TASUB JUUA KÜLL: «Võrreldes veega, tunned spordijooki juues kohe, et saad jõudu juurde,» ütleb naiste jalgpalliklubi FC Ajax Estel kapten Merlyn Mletsin. «Minul oma lemmikut ei ole, kõik maitsevad ühtmoodi hästi. Kui oleks ainult võimalik spordijooki igal treeningul juua!»Foto: Arno Saar
Kaire Kenk 2. juuni 2003 00:00
Kõige kiiremini taastab soojal suvepäeval sportides kaotatud vee- ja jõuvaru spordijook. Enamik müüdavaid spordijooke on isotoonilised, joogipulbrid aga hüpotoonilised. Nende erinevus on organismi imendumise kiirus.

«Isotoonilise spordijoogi koostisainete kontsentratsioon maos ei ületa nende ainete kontsentratsiooni veres. Sellise koostisega vedelik imendub kiiresti verre. Imendumist soodustab ka isotoonilise spordijoogi koostisse kuuluv 400–500 mg naatriumi ühe liitri kohta,» ütleb spordiarst Rein Jalak.

«Üldiselt on kõik müügilolevad nn. pudelijoogid isotoonilised. Joogipulbrid on hüpotoonilised,» ütleb Extrani spordijooke importiva Nutri Kaubanduse tootejuht Berit Laanem. Näiteks Extran Professionali hüpotooniline spordijook (osmolaarsus 230 mosm/l) imendub erinevalt isotoonilistest (Isostar – 296 mosm/l) ja hüpertoonilistest (Gatorade – 349 mosm/l) jookidest seedetraktis nii kiiresti, et ei jäta treenijale-võistlejale loksuva kõhu tunnet, ütleb Laanem. Tema sõnul joovad aktiivsed sportijad just pulbrijooke. «Selle joogi koostis on professionaalsem ja hind odavam,» lisab ta.

Vedelikukaotus on ohtlik

Aktiivse kehalise koormusega kaasneb alati tugev higieritus, intensiivsel lihastööl võib organism tunnis kaotada kuni kaks liitrit vedelikku. Teadus-uuringutega on kindlaks tehtud, et kui inimene kaotab 2 protsenti oma kehakaalust higina, kaotab ta ühtlasi 20 protsenti oma kehalistest võimetest. Inimkeha sisaldab 60 protsenti vett, täiskasvanud inimese kehas on seega 30–40 liitrit vett. Optimaalne vedelikubalanss on seega ülioluline.

Spordijookide tootmisel ongi lähtutud asjaolust, et organism saaks juues tagasi kõik need ained, mis ta on lihastööga kaotanud. «Põhinäitajatelt on kõigil spordijookidel enam-vähem ühesuguse koostis, jutud suurtest erinevustest on tavaliselt tootja reklaamitrikk,» usub Jalak.

Spordijook peab kindlasti sisaldama süsivesikuid. Kehalise pingutusega kulutab organism energiat, seepärast peab organism juba lihastöö ajal lisaenergiat saama. Kõige efektiivsemad selles on süsivesikud. Uurin-gud on näidanud, et kõige kiiremini liigub maost edasi ja imendub spordijook, mille süsivesikute sisaldus on 3–8 protsenti, ütleb Jalak.

«Põhimõtteliselt võib isotoonilisi ja hüpotoonilisi jooke juua nii enne kui ka pärast treeningut. Enamik harrastussportlasi valib joogi pigem maitse-eelistuse järgi,» ütleb Laanem.

Millal juua spordijooki?

Spordijooki tuleks kindlasti juua siis, kui treening kestab üle 45 minuti. 45 minutit kestva aeroobikatreeningu ajal pole kogenud treenijatel keset tundi joomine tingimata vajalik. Küll võiks juua enne lühiajalist treeningut. Spordijook peaks olema 6–8protsendiline ehk arvestusega 60–80 grammi joogipulbrit liitri vee kohta. Pool tundi enne kestvat treeningukoormust soovitatakse juua 300–500 ml spordijooki. Koormuse ajal tuleks juua iga 15–20 minuti järel 150–200 ml spordijooki.

Kangemat (üle 8%list) spordijooki pole mõtet juua – see lihtsalt ei imendu hästi, jook jääb makku ja koormuse ajal on kõhus ebameeldiv loksumistunne. Pigem võiks kuuma ilmaga harjutades spordijooki lahjendada veidi enam kui pakendil ette nähtud, ütleb Jalak.

Soojal suvepäeval sporti tehes peaks spordijook olema külm. Kuid sobiv joogi temperatuur peaks samuti olema varem ära proovitud. Seevastu talvel peab ka spordijook soe olema. Spordijoogi imendumise kiirus sõltub ka joodud vedeliku kogusest, imendumine on kiirem suurema veekoguse korral. Just seepärast on hakatud soovitama juua vahetult enne treeningut 300–500 ml vedelikku ja alustada niiviisi treeningut osaliselt täis maoga.

Valmista ise spordijook – sega mahla mineraalveega

Puuviljamahladel ja kokakoolal on kõrge osmolaarsus, seetõttu on nende jookide imendumine organismis aeglane, ütleb Rein Jalak. Puuviljamahlad sisaldavad küll süsivesikuid, kuid nende suur suhkrusisaldus takistab joogi kiiret imendumist verre. Õunamahl näiteks võib esile kutsuda kõhulahtisuse.

Mineraalvesi sisaldab vajalikke mineraalsooli, aga mitte alati sportlasele tarvilikus vahekorras, süsivesikuid pole selles aga üldse. Vältima peaks gaseeritud jooke.

Kes siiski soovib pärast treeningut puuviljamahla juua, peaks seda segama mineraalveega: 3 osa vett ja 1 osa mahla. Nii saame joogi, mis sisaldab 30 protsenti süsivesikuid ja ka naatriumikontsentratsioon on normaalne.

Mis on hüpotooniline spordijook?

«Joogi tüübi määrab selle osmolaarsus. Inimverel on see umbes 300 mosm/l. Mida madalam on joogi osmolaarsus, seda kiiremini ta imendub ja taastab vedeliku kao,» ütleb eestimaiseid Carbococi spordijooke tootva Biolab Marketingi tegevdirektor Urmas Matsalu.

«Isotoonilise spordijoogi osmolaarsus on umbes 300 (nagu verel). Spordijooke, mille osmolaarsus on alla 300, nimetatakse hüpotoonilisteks – need imenduvad verre veelgi kiiremini. Näiteks Carbococ 2 osmolaarsus on 250. Importtoodetest on analoogne joogikontsentraat ainult Extranil. Isotoonilised joogid on näiteks Isostar ja Gatorate Carbococ 4. Need taastavad energiat pikemaajaliselt ja sobivad seetõttu pärast koormust või treeningul, kus vedelikukaotus on väiksem.

On ka hüpertoonilisi jooke. Näiteks kokakoola, mille osmolaarsus on 600, see tähendab, et inimorganism seda peaaegu ei omasta – vedelik eemaldatakse enne organismist. Seepärast kogenud sportlased treeningul kokakoolat ei joogi. Milleks? Jood ja jood, aga janu ei kao,» muigab Matsalu.

Valik spordijooke
Spartakiada

950 g, 65 krooni. Süsivesikuid sisaldav spordijook tagab organismile vajalikud energiavarud, samuti kiirendab taastumist. Juua 5–8protsendilise lahusena. Koormuse ajal soovitatakse juua iga 15–20 minuti järel 130–250 ml, vahetult pärast koormust 300–500 ml.

Carbococ 2 Light

400 g, 90 krooni; 1100 g, 190 krooni. 1 kilost pulbrist saab 17 liitrit spordijooki. Väike kalorsus, poole vähem suhkrut kui tavalistes spordijookides. Imendub kiiresti ja kustutab hästi janu. Hüpotooniline (osmolaarsus 250 mosm/l).

Isostar

425 g, 96 krooni. Aitab pärast füüsilist või vaimset pingutust taastuda, korvata kaotatud vedelikku, kustutada janu ja taastada organismi energiavarud. Isostar sisaldab aminohappeid ja mineraale, mis on vajalikud organismi taastumiseks treeningu järel. Isotooniline (osmolaarsus 296 mosm/l).

Carbococ 4

Tänu universaalsusele sobib jook igapäevaseks kasutamiseks treeningute vahel. Spordijook taastab energiavarud ja elektrolüütilise tasakaalu. Toodet eristab teistest samalaadsetest hea vitamiinikompleksi (eriti tähtsad B1 ja B2) sisaldus. Isotooniline (osmlaarsus 300 mosm/l ).

Gatorade

500 ml, 20 krooni; 350 g, 99 krooni; 595 g, 135 krooni. Gatorade taastab higistamise tõttu kaotatud vedeliku organismis. 6protsendiline süsivesikute ja naatriumi lahus tagab kiire vedeliku imendumise. Hüpertooniline (osmolaarsus 349 mosm/l).

Extran

Refresh Citrus/Orange

579 g, 119 krooni. Extran Professional energiarikali spordijook, mis kustutab ka kiiresti janu. Soovitatav juua enne treeningut ja treeningu ajal 1–2 pudelit.

Allikas: Salutarise tervisepood