Keha

Mis juhtub, kui mul on pohmell? (12)

Kadri Suurmäe | Konsultant: psühhiaater Anne-Mai Heinlaid , 26. detsember 2014 10:06
Foto: PantherMedia / Scanpix
Hea söögi ja joogi nautimine on üks elu osa, kui aga üle pingutada, võib tagajärjeks olla kohutav enesetunne. Pohmelust võib võrrelda võõrutusnähtude kergema vormiga.

Miks pohmelus tekib?

Samal teemal

Alkohoolse pohmeluse kujunemisel ei ole üht kindlat põhjust, vaid tegemist on erinevate füsioloogiliste, metaboolsete ja neuroimmunoloogiliste seostega. Pohmeluse teket on seostatud etanooli peamise mürgise ainevahetusprodukti, atseetaldehüüdi toime, alkohoolsete jookide kõrval- ja lisaainete toime, endokriin- ja immuunsüsteemi häirete ning organismi vedeliku- ja soola­tasakaalu häirumisega.

Ülesöömisest tingitud pohmeluse üheks põhjuseks peetakse suhkrute liigtarbimist ja eelkõige lühikese ahelaga (n-ö kiirete) süsivesikute üle­tarbimisest tingitud veresuhkru­taseme kõikumist. Mida kiiremini veresuhkrutase langeb, seda tugevamalt võib suhkru suhtes tundlikel inimestel “pohmelus” avalduda.

Samuti seostatakse sümptomite teket näiteks toidutalumatusega, ülemäärase soola ja rasvade tarbimise ning nitraate sisaldava toidu (nt töödeldud lihatooted) ületarbimisega.

Pohmeluse tugevus... 

...sõltub organismi eripäradest, joodud alkoholi kogusest ja tarvitamise kestvusest. Naistel tekib alkoholi liigkasutamise kahjulik mõju meestega võrreldes kiiremini ja väiksema alkoholikoguse korral.

Alkoholist ja ülesöömisest tingitud pohmeluse sümptomid on mõnevõrra sarnased. Peamised sümptomid on väsimus, janu, uimasus, peavalu, apaatia, rahutus, meeleolu- ja keskendumishäired, iiveldus, pearinglus, higistamine, mao-sooletraktivaevused, ärevus, unehäired jm, mis võivad kesta üle 24 tunni.

Mõju organismile

Alkohol viib organismist välja vedelikku, häirib happe-aluse- ja soolatasakaalu, see suurendab südame rütmihäirete riski. Samuti võib alkoholiga liialdamine viia veresuhkrutaseme ohtliku languseni. Pohmeluse kujunemisel tekivad muutused immuunsüsteemi parameetrites, mis põhjustavad nii kognitiivseid pohmeluse sümptomeid, nagu mäluhäired ja meeleolumuutused, kui ka üldist halba enesetunnet. Ka kõrval- ja lisaained võivad soodustada pohmeluse teket. Enim lisa- ja kõrval­aineid on brändis, punases veinis, rummis ja viskis.

Leevenda!

• Joo palju vett, mahla (vitamiinid!) ja piparmündi- või ingveriteed, mis leevendavad seedeprobleeme ja iiveldust;

• väldi „peaparandamist“;

• söö kergeid eineid, nt putru, muna ning kaaliumi sisaldavaid puu- ja juurvilju (banaani, kiivit);

• alkohol rikub une kvaliteeti, seega on taastumiseks vaja rohkem magada.

• Hea on kerge füüsiline koormus, nt jalutamine.

• Ülesöömisest põhjustatud halva enesetunde leevendamiseks tarbi rohkelt vedelikku ning püüa vastu seista kiusatusele hakata nälgima, kuna see sillutab tee uuele ülesöömisele. Söö regulaarselt: iga 3–4 tunni tagant kergemaid eineid. Samuti tuleks suurendada aed- ja juurviljade osakaalu menüüs, vähendada soola tarbimist ning liikuda aktiivselt.

Väldi!

Kõige tõhusam viis alkoholipohmelust vältida on alkoholi mitte tarvitada. Tugeva pohmeluse vältimiseks tuleks alkoholi tarvitades: 

• piirata alkoholi kogust,

• mitte tarvitada alkoholi tühja kõhuga,

• juua iga tühjaks joodud pitsi või klaasi alkohoolse joogi kohta vähemalt klaas vett,

• tarvitada alkoholi aeglaselt (piirdu ühe joogiga tunnis),

• piirduda üht tüüpi alkoholiga,

• enne magamaminekut juua mitu klaasitäit vett ning võtta lisaks multi­vitamiine (eelkõige B-grupi ja C-vitamiini).

Liigsöömisest lähtuvate probleemide vältimiseks

• söö regulaarselt,

• jää toidukogustes mõõdukaks,

• söö aeglaselt,

• järgi toiduvalikus normaalse söömise põhimõtteid.