Keha

Massaažiliikide välimääraja: millist lõõgastusviisi millal kasutada? (3)

Silja Paavle, 17. veebruar 2015 11:14
Foto: PantherMedia / Scanpix
Massaaži kui ühe vanima ja tõhusama ravimeetodi kohta leiab viiteid 4000 aasta vanustest tekstidest. Tänapäevalgi on see väga levinud terviseteenus, kuid kuidas leida paljude pakutavate massaažiliikide seast õigeim?

„Meditsiini isa" Hippocrates mainis oma kirjatükkides massaaži juba 4. sajandit eKr. Ta ütles, et arst peab end kurssi viima paljude asjadega ja kindlasti silumise tehnikaga," räägib Anneli Nikitina, taastusarst ja Terviseturismi klastri esindaja.

Samal teemal

Massaaž ongi tema sõnul kõige lihtsamini lahtiseletatuna ajatu viis leevendamaks kehalisi ja emotsionaalseid pingeid - silumine, hõõrumine, raputamine, rullimine, vibreerimine või muljumine mõjutab nahka ja nahaaluskudede ning lihaste funktsiooni.

„Masseeritavas piirkonnas tõuseb temperatuur, paraneb vere- ja lümfiringe, kahaneb turse ja valu, intensiivistub ainevahetus. Väheneb stressihormoonide tase ja suureneb heaoluhormoonide tootmine," räägib taastusarst massaaži positiivsetest külgedest.

Enim tehakse massaaži Nikitina sõnul lihasvalu ja ülemäärase lihaspinge leevendamiseks. „Pidev sundasend ja ülekoormus lihastele põhjustavad muutusi lihaste peenehituses. Muudatused lihaskiumustris viivad „stressis lihase" sündroomi tekkele – lihas on lühenenud, valulik, vähenenud venivusega, väsib kiiresti ja reageerib ülemäärasele koormusele põletiku vallandumisega. Massaaži abil on võimalik pehme koe struktuure, nende liikuvust ja funktsiooni taastada, see parandab lihase ainevahetust ning töövõimet.

Kuigi massaažist on abi paljude haigusseisundite korral, soovitab Nikitina enne kuuri planeerimist konsulteerida arstiga, juhul kui on liiga kõrge või liiga madal vererõhk, palavik, nahahaigused, kõrgenenud verejooksuoht (nt nn verevedeldajate tarvitamine), luuhõrenemine, kilpnäärme talituse häired, südamepuudulikkus, neerupuudulikkus, pahaloomulised kasvajad või veenilaiendid.

Paljude pakutavate massaažiliikide seast seda õigeimat valida on aga keeruline. Järgnevalt annabki taastusarst ülevaate levinuimatest Eesti ravispaadest pakutavatest massaažiliikidest koos soovitustega, mida millisel puhul valida. Kes soovib pikemalt lugeda, võib kiigata veebilehele terviseturism.ee


Klassikaline massaaž
Massaažiliikidest levinuim. Lõõgastavate ja toonust tõstvate liigutustega leevendatakse lihasvaevusi. Võib teha kogu kehale või ainult problemaatilisele piirkonnale (selg, kael, kukal, õlad, käed, jalad jne).
Kasutatakse lihaspingete ja sellest tingitud lihasvalude, nagu kaelavalu, õlavalu, seljavalu leevendamiseks, samuti lihaskrampide korral, unehäirete puhul ja stressi maandamiseks. Klassikalist massaaži soovitatakse võtta 6-10 korrast koosneva kuurina või lasta seda teha regulaarselt 1-2 korda kuus.

Spordimassaaž
Mõeldud esmalt sporti harrastavale inimesele eesmärgiga parandada lihaskonna verevarustust, sidekoe elastsust, ennetada vigastusi ja aidata parandada juba tekkinud vigastusi ning parandada luu-liigessüsteemi funktsionaalset võimekust. Arvesse võetakse harrastatava spordiala spetsiifikat.
On soovitatav nii vigastusejärgses taastusraviperioodis, treeningute- ja võistlusjärgseks taastumiseks kui ka võistluseelselt lihaskonna spetsiifiliseks ettevalmistuseks.

Lümfimassaaž
Spetsiifiline, õrn ja rütmilise survega nahaaluskoe ravimassaaž, arvestab lümfisüsteemi ehitust ja talitlust. Stimuleerib lümfivedeliku voolamist lümfiteedes, ergutades organismi puhastumist jääkainetest ning liigsest vedelikust.
On eriti sobilik neile, kellel esinevad lümfiringehäired ja tursed, migreen, immuunsüsteemi langus ja reumaatilised haigused. Kasutatakse näiteks alajäsemete veenilaiendite või lümfiteede ahenemisest tingitud tursete, rasedusaegsete tursete leevendamiseks, samuti ulatuslike operatsioonide (sh kasvajate) ja traumajärgses taastumisperioodis.
On soovitatav teha kuurina või säilitava ravina 1-2 korda kuus.

Jalatalla massaaž
Iidne Hiinast pärit massaažiliik põhineb Hiina traditsioonilisel meditsiinil. Seda tehakse arusaamisega, et jalatallale on koondunud erinevate siseorganite tegevust mõjutavad tsoonid, mida mõjutades on võimalik taastada kehas energeetilist tasakaalu ja stimuleerida elundite sisemisi ressursse ja tegevust. Lisaks kätele tehakse seda puupulgaga, soovi korral kasutatakse massaažiõlisid ja kreeme.
Jalalabade massaaž aitab leevendada ja ennetada paljusid haigusseisundeid nagu peavalu, astma, valulikud lihaspinged, närvivalu, kõhukinnisus, sinusiit, migreen, allergia, vereringehäired jne.

Aroomimassaaž
Eeterlike õlidega teostatav leebe pindmine massaaž, mis ühendab aroomide ja käeliste võtete tervistavad toimed. Efekt saavutatakse lõhna toime kaudu närvisüsteemile, samuti õlide imendumisel kudedesse ja vereringesse. Õli imendumine võib võtta aega mõned tunnid, mistõttu pole soovitatav vahetult massaažijärgselt võtta veeprotseduure.
Sobib nii lõõgastuseks kui raviks. Parandab vere- ja lümfiringet, aitab kehal vabaneda jääkidest, parandada seedimist ning tugevdada immuunsüsteemi. Eeterliku õli oskusliku valikuga saab aroomimassaažiga leevendada stressi, vähendada tselluliiti, lihaspingeid ja –valusid, unehäireid, üleminekueavaevusi ja vererõhu kõikumisi.
Tõhusama toime saamiseks on soovitatav võtta ette 4-5 protseduurist koosnev kuur 1-2 nädalaste vahedega.

Kupumassaaž
Masseeriv efekt saavutatakse kummist, silikoonist või klaasist kuppude abil tekitatud vaakumi mõjul. Kuppude kinnituskohtadel kiireneb vere- ja lümfiringe nii kudedes, nahal kui ka organites ning toimub kudede aktiivne varustatus toitainetega. Selle tulemusena kaovad tursed, väljutatakse toksiinid, kiireneb ainevahetus, taastuvad naha toonus ja elastsus, muutes naha pringimaks. Paraneb liigeste ja lülisamba liikuvus ning kaovad lihaskrambid. Lisaks on see ka suurepärane vahend vähendamaks tselluliiti, tulemused on märgata juba pärast esimest seanssi.
Ei sobi lahtiste haavade ja haavandite, ekseemi, veenilaiendite, südame-veresoonkonnahaiguste, kõrge vererõhu korral ning menstruatsiooni ajal. Samuti inimestele, kes tarvitavad nn verevedeldajaid.

Meemassaaž
Üks Tiibeti iidsetest ravimassaažidest.
Esimene meemassaaži protseduur võib pisut valu tekitada, kuid valulik piirkond reedab keha probleemse koha. Naha kaudu imendudes annab mesi edasi oma raviomadused.
Kasutatakse organismi toonuse tõstmiseks ja tervise tugevdamiseks, aitab võidelda ainevahetushäirete ja tselluliidiga, alandada kaalu ning puhastada nahapoore. Samuti soodustab seedimist ja toitainete omastamist ning trimmib nahka, aitab seljahaiguste, liigespõletike ja külmetushaiguste korral.
Ei sobi mee suhtes allergilistele inimestele.

Tai massaaž
Koosneb joogast, massaažist, vabastavast hingamisest ja meditatsioonist, parandab lihaste elastsust, liigeste liikuvust ja vabastab vaimsest pingest. Massöör kasutab ära ka omaenda keharaskust, kasutades selleks ka jalgu, põlvi ja küünarnukke. Et võtteid sooritatakse aeglase ja sügava hingamise rütmis ning keskendunud olekus, kestavad seansid 1,5 kuni 3,5 tundi.
Massaaži tehakse läbi riiete. Sobib lõõgastuseks stressis ja inimestele, kes kannatavad lihaspingete all. Aktiveerib vereringet, lümfisüsteemi, vähendab lihaspingeid, suurendab liigeste liikuvust ning parandab kehatunnetust. Venituste ja painutustega taastatakse inimese keha lihastes töövõime, liikuvus liigestes ning ka emotsioonide tasakaal. Ei sobi traumade, ägeda põletikulise haiguse, osteoporoosi, südameveresoonkonnahaiguste, kunstliigeste ja kõrge vererõhu korral.

Hiina energeetiline massaaž
Põhineb nagu teisedki idamaised massaažid inimese kehas asuvate meridiaanide ja punktide mõjutamise teoorial, eesmärgiga parandada energia liikumist kehas. Energeetilise massaaži käigus mõjutatakse inimkeha energeetilisi välju (tšakraid), korrastades energia kulgemist organismis tervikuna. Väheneb lihaste toonus ja –valu, paraneb lümfiäravool, vereringlus, kudede ainevahetus, parandab und, vabastab emotsionaalsest pingest, suurendab töövõimet.