oluline on ka tervislik mitmekülgne toitumine ja piisava koguse puhta vee joomine,  et ennetada ja leevendada liigesehaigusi. On leitud, et liigestele on hea, kui tarbida oomega-3-rasvhappeid, A- D-, C-, E-vitamiine ning magneesiumi, kaltsiumi, tsinki, aga ka seleeni ja vaske sisaldavaid toiduaineid.

Kriitilise pilguga tuleb üle vaadata ka kahjulikud eluviisid. Suitsetamine ning suurtes kogustes alkoholi, kohvi ja kange tee joomine võivad kaasa tuua haiguse ägenemise. Näiteks on suitsetamine on reumatoidartriidi riskifaktori ning liigne õllejoomine võib kaasa tuua podagra.

Liigesepõletik võib tekkida lisaks pidevale ülekoormusele ka mõne viiruse, bakteri või seeninfektsiooni tagajärjel. Samuti võib süüdi olla pärilikkus ja ainevahetushäire.

Foto: Pixabay

Liigeseprobleemide korral on tihti tegemist valu, turse, punetuse, liigese jäikuse, aga ka liikumisel tekkiva ragina ning hiljem juba liigese moondumisega. Nii mõnegi häda korral on võimalik abi saada apteegist.

Liigesprobleeme leevendavad:

  •  Tabletid, jahutavad geelid, spreid ja külmakotid kergemate traumade ning põletikuliste protsesside leevendamiseks, aga ka valu ning turse vähendamiseks;
  • Glükosamiin, mis aitab ennetada liigese enneaegset kulumist ja tagada kõhre vastupidavuse, liigesepindade liikuvuse ja elastsuse;
  • Kondroitiinsulfaat, mis on kõhre koostisosa ja aitab kaasa sidekoe moodustumisel, liigesevedeliku tekkel, liigeste liikuvuse parandamisel ja kõhrepindade ja liigesekapsli taastumisel. Kasutatakse koos glükoosamiiniga toetava vahendina liigeste valu, jäikuse ja ragisemise korral;
  • MSM ehk metüülsulfonüülmetaan, mis on oluline nii sidekoe ja kõhre loomiseks kui liigeste liikuvuse tagamiseks, aidates vähendada ka valutunnet liigestes ning taastada rakuseinte elastsust;
  • Oomega-3 rasvhapped, mis toetavad liigeste liikuvust, aitavad vähendada liigeste jäikust ja leevendada ületreenimise tagajärgi;
  • C-vitamiin, mis hoiab ära vabade radikaalide kahjuliku mõju ning aeglustab liigesepõletike arenemist. Vitamiin on väga vajalik sidekoe normaalses arengus ja funktsioneerimises.
  • Koer-kibuvitsa pulbri ekstraktist saadud Rosenoid kompleksi, mis on liigeseid kaitsva toimega. Seda soovitatakse kasutada liigeste liikuvuse parandamiseks, luude ja kõhrede normaalseks talitluseks ning kollageeni moodustumisele kaasa aitamiseks;
  • Soojendavaid salve, mis sobivad n-ö kinniste liigeste korral, sest soojus muudab liigeste vahel oleva vedeliku vedelamaks, mis omakorda laseb erinevaid harjutusi kergemini teha. NB! Ägedas faasis põletikulist liigest soojendada ei tohi!

Kuna liigeseprobleeme on väga palju, siis alati ei ole võimalik koduste vahenditega leevendust leida ja tuleb pöörduda arsti poole. Kindlasti tuleb seda teha siis, kui liigesevalud kestavad üle kahe nädala, liigesed on pikalt turses või hellad ning teevad öösel valu, mis ei lase magada. Arst saab aidata ka siis, kui hommikuti esineb liigeste jäikust üle 5–10 minuti või lisaks liigesevalule esineb väsimus, nõrkus, isutus või palavik.