Meeled

KOROONAAEG ON ERITI KURNAV! Arst: need on peamised põhjused, miks inimene põleb tööl läbi (2)

Toimetas Sirje Maasikamäe, 8. juuli 2021 05:00
Foto: Vida Press

Koroonapandeemia ajal on paljud inimesed pidanud töörutiinid ümber korraldama või pika perioodi jooksul intensiivsemalt töötama.  „Läbipõlemine on kõige otsesemalt seotud intensiivse pikaajalise töise pingutuse ning üle jõu käivate ülesannetega,“ ütleb  Qvalitas Arstikeskuse peaarst Toomas Põld.

  „Pikalt kestnud tervisekriisi tõttu on oht, et eri valdkondade töötajad on kannatanud enam kui aasta liigse töise stressi all ning abikäte nappuse tõttu ei ole neil olnud ka aega piisavalt puhata.“

Dr Toomas Põld

Foto: Erakogu

Samal teemal

 Arsti sõnul ei piisa läbipõlemisohus inimesele kahepäevasest või isegi nädalasest puhkusest, et kurnatusest taastuda. Puhata tuleks korra aastas vähemalt kolm nädalat järjest. Kurnatuse püsides tõuseb vererõhk ja kiireneb südamelöögisagedus, lisanduvad magamatus ning valud. Kui inimene jõuab  läbipõlemiseni, siis sellest taastumine võtab vähemalt sama kaua. Ehk tervisekriisist tingitud tööstressi puhul juba terve aasta.

 „Tööandjad saavad olukorda leevendada, kui pööravad tähelepanu sellele, et töötajatel oleks püsiv töörutiin. Selle juures on ülioluline ka töötaja ja tööandja vaheline pidev suhtlus, kus töötajal on võimalik oma tööülesannete kujunemisel kaasa rääkida,“ ütles Qvalitase peaarst.

 Läbipõlemise suurimad riskid tööl:

Üksinda töötamine

 Kodukontoris töötamisel peab olema konkreetne töörežiim: tööaeg, sirutamine, lõuna. Keha soovib kindlat päevakava ning enesedistsipliini puudus rikub vaimse tervise poolt. Aju tahab väga täpset struktuuri, mis kell midagi lõppeb ja millal algab. Kindla rutiini paika seadmine aitab vältida ka väsimuse tekkimist.

 Tööülesanded on keerulisemad või neid on rohkem, kui üks inimene suudab teha

 Keerukate ülesannete puhul on võimalik tasakaalu tekitada, kui töötaja saab nende kujunemisel kaasa rääkida. Ehk et ei ole ainult nii, kus tööandja jagab ülesandeid, vaid mõeldakse koos töötajaga koos läbi, kaua konkreetse ülesandega läheb ja mis on tähtaeg. Juhtiva töötaja ja alluva kommunikatsiooni olulisus on väga suur. Samuti näitavad uuringud, et depressiooni kujunemisel on suur roll, kui tööl on rohkelt lahendamata konfliktisituatsioone.

 Eeskätt on see seotud teenindusvaldkonnaga, kus võib tekkida ebameeldivaid olukordi klientidega. Oluline on nendes olukordades pakkuda töötajatele maandamisvõimalusi. Kõige lihtsam on töö vaheldumise võimalus. Näiteks kauplustes või restoranides vahetatakse regulaarselt vastavalt kassa- ja lauateenindajaid ning võimaldatakse tegeleda muude töiste ülesannetega.