Keha

Hooli oma südamest: liigu, toitu tervislikult ja hoidu stressist (1)

Silja Paavle, 13. märts 2015 11:01
Regulaarne kehaline aktiivsus mõjub südamele päris mitmel moel: alaneb kõrgenenud vererõhk, langeb halva ja tõuseb hea kolesterooli tase, väheneb tromboosioht, langeb kehakaal, paraneb meeleolu.Foto: PantherMedia / Scanpix
"Eestis näitab suremus südame ja veresoonkonna haigustesse küll langustrendi, kuid oma südame tervise hoidmisel on veel palju ära teha," lausub südamearst Margus Viigimaa ja rõhutab, et südame tervis on meie endi kätes.

Põhja-Eesti regionaalhaigla kardioloogiakeskuse teadusjuhi professor Margus Viigimaa sõnul on kuni 65aastaste inimeste suremus südame-veresoonkonna haigustesse viimase kümne aastaga jõudnud langustrendi. Viimaste andmete järgi avastatakse neid haigusi aastas üle 80 000 uue juhu.

Samal teemal

Viigimaa sõnul on hea see, et inimeste teadlikkus oma südame tervise eest hoolitsemisel on kasvanud. Kuid väga teadlike inimeste kõrval on siiski palju ka neid, keda oma tervis üldse ei huvita: nad ei vaata, mida söövad, ei tee tervisesporti ja suitsetavad iga päev.

"Mõistagi tuleb anda aru, et me jääme alati Põhjamaa inimesteks ega jõua kunagi näiteks Prantsusmaa tasemele – seal on suremus südame-veresoonkonna haigustesse kõige madalam ja inimeste eluiga kõige pikem. Aga nende kasuks räägivad kliima, toitumine, stabiilne ühiskond, sotsiaalsed garantiid," loetleb Viigimaa kõike seda, mis inimese tervist mõjutavad.

Samas lisab ta kohe, et Eestis on kõige hullem nüüd seljataga.

Iseenda südame heaks saab aga igaüks midagi ära teha.

Näiteks toituda tervislikult.

"Eelista kalatoite, vii loomsete rasvade tarbimine miinimumini, tarvita vähem soola, söö rohkem puuvilju ja kiudaineid," loetleb Viigimaa.
Väga oluline on enda liigutamine. Viigimaa sõnul piisab südame tervise heaks 30 minutist päevas. "Kui inimene kõnnib tööle ja tagasi kiirkõnnis, on ta juba palju ära teinud," kinnitab südamearst.

Regulaarne kehaline aktiivsus mõjub südamele päris mitmel moel: alaneb kõrgenenud vererõhk, langeb halva ja tõuseb hea kolesterooli tase, väheneb tromboosioht, langeb kehakaal, paraneb meeleolu. Lisaks paraneb suhkru ainevahetus, mis hoiab ära suhkruhaiguse tekke.

Muide, südamehaiguste kõrval saame regulaarse kehalise aktiivsusega vähendada ka vähiriski. Samuti aitab see suurendada töövõimet ja saavutada head enesetunnet.
Ja muidugi peaks hoiduma stressist ehk töö- ja puhkeaeg peaksid olema kindlalt paigas.

 

22 soovitust terve südame heaks

 „Süda on kõige tähtsam organ, millest sõltub meie eluea pikkus ja elukvaliteet," tuletab kardioloog Margus Viigimaa.

Ta pani kirja 22 kõige tähtsamat soovi, mida oma südame heaks järgida. Iga päev.

 

1. “Head” geenid on laev, kapten oled sina ise.

2. Positiivne ellusuhtumine hoiab südame tervena.

3. Unistusteni aitavad jõuda tervena elatud aastad, hoia oma südant iga päev.

4. Nii nagu ükski kaev ei ole põhjatu, ei ole ka sinu tervisevaru piiramatu.

5. Terved hambad on südame jaoks olulised, nii vähendad südamehaiguste riski.

6. Arvesta lastega, sinu tervislik eluviis on eeskujuks su lastele ja nende sõpradele.

7. Suitsetamisest loobudes väheneb südamehaiguse risk kolm korda!

8. Suitsetamine lõpeta kohe, ilma “aga”-de, “või”-de ja tulevikku lükatud tähtaegadega.

9. Suhkrustatud joogid on salakavalad. Peidetud suhkur tõstab kaalu ja muudab ainevahetuse laisaks, see on tee südame- ja suhkruhaiguseni.

10. Etiketid toiduainete pakenditel on sinu tervise huvides - võta need luubi alla ja vali väiksema suhkru- ja rasvasisaldusega tooteid.

11. Söö kala! Vähemalt kaks korda nädalas!

12. Südamele meeldivad puu- ja juurviljad, täisteratooted ning vähese rasvasisaldusega piimatooted.

13. Ole ise gurmeekokk - ära lase soolal tappa toidu maitset!

14. Stopp soolale kodus, kasuta toiduvalmistamisel parem ürte. Valmistoitudes on soola niigi palju.

15. Lisa oma elule värvi iga päev viie erineva puu- ja juurviljaga!

16. Ole mõõdukas alkoholi tarvitamisel. Päevas on lubatud meestele kaks drinki, naistele üks. Nädalas peab olema vähemalt kolm alkoholivaba päeva.

17. Ära riku südame rütmi - alkohol kahjustab otseselt südamerütmi kontrollivaid rakke.

18. Jaluta halb minema! 30 minutit kõndi iga päev peletab stressi ja teeb südame tugevaks.

19. Muuda liikumine lõbusaks, kutsu kaasa sõbrad või liitu rühmatreeninguga.

20. Kaalu juhtimine - lihtsam kui autojuhtimine: pane paika sihtpunkt, vali õige kütus ja kiirus ning jõuadki pärale.

21. Vöökoht luubi alla - naiste vööümbermõõt olgu alla 88 cm ja meestel alla 102 cm.

22. Numbrid, mida karta: vererõhk suurem kui 140/90 mmHg, üldkolesterool üle 5 mmol/l, veresuhkur üle 6 mmol/l.