Uudised

MILLAL LÕPEB HULLUMAJA DIGIREGISTRATUURIS? Spetsialist: mõistame pahameelt ja palume kannatlikkust (10)

Sirje Maasikamäe, 17. mai 2021 15:24
Foto: Vida Press

„Tahtsin täna hommikul minna digiregistratuuri aega kinni panema. Algul ma ei saanud üldse süsteemi sisse – ekraanile tuli kiri, et tehniline viga. Kui sain sisse, oli minu ees järjekorras umbes 10 000 inimest. Mõtlesin, et vaatan hiljem uuesti, aga siis oli minu ees juba umbes 20 000 inimest. Täielik hullumaja! Millal see ometi lõpeb?“ kurjustas üks Õhtulehel lugeja. Digiregistratuuri on ummistanud inimesed, kes tahavad vaktsineerimisele aega kinni panna.

„Kas keegi oskab selgitada, miks massvaktsineerimise massregistreerimine ehitati digilukku, kus inimesed peavad käima muid asju ka tegemas kui vaktsineerimisele registreerumas?“ pahandab teine inimene. „Neljapäeval oli minu ees järjekorras 12 616 inimest. Reedel proovisin uuesti ja pääsesin mingi paarisajainimeselise järjekorraga ja sain oma kehtivaid retsepte vaadata.

 Ah, et miks ma perearstile ei helistanud? Sest seal ei ole isegi virtuaalset järjekorda, kus ma saaks teada, mis kell täpselt helistada, et õde kätte saada. Kuu aega tagasi läks lihtsale vereproovile aja saamiseks mitu päeva, sest iga mõne aja tagant pommitades ei saanud neid lihtsalt telefonitsi kätte ja meili teel nad ei suhtle.“

Olukord laheneb, kui suur tung on möödas

Samal teemal

„Suure koormuse tõttu tuli digilugu.ee kasutajate arvu piirata ja korraga saab süsteemis sees toimetada 5000 inimest,“ selgitab Gea Otsa, sotsiaalministeeriumi Covid-19 vaktsineerimise töörühma nõunik.

„See oli vajalik selleks, et need, kes on juba sisse loginud, saaksid oma tegemised rahulikult lõpuni teha. Mõistame, et olukord tekitab pahameelt ja palume ebamugavuste pärast vabandust.“

Tema sõnul pole digiregistratuur selliseks koormuseks ehitatud, samuti pole tegemist eraldiseisva süsteemiga – digiregistratuuriga on omakorda seotud haiglate süsteemid, mis pole samuti sellise koormuse jaoks mõeldud.  „Iga kord, kui inimene teeb üle Eesti otsingut vaktsiinide kohta, läheb see päring kõigi haiglate IT-süsteemidesse.“  

Aga miks siis ei investeeritud uutesse süsteemidesse, et digiregistratuuris saaks korraga toimetada suurem hulk inimesi? Otsa sõnul ei peetud seda mõistlikuks maksumaksja raha kulutamiseks. „Tegime kiire arvutuse: selleks, et 20 000 kasutajat korraga teenusele lasta (st et ööpäevaga saaks broneerima terve Eesti elanikkond), oleks vaja süsteemile täiendavat ülalhoiukulu u 15 miljonit eurot aastas,“ selgitab Otsa.

„Sellel lisanduks veel haiglate süsteemide arendamise ja ülalpidamise kulud. See ei oleks kuidagi mõistlik maksumaksja raha kasutamine. See on ühekordne vajadus. Palume kõigilt kannatlikkust, mõne päevaga on suur tung möödas.“

Massvaktsineerimine Tondiraba jäähallis Tallinnas.

Foto: Stanislav Moshkov

Täna alates kella 19 avaneb vaktsineerimisvõimalus kõigile üle 16aastastele. Otsa soovitab, et inimesed ei läheks igaks juhuks digiregistratuuri uurima, kas juba saab vaktsineerimiseks aega kinni panna. „Aegade broneerimine algab kell 19 just seetõttu, et vähendada koormust patsiendiportaalile ajal, mil seda kasutatakse ka muude teenuste jaoks.“ Digiregistratuuri on lisandumas u 25 000 aega.

Arkadi Popov ütles tänasel terviseameti pressikonverentsil, et homsest saab vaktsineerimisele registreerida ka kõnekeskuse numbril 1247. Popov avaldas lootust, et see leevendab digiregistratuuri koormust. Kannatlikkust palus ka minister Tanel Kiik.