Terviseuudised

Kuidas töökohal tervislikumalt toituda? 

Silja Paavle, 7. oktoober 2014 11:53
ÄRA UNUSTA HOMMIKUSÖÖKI: Kui hommikul ei söö, võib olla raske päeva jooksul oma näljatunnet kontrollida.Foto: PantherMedia / Scanpix
Tunne, kuidas pärast lõunasööki tahaks tööle asumise asemel hoopis mõnusalt põõnata, on tuttav igaühele. Et inimene veedab aastas tööl ligemale 2000 tundi, tasub sealsetele toiduvalikutele tähelepanu pöörata.

Lõunase unisuse kõige suuremaks põhjustajaks on tasakaalustamata toitumine. Tervise Arengu Instituut annab nõuandeid, kuidas töökohal tervislikumalt toituda, et terve päeva kestel vajalikku energiat jaguks.

Samal teemal

• Söö alati hommikusööki. See varustab keha energiaga, mis on organismile päeva hakul hädavajalik efektiivseks toimimiseks. Kui hommikul ei söö, võib olla raske päeva jooksul oma näljatunnet kontrollida.

• Ära jäta toidukordi vahele. Kui töökohal puudub toitlustusasutus ja väljas süüa on liiga kulukas, võta võimalusel kaasa kodus valmistatud toit, samuti vahepalad.

• Võta söömiseks aega. Söögiajal võta paus kõigest muust. Kui võimalik, ära söö oma töökohal, see ei võimalda täielikult pausi nautida ega toidule keskenduda. E-kirju saates, telefonile vastates ning raporteid ja tekste lugedes avaneb võimalus ülesöömiseks, kuna tähelepanu on mujal. Samuti leidub töölaual rohkesti baktereid, mis kujutavad endast terviseriski.

• Vahepalade valik. Hoidu tarbimast energia-, rasva- või suhkrusisaldusega tooteid (maiustused, saiakesed, koogid, majoneesi- ja hapukoorekastmega salatid, kartulikrõpsud või karastusjoogid). Need annavad küll energiat, kuid ei anna vajalikke toitaineid (kiudaineid, vitamiine, mineraalaineid) ning lisaks tekitavad vajaduse süüa pakk tühjaks ka siis, kui kõht tundub ammu täis olevat. Sahtlis võiks nälja puhuks varuks olla värskeid puu- või köögivilju, kuivatatud puuvilju ja marju, rosinaid, müslibatoone või vähese suhkru- ja rasvasisaldusega küpsiseid ja kreekereid.

• Võta kodust toit kaasa. See mitte ainult ei säästa aega ega raha, vaid on tervislikum kui poest ostetud valmistoit. Kui kodust juba toit kaasa võetud, on vähem tõenäoline, et toidukord vahele jääb.

• Jaota toit portsjoniteks. Üks viis nälga ennetada on jagada oma toit portsjoniteks. Selmet süüa korraga ära tugev lõunaeine, söö pool portsjonit lõuna ajal ja allesjääv pool kaks või kolm tundi hiljem.

• Liigu! Virgutus tööpäeva kestel parandab tööviljakust ja toetab heaolutunnet ning tervist. Leia võimalusi töölaua äärest lahkumiseks mitmel korral tööpäeva vältel: kõnni joogivee järele, vali kaugemal asuv tualettruum, eelista silmast silma vestlust kolleegiga talle helistamise või e-maili saatmise asemel, kasuta lifti asemel treppe.