Alusta endast: Kõigepealt pane mask ette endale ja alles seejärel lastele, sest kui peaksid teadvuse kaotama, pole kedagi, kes neile maski paigaldab. Foto: REX/AOP
Reisimine
20. aprill 2014, 22:30

23 lennureisi varjatud saladust: piloodid magavad ja pakendis kõrvaklappe on keegi teine juba kasutanud (11)

Kas teadsite, et reisilennukis on terve hulk teie eest hoolikalt varjatud rohkem ja vähem räpaseid saladusi? Piloodid, lennujaamatöölised ja lennusaatjad rääkisid sotsiaalvõrgustikus reddit.com südamelt kõik ära.

1. Hapnikumask: õhku vaid 15 minutiks

Hapnikumaskiga hingates jätkub õhku vaid 15 minutiks. Samas on see piisav aeg, et hädaolukorras lennuk alumistesse õhukihtidesse suunata, sest 500 meetri kõrgusel on hingamine oluliselt kergem kui 5000 meetri kõrgusel. Hapnikupuuduse korral tuleb mask paigaldada 15–20 sekundiga, vastasel juhul sa minestad. Kõigepealt pane mask ette endale ja siis lastele – nendega ei juhtu midagi, kui nad korraks teadvuse kaotavad, aga kui see juhtub sinuga, ei ole kedagi, kes neile maski paigaldaks.

2. Vesi tualettruumis on äärmiselt räpane

Ükskõik, kui suur janu sul ka poleks – ära mingil juhul joo lennuki tualettruumi kraanist tulevat vett. Isegi käsi ei maksaks sellega pesta. Veepaake hooldatakse küll regulaarselt, kuid parasiidid ja bakterid muutuvad pikapeale puhastusvahendite vastu immuunseks.

3. Hämar valgus salongis kergendab evakueerumist

Kui lennuk maandub pimedas, keeratakse salongivalgustus hämaraks sellepärast, et kui peaks olema vaja evakueeruda, on inimeste silmad hämarusega juba kohaneda jõudnud ja pimedusse sattudes ei teki nii suurt paanikat.

4. Lennukikapteni piiramatu võim

Lennukikaptenil on õhus vaat et piiramatu võim: ta võib inimesi arreteerida, trahvikviitungeid kirjutada ja isegi sureva reisija testamendi kinnitada.

5. Lukus tualetiuksi saab ka väljast avada

Hoolimata lukustamisest saab enamikul lennukitel tualetiuksi avada ka väljastpoolt. Tualettruumi uksel on suitsetamist keelav silt ja selle all asubki muukraud.

6. Miks on tualettides tuhatoosid?

Kuigi lennukis suitsetamine keelati ära aastaid tagasi, on tualettruumides endiselt tuhatoosid. Kuna mõni inimene ettekirjutustest hoolimata suitsetab, peab neil olema koht, kuhu koni visata. Vastasel juhul võivad nad sigareti visata paberikorvi ja põhjustada tulekahju.

7. Reisijatele kõike ei räägita

Üks piloot tunnistas, et kord tehti lennukile keset Vaikset ookeani pommiähvardus. Meeskonnal on selleks puhuks kindlad reeglid, mida järgida, kuid nii kaugel ookeani kohal polnud neist mingit kasu – tuli lihtsalt edasi lennata ja loota, et tegemist on valeähvardusega. Reisijatele ei räägitud asjast midagi.

8. Millega sisustavad aega lennusaatjad?

Mida teevad stjuardessid ja stjuuardid pärast seda, kui on palunud reisijatel telefonid välja lülitada? Lähevad kardina taha, istuvad maha ja hakkavad sõnumeid saatma.

9. Lärm ja lemmikloomad

Kuigi lennufirmad üritavad ka neljajalgsete õhusõitu võimalikult mugavaks muuta, pole võimalik vältida näiteks tohutut lärmi, mida pardalepääsu ootavad loomad taluma peavad. "Lennuki läheduses töötades kannan ma alati kõrvatroppe, lärm on lihtsalt nii suur. Aga sealsamas, kus mina töötan, ootavad loomad lennukile laadimist ja nende kõrvu ei kaitse ju keegi. Mõelge, mida nad tundma peavad!" kirjutas üks lennukitankija.

10. Pardal joo ainult pudelivett

"Avad, kustkaudu puhastatakse tualetti ja täidetakse lennukis asuv veenõu, on teineteisele väga lähedal, ja kui vahepeal tegeleb mõlema protseduuriga sama inimene, ei vastuta puhtuse eest keegi," märkis üks endine Lufthansa töötaja.

11. Parem loobu teest ja kohvist

Anumat, kus kuumade jookide valmistamiseks kasutatavat vett hoitakse, polegi paljudes lennukites võimalik piisavalt puhastada, nii et paratamatult on sinna aastate jooksul paras sette- ja mustusekiht kogunenud. Kuigi kuumutades paljud bakterid hävivad, ei maksaks oma tervisega siiski riskida

12. "Kontrollitud allakukkumine"

Sajuse ilmaga pole põhjust piloodiga pahandada, et ta maandas lennuki kehvasti. Just need nõksutused-raputused maandumisel tagavad märja raja puhul selle, et lennukirattad haakuvad pinnasesse paremini ega hakka lompides libisema. "Maandumine pole tegelikult midagi muud, kui kontrollitud allakukkumine," tõdes üks piloot.

13. Paari euro eest superstaariks

"Mu tüdruksõber töötab stjuardessina ja ütleb, et mitte keegi ei anna neile jootraha," märkis noormees.

Kui sa järgmisel korral esimest jooki pakkunud lennusaatjale vaikselt paar eurot annad, on üsna tõenäoline, et sind teenindatakse maandumiseni välja nagu superstaari.

14. Lennukipiloodid magavad kabiinis

Umbes pooled pilootidest magavad lennu ajal ja kolmandik neist avastab ärgates, et teinegi piloot on uinunud.

15. Kuumaga kaob kohvreid rohkem

"Töötasin USAs Phoenixi lennujaamas ja eriti kuumadel päevadel tuli meil osa pagasist lennukitelt uuesti maha laadida, sest kuuma õhu tõttu oli lennukite õhkutõusmine tublisti raskendatud," rääkis üks pagasitööline.

16. Pakendis kõrvaklapid polegi uued

"Töötasin laos, mis varustas üht lennufirmat vajalike seadmetega. Sellest ajast tean, et reisijatele mõeldud kõrvaklapid korjatakse pärast kasutamist taas kokku, puhastatakse pealiskaudselt ja pakitakse uuesti," rääkis teadja.

17. Tuntud firma ei taga veel kogenud piloote

Sa võid lennata küll tuntud tegijaga turul, kuid paljud firmad palkavad ajutiste lepingutega lisatööjõudu, kaasa arvatud piloote. "Samuti ei huvita meid, kas sa jõuad oma järgmisele lennule. Meie palk oleneb sellest, kui pikalt me töötame, nii et enamasti lendame aeglasemalt kui normaalne oleks. Kiirustame ainult siis, kui tegu on kojulennuga," tunnistas üks staažikas piloot.

18. Miks mobiil välja lülitada tuleb?

"Elektroonikaseadmete lennu ajaks väljalülitamine on ohuolukordade vältimise seisukohast täiesti tarbetu," kinnitas üks piloot, et lennuk nende pärast alla küll ei kuku.

Küll aga segavad need oluliselt pilootide tööd. Mis tunne oleks, kui enam kui saja mobiili signaalid otse sinu kõrvaklappidesse jõuavad?

19. Ühel kandikul näksid ja kasutatud mähkmed

"Kõik padjad ja tekid, mida lennukis kasutada saab – ma pole kunagi näinud, et keegi neid puhastaks. Ja kui oled näiteks soolapähklid esiistme seljatoe küljes olevale kandikule kallanud ja sealt söönud, oled tõenäoliselt väga otseselt kokku puutunud ka beebi väljaheidetega – ei jõua üles lugeda, kui tihti sel kandikul räpast mähet olen näinud. Samas seda, et neid kandikuid kunagi ka puhastataks, pole ma veel nägema juhtunud," rääkis üks stjuardess.

20. Lennukaubamaja: tuleb ullikestel raha ära võtta

Peaaegu kõik tarbeesemed, mida lennukis osta saab, on internetipoes poole soodsamalt saadaval.

21. Kuidas tegelikult pagasit koheldakse?

"Kui su pagasil on kirjas "Kergesti purunev" loobitakse seda erilise mõnuga. Sildi "See pool üleval" korral pööratakse kast tagurpidi. Aga kui kohvrilt paistab "Me armastame pagasitöölisi" kleepekas, kohtleme seda äärmise hoolega," rääkis üks pagasitöötaja.

"Naised, kui te oma teatud mänguasju kaasas kannate, siis võtke lennu ajaks patareid välja. Kui ma teie pagasit lennukisse laadides kuulen, et kotis miski vibreerib, pean sellest ette kandma. Siis kutsutakse teid lennukist välja ja teil tuleb kamba irvitavate meeste ees oma vibraatorit vaigistada," soovitas teine pagasitöötaja.

22. Lennujaam pole kuigi turvaline

Kuigi lennujaamad on väidetavalt turvalisemad kui kunagi varem, kinnitab personal, süsteemis sees olles võib märgata endiselt palju puudujääke. Kui need avalikult teada oleksid, pääseksid kurikaelad peaaegu kõikjale nii lennujaamas kui lennuväljal.

23. Kuidas mõista, kui lennukit kaaperdatakse

Kui lennukit maandumise ajal kaaperdada üritatakse, jätavad piloodid tiivaklapid avatuks. See aeglustab lennuki maandumist ja viitab pardal tekkinud probleemidele.