Foto: TEET MALSROOS
Silja Paavle 12. märts 2014 12:17
Liigesevalud kimbutavad peale eakate ka nooremaid. Naistel on traumasid kõrvale jättes liigeste suurim vaenlane pikaajaline skeletisüsteemi ülekoormus, mille üheks näiteks on ka kontsakingadega käimine.

«Igapäevase jalanõuna kontsakingi kandes peab olema väga heas vormis, sest nende kandmine mõjutab kogu keha liikumist,» selgitab paljude naiste jala- ja seljavalude põhjust ortopeed Leho Rips.

 

Liiga kõrged kontsad teevad liiga ka lühikese ajaga, näiteks pärast hoogsat pidu kurdavad paljud naised tuikavaid liigeseid.

Nimelt muudab liiga kõrge ja seega ka järsunurgaline konts kehahoiakut täielikult – pöiale, põlvedele, vaagnale, puusadele ja kogu lülisambale langeb ebaloomulik koormus. Kui aga iga päev kõrge kontsaga kingi kanda, võib see põhjustada lülisamba muutusi, mille tagajärjel tekivad mitmesugused valud.

Ka kaelavalu võib mõnikord olla just kõrgete kontsade süü – millist kehaosa need mõjutama hakkavad, on individuaalne.

Pidevad liigesvalud ongi põhilised, mis lõpuks arsti juurde minema sunnivad. Kuid ka jalgade kuju muutumine ehk suurvarba põhiliigese moondumine ja varvaste viltuasetus panevad ortopeedilt abi otsima. Kui see jutt tundub uskumatuna, soovitab Leho Rips mõelda ettekandjatele.

«Nemad kontsakingi ei kanna, sest muidu ei peaks jalad üle ühe päeva vastu,» nendib ta.

Millised kingad on siis eelolevale kevadhooajale mõeldes parimad? «Päris kindlasti ei tee jalale liiga paari sentimeetri kõrgune konts,» lausub Rips. E

batervislikud on aga üle nelja sentimeetri kõrgused kontsad, samuti esimesel pilgul mõistlikuna tunduvad madalad baleriinikingad.