Treenimine

D ja sport - olge eriti ettevaatlikud! (1)

Tervis Pluss, 22. detsember 2014, 10:06
Kui otsustad treenida avaid sisetingimustes, riskid pea poole madalama D-vitamiini tasemega võrreldes välispordialade harrastajatega.Foto: MARGUS ANSU
Tavapopulatsiooni hulgas on tehtud palju uuringuid, kuid vähe on teada sportlaste D-vitamiini taseme kohta. Need vähesed uuringud aga näitavad üllatavalt suurt D-vitamiini vaegust.

Sportlaste hulgas varieerub D-vitamiini puudus olenevalt spordialast, treeningutingimustest ja nahapigmendist. Seni on kõige suurem puudus tuvastatud võimlejatel.

Teistel sisetingimustes treenijatel on samuti tuvastatud peaaegu poole madalam D-vitamiini tase võrreldes välispordialade harrastajatega.

Samal teemal

Talvine diiva D
28. detsember 2014, 11:54
Kas ainult taimetoit on hea?
21. detsember 2014, 17:17
D-ga pimeduse vastu
19. detsember 2014, 11:40

Soomes tehtud uuring 9–15aastaste naissportlaste ja mittesportlaste hulgas näitas, et ligi 68% osalenutel oli talvekuudel D-vitamiini tase ebabiisav (<37.5 nmol/L) ning 13% puhul oli tegemist defitsiidiga (<10 nmol/L).

Võttes arvesse viimase aja uuringu­tulemusi, võiksid kõik sportlased lasta aeg-ajalt oma D-vitamiini taset kontrollida. Teatud juhtudel on vajalik lisaks ka kaltsiumi manustamine.

Kuna D-vitamiin mängib kogu elu jooksul olulist rolli kaltsiumi homöostaasis, skeleti metabolismis ja krooniliste ning autoimmuunhaiguste tekkes, võib ta seeläbi mõjutada ka sportlikku saavutusvõimet. Lihasvalu ja -nõrkus on üks hästi dokumenteeritud, kuid tihti unustusse vajunud D-vitamiini puuduse sümptomitest, mis taseme tõusmisel kaob.

Lisaks tugevate luude arengu toetamisele mõjutab D-vitamiin ka lihasfunktsiooni.

Madalat D-vitamiini taset on seostatud näiteks vanemate inimeste lihasnõrkuse, lihasmassi kao, suurenenud töö­võimetuse ja nõrkusega. Väga tugeva D-vitamiini defitsiidiga patsientide lihasbiopsia uuringud enne ja pärast ravi on näidanud, et D-vitamiin suurendab kiirete ehk II tüüpi lihaskiudude arvu ja diameetrit.

Eelmisel aastal Inglismaal tehtud uuring näitas, et kaheksanädalane D-vitamiini lisandite manustamine parandas vitamiinivaeguses olevatel sportlastel muskuloskeletaalseid võimeid. Märkimisväärselt paranesid sportlaste hüppekõrgus ja 10 m sprindi ajad.

Arengut oli näha ka rinnalt surumises ja kükkides (1RM).

Lisaks skeletilihastele mängib D-vitamiin olulist rolli ka kardiovaskulaarse süsteemi funktsioneerimisel. On leitud, et südame­rikkega patsientidel esineb sagedamini D-vitamiini puudust.

1 KOMMENTAAR

s
sixtap 22. detsember 2014, 12:11
Kehtestatud norm 10 mikrogrammi on naeruväärselt väike - tegelik vajadus kümneid kordi suurem.
Jällegi magneesiumi ei mainita, kuid ilma selleta ei ole mõtet kaltsiumi sisse ahmida, sest kasu asemel on sellest ainult kahju.
Sama kehtib ka tavalisele inimesele - eriti noortele ja 60+.

TOIMETAJA

+372 5199 3733
sirje.maasikamae@ohtuleht.ee

TELLIMINE JA KOJUKANNE

+372 666 2233
tellimine@ohtulehtkirjastus.ee

REKLAAM JA KUULUTUSED

+372 614 4100
reklaam@ohtulehtkirjastus.ee