Foto: PantherMedia / Scanpix
Õhtuleht.ee 19. veebruar 2015 16:35
Et valdavam on inimeste unetusega seonduvad probleemid, räägitakse palju unepuuduse ohtudest tervisele. Kuid meeles tasub pidada, et ka pidevalt liiga kaua magamine ei mõju tervisele hästi.

Inimeste unevajadus on individuaalne, enamik täiskasvanuist vajab enda väljapuhkamiseks öösel seitse kuni üheksa tundi und. Kui inimene kipub aga regulaarselt magama rohkem kui üheksa tundi, võib see olla märk varjatud haigusest või suurendada mitmete haiguste tekke tõenäosust, kirjutab Huffington post.

* Suurenenud depressioonirisk. Mullu läbi viidud uuringus leiti, et kaua magades tõuseb inimese depressiooni haigestumise risk. Neil, kelle ööuni jäi 7-9 tunni vahele, oli risk depressioonisümptomite tekkeks 27%, neil, kes magasid 9 tundi või rohkem, oli see aga 49%.

* Võimalik ajukahjustus. 2012. aastal läbi viidud uuringu järgi ilmnes, et ajufunktsioonid muutusid halvemaks neil eakatel naistel, kes magasid kas liiga palju või liiga vähe. Selle aja jooksul vananes nende naiste aju nii palju kiiremini, mis on võrreldav kahe aasta jagu vananemisega.

* Ülemagamise tõttu võib olla raskem rasestuda. 2013. aastal uuriti kehavälise viljastamise läbinud naisi ning ilmnes, et kõige paremini jäid rasedaks need naised, kes magasid öösel 7-8 tundi. Kõige keerulisem oli rasestuda neil naistel, kes magasid öösel 9-11 tundi.

* Suurenenud diabeedirisk. Hiljaaegu läbi viidud uuring leidis, et inimestel, kes magasid öösel rohkem kui 8 tundi, oli järgneva kuueaastase perioodi jooksul kaks korda suurem risk haigestumiseks teise tüübi diabeeti kui neil, kes magasid 7-8 tundi. Seda isegi siis, kui kehamassiindeks oli kontrolli all.

* Suurenenud kaalutõusu risk. Samuti hiljaaegu läbi viidud uuringus jälgiti inimeste kehakaalu kuue aastase jooksul ning leiti, et enim võtsid kaalus juurde need, kes magasid kas liiga vähe või liiga palju. 25% suurema tõenäosusega võtsid viis kilo juurde need, kes magasid öösel 9-10 tundi. Seda ka siis, kui nad jälgisid oma toitumist ja olid füüsiliselt aktiivsed.

* Suurenenud südamekahjustuse risk. Ameerika Kardioloogiakolledžis läbi viidud uuringu kohaselt kaasneb igaöise 8-9-tunnise unega suurenenud südamehaiguste risk. Teadlased leidsid ka, et pikalt magajatel on ka kaks korda suurem risk haigestuda angiini ja 1,1 korda suurem risk haigestuda südame isheemiatõppe.