Keha

VÄSIMUS JA VILETS SEKSIISU? Need märgid näitavad, et mehel pole piisavalt testosterooni (2)

Toimetas Sirje Maasikamäe, 21. mai 2021 07:00
Foto: Vida Press

Mehe testosteroonitase jõuab tippu umbes 20 aasta vanuses. Seejärel hakkab tase aeglaselt langema ning alates keskeast kukub see 1–2 protsenti aastas. Rohkem kui kolmandikul üle 45aastastest meestest on testosteroonitase madalam, kui seda võiks pidada normaalseks.


Testosteroon võib väheneda mehel näiteks stressi, alkoholismi, mõnede ravimite tarvitamise või östrogeenteraapia tõttu, ütleb SYNLABi laboriarst Jüri Laasik. Arsti sõnul võib aga nii mõnelegi üllatuseks olla, et testosteroon võib väheneda ka tugeva kestvustreeningu, obstruktiivse uneapnoe ja anaboolsete steroidide kuritarvitamise tõttu.

Uneapnoe

Samal teemal

Obstruktiivne uneapnoe on kõige tavalisem uneapnoe tüüp. Obstruktiivse uneapnoega inimesed lõpetavad une ajal korduvalt hingamise ja sageli ka norskavad. Meestel on obstruktiivset uneapnoed rohkem kui naistel ning sellest põhjustatud unepuudus võib piirata hapnikutaset ja põhjustada mehe testosteroonitaseme languse.

Samas on testosteroon ja hapnik mõlemad väga vajalikud erektsiooni saavutamiseks ja püsimiseks ning emma-kumma vajaka jäämine võib põhjustada erektsioonihäireid.

Dr Laasiku sõnul stimuleerib testosteroon mehe seksuaalenergiat. Seega – kui hormooni on kehas vähe, langeb ka tahe seksida. Liiga madal testosteroonitase võib põhjustada mehele probleeme seksieelse erektsiooni saavutamise või spontaanse erektsiooniga, näiteks une ajal.

Testosteroon mõjutab ka spermatosoidide ja seemnevedeliku tootmist – mida vähem on hormooni, seda väiksem on ejakulatsioonil sperma maht ning seda vähem võib seal olla täisväärtuslikke spermatosoide.

Foto: Pixabay

Steroidide kuritarvitamine

Testosteroon on võimas anaboolne hormoon, mis suurendab organismis kahte protsessi – lihaste kasvu ja aeroobset võimekust. Esiteks kasvatab hormoon lihasmassi, millega tõuseb ka üldine lihase jõudlus ja teiseks soodustab see punavereliblede arvu tõusu, mis võimaldab lihaste suuremat hapnikuga varustamist.

Just anaboolsete steroidide lihasmassi suurendav toime teeb need arsti sõnul ahvatlevaks dopinguaineks. Lisaks lihaste suurendamisele võivad testosteroon ja anaboolsed steroidid vähendada raske treeningu ajal tekkivaid lihaskahjustusi, aidates sportlastel sellest kiiremini taastuda ning võimaldades neil suurema koormusega ja sagedamini treenida.

„Tervel mehel vähendavad täiendavalt manustatud anaboolsed steroidid organismi enda suguhormoonide hulka ja pärsivad spermatogeneesi,“ hoiatab Laasik.  Steroidide pikaajalisel kasutamisel võivad mehe elujõulised spermatosoidid kaduda ja välja kujuneda suguvõimetus.

Foto: Pixabay

Kestvustreening

Kuigi jõutõstmine ja kõrge intensiivsusega intervalltreening tõstavad mehe testosteroonitaset, siis kestvustreening, näiteks jalgrattasõit või pikamaajooks vähendavad seda oluliselt.

Füüsiline aktiivsus suurendab steroidhormooni kortisooli taset veres ja ka vastupidi, kõrgem kortisool loob eelduse liikumisaktiivsusele. Seetõttu on kõrge vastupidavusega sportlastel arsti sõnul tavaliselt ka kõrge kortisoolitase, millel on omakorda testosteroonile vastupidine mõju ja mis isegi blokeerib seda.

„Vastupidavustreening pole tingimata halb, kuid rohke kortisool võib lõhkuda lihasmassi ning mõjutada ebasoodsalt meeleolu ja und,“ räägib arst. Samas ei põhjusta mõõdukas kardiotreening kortisooli liigset tootmist ning keskmiselt 30 minutit ja 5 päeva nädalas treenimist on vaja selleks, et kaitsta südame tervist.

Foto: Pixabay

Märgid, mis osutavad vähesele testosteroonile

Madalale testosteroonitasemele võivad arsti sõnul viidata madal libiido, impotentsus, väikesed munandid ja vähenenud spermatosoidide arv, aga ka väsimus, lihasmassi vähenemine ning rasvumine. Lisaks võivad märku anda meeleolumuutused ja probleemid mäluga, keha- ja näokarvade vähenemine, juuste kaotus, luude rabedus ja sagedasemad luumurrud.

Madala testosterooni sümptomeid võib leevendada tervislik eluviis: normaalne kehakaal, mittesuitsetamine ja alkoholiga piiri pidamine. Arsti sõnul on olulised ka piisav uni, stressi vähendamine ja tasakaalustatud toitumine. Ära ei tohi unustada regulaarset füüsilist koormust ega harjutusi, mis kasvatavad lihaseid. Jälgida tuleb ka vitamiinide ja mineraalainete piisavat taset nii toidus kui enda organismis.

Kui testosteroonitase väheneb liiga madalale või kui mehel on madalale testosteroonile viitavad tunnused, võib kaaluda testosteroonravi, milleks tuleks kindlasti enne konsulteerida meestearsti või uroloogiga.