Uudised

Liigesed tahavad kuiva, sooja ja liikumist igal aastaajal (1)

Silja Paavle, 20. märts 2012, 06:59
Foto: Teet Malsroos
Meie kliimavöötmes on liigesehaigused olnud parajaks pähkliks läbi aegade, kuid üks on Põlvamaa perearsti Jane Oti sõnul kindel – valudest hoidumiseks tuleb liigeseid hoida soojas, kuivas ja liikumises.

Kuigi niisked aastaajad – nagu kevad ja sügis – toovad liigesehädadega kimpus olevatele inimestele kaasa enim muret oma tervise pärast, kimbutavad jala- ja seljavalud inimesi tegelikult aasta ringi.

Päev alaku hommikuvõimlemisega

Samal teemal

Kuid just niisketel aastaaegadel soovitab Põlvamaa perearst Jane Ott jälgida oma riietust ning õues liikudes pidada silmas, et käed, jalad ja selg märjaks ei saaks. Liigesehaigetel on tema sõnul valudest hoidumiseks kindlad ja lihtsad nipid, millest kolm põhilisemat märksõna on soojus, kuivus ja liikumine.

Pidev ja mõõdukas liikumine ongi tegelikult liigeste tervise pant. "Iga päev võiks alata ikka hommikuvõimlemisega," soovitab Jane Ott. Samas manitseb ta inimesi end hoidma viirushaigustest, sest osa liigesehaigusi ägeneb just pärast viiruse läbipõdemist.

Kui aga vaatamata püüdlustele teevad liigesed häda, tuleb neid määrida sobiva salviga – apteegiriiuleilt leiab neid nii põletiku- kui valuvastaseid, sõltuvalt eelistustest kas soojendavaid või jahutavaid.

"Külmaravi on ka liigestele hea, kuid nii pärast külmaravi kui jahutava geeli kasutamist tuleb liigesed ikka sooja pista ja neid seal hoida," rõhutab perearst.

Kui liigesed valutavad mõne kroonilise haiguse tõttu, oleks neid mõistlikum turgutada soojendavate salvidega. "Väga hullu valu korral on tark aru pidada arstiga, sest siis võib tegu olla ägeda eriravi vajava põletikuga," soovitab Jane Ott.

Apteegirohtude kõrval ei maksa perearsti sõnul ära unustada ka rahvameditsiini – et valutavate liigestega on meie kliimavöötmes kimpus oldud ajast aega, tunneb rahvameditsiin selle häda leevendamiseks ka arvukalt erinevaid nippe.

Kapsaleht või loorberiõli aitab

Jan Ott on ise kuulnud, et vanemad inimesed armastavad valutavatele liigestele panna kapsa-, mädarõika- ja takjalehti. "Need sisaldavad ravitoimega eeterlikke õlisid ja jahutavad nahka," selgitab perearst ja ütleb, et patsientide sõnul kuivavad valude leevendamiseks värskena jalale pandud lehed lausa krõbekuivaks.

Aastaid reumaga kimpus olnud Kadi Kadak on oma liigesevalu leevendanud aga isevalmistatud loorberiõliga.

Selle valmistamiseks paneb ta paar grammi loorbereid klaasi oliiviõli sisse ja laseb jahedas (näiteks keldri trepil) nädal aega seista.

Siis kurnab loorberid välja ja määrib segu liigestele. Kuid temagi põhilisim nipp valude leevendamiseks on liikumine, mida ta teeb palju rohkem kui mõni tervegi inimene. Kadi tunnistab, et tal on hommikuid, kui valu pärast üldse voodist välja ei saa.

"Aga siis ma venitan aegamisi ja mõtlen, et pean. Kui jään tuppa istuma, siis lõpuks jäängi," on ta veendunud, et ainult ravimitele loota ei saa – ikka endal peab ka tahtejõudu olema.

Kõrged kontsad – liigesevalu põhjustajad

Liigesevalud ei kimbuta ainult eakaid – noorematel naistel on traumasid kõrvale jättes liigeste suurim vaenlane pikaajaline skeletisüsteemi ülekoormus, mille üheks näiteks on ka kontsakingadega käimine.

"Igapäevase jalanõuna kontsakingi kandes peab olema väga heas vormis, sest nende kandmine mõjutab kogu keha liikumist," selgitab paljude naiste jala- ja seljavalude põhjust ortopeed Leho Rips.

Liiga kõrged kontsad teevad liiga ka lühikese ajaga, näiteks pärast hoogsat pidu kurdavad paljud naised tuikavaid liigeseid.

Nimelt muudab liiga kõrge ja seega ka järsunurgaline konts kehahoiakut täielikult – pöiale, põlvedele, vaagnale, puusadele ja kogu lülisambale langeb ebaloomulik koormus. Kui aga iga päev kõrge kontsaga kingi kanda, võib see põhjustada lülisamba muutusi, mille tagajärjel tekivad mitmesugused valud.

Pidevad liigesevalud ongi põhilised, mis lõpuks arsti juurde minema sunnivad. Kuid ka jalgade kuju muutumine ehk suure varba põhiliigese moondumine ja varvaste viltuasetus panevad ortopeedilt abi otsima. Kui see jutt tundub uskumatuna, soovitab Leho Rips mõelda ettekandjatele. "Nemad kontsakingi ei kanna, sest muidu ei peaks jalad üle ühe päeva vastu," nendib ta.

Millised kingad on siis eelolevale kevadhooajale mõeldes parimad? "Päris kindlasti ei tee jalale liiga paari sentimeetri kõrgune konts," lausub Rips. Ebatervislikud on aga üle nelja sentimeetri kõrgused kontsad, samuti esmapilgul mõistlikuna tunduvad madalad baleriinikingad.