Meeled

Lugu avaldati esmakordselt 2011. aasta jaanuari Tervis Plussis.

ABI ON SIIN! Abivahendid kaamose peletamiseks 

Tervis Pluss, 8. jaanuar 2015, 14:17
Kaamost aitavad peletada jalutuskäigud valgel ajalFoto: PantherMedia / Scanpix
* Valgus. Parim ravi sümptomite leevendamiseks. Jalutuskäigud päikeselistel hommikutel, valgusraviseansid. Abi võib olla ka sellest, kui vahetad kodus elektrilambid võimsamate vastu.

* Mine õue. Liigu rohkelt jalgsi, eriti valgel ajal. Pidevat siseruumides viibimist peetaksegi üheks talvemasenduse põhjustajaks. Loomulik valgus aitab keha bioloogilist kella reguleerida ning und ja meeleolu parandada. Ka aitab liikumine vähendada stressi, ärevust jt hooajalise meeleolulanguse sümptomeid.

Samal teemal

* Söö kala. Rasvast kala tuleks süüa vähemalt kaks korda nädalas. Kalas on palju D-vitamiini. D3-vitamiin ehk kolekaltsiferool stimuleerib organismis serotoniini tootmist ning aitab omastada kaltsiumi ja fosforit. Aprillini välja tarvita 40 mikrogrammi D-vitamiini päevas. Söö ka D-vitamiini rikkaid toiduaineid, nagu nisuidusid, päevalilleseemneid, avokaadot, maksa, munakollast (aga ära liialda, muidu hüppab vere kolesteroolisisaldus lakke!).

* Tarvita oomega-3- ja oomega-6-rasvhappeid. Neid rasvhappeid saab muu hulgas merekalast, näiteks lõhest, makrellist, heeringast ja hiidlestast. Head oomega-3-rasvhapete allikad on ka lina-, tudra-, kanepi-, kõrvitsa- ja rapsiseemned ning -õlid, Kreeka pähklid, rohelised lehtköögiviljad.

* Söö mitmekesist toitu. Eelista teraviljatooteid, söö rohkelt rukkileiba – need toiduained ergutavad serotoniini ehk õnnehormooni teket. Ära näljuta end, söö piisavalt hommikuti ja lõuna paiku, kuid õhtueine olgu lihtne ja vähekaloriline.

* Maga täielikus pimeduses. Kui valgusega puututakse kokku öösel, mil loodus seda ette ei näe, võib see soodustada depressiooni, ärevust ja päevast unisust. USA uneekspertide arvates võib kottpimedas magamine tõhustada melatoniini ehk unerütmi koordineeriva hormooni tootmist, mille tulemusel paranevad tuju, suutlikkus ja unekvaliteet.

Hommikuti ei tohiks magada liiga kaua. Harjuta end ka talvehommikul kindlal ajal üles tõusma, et organism kohaneks talvise ajarütmiga.

* Suhtle sõprade ja sugulastega. Lähedastega suhtlemine on meie heaolu võtmeks ja uuringute põhjal esineb suurema sotsiaalse toetusega inimestel vähem depressiooni, samuti on nad teatud haigustele vastupidavamad ning elavad kauem kui väikese
sõpruskonnaga isikud.

Allikad: Soome meditsiiniajakiri Duodecim, www.naistemaailm.ee, www.valgusravi.ee