Hea nõu

Üks küsimus: Miks tekivad jalgadel lihaskrambid? (3)

Silja Paavle, 16. märts 2015, 12:07
Foto: PantherMedia / Scanpix
Millest tulenevad valusad sääremarjakrambid, mis annavad ennast mitu päeva tunda nii, et kõndidagi on valus? Seejuures ei ole end sporti tehes vigastanud – jalakramp lihtsalt tuleb ja paneb lonkama.Olen kuulnud, et jalakrampe seostatakse magneesiumipuudusega või siis ka kombineeritud rasestumisvastaste vahendite kõrvaltoimega. Vereproovid pole aga kinnitanud, et mul magneesiumit organismis liiga vähe oleks.Mida peaksin tegema, et jalakrampe ennetada?

Vastab Merilin Israel, Saku Südameapteegi farmatseut-nõustaja:

Samal teemal

Miks jalad ujudes krampi kisuvad?
24. mai 2016, 12:15
Krampide tants
3. oktoober 2015, 13:00
Tüüpilised “krambitajad”
27. september 2015, 16:53

"Lihaskramp on ühe või mitme lihase äkiliselt tekkiv kokkutõmme, mis põhjustab sageli tugevat valu. Kõige tavalisem jalakrambi põhjustaja on ülekoormus ning vedelikupuudus.

Vedeliku ja soolade puudus on eriti ohtlik kuuma ilmaga ja pikaajaliselt treenides. Seepärast tuleks treenides vedelikku tarbida iga 15–20 minuti järel ning pärast treeningut tarvitada spordijooki. Samas pole vedeliku kogusega mõtet ka liialdada, sest liigne vesi uhub vajalikud soolad kehast välja ja põhjustab omakorda lihaskrampe.

Üle treenides võib lihaskramp jääda lihasesse ning hiljem seal ilma käsuta iseenesest kokku tõmbuda ning valu tekitada ka mitmeid päevi pärast treeninguid. Selle ennetamiseks on oluline enne treeningut teha 10-15 minutit soojendust ning pärast trenni kindlasti lõdvestada ja lihaseid venitada.

Krampide leevendamiseks tuleks üle vaadata oma toitumine. Kui organism ei saa piisavas hulgas vajalikke toitaineid, on ta pidevas puuduses. Kui lihastes on liiga vähe energiat ehk glükogeenivarud on liiga väikesed, saavad nad koormuse ajal käsu kokku tõmbuda. Sellest tulenevalt võivad dieeti pidavad või ebatervislikult toituvad inimesed kannatada krampide all tihedamini kui korralikult toituvad inimesed. Söögist suudab inimene omastada kõige paremini kõik vajalikud vitamiinid ja mineraalained, mida oma igapäevases toimingutes vajame.

Kui toitumisega ning piisava vedeliku tarvitamisega pole võimalik krampidest vabaneda, on võimalik magneesium juurde tarvitamisega seda probleemi leevendada.

Ning jah, kombineeritud rasestumisvastaste pillide sagedaseks kõrvaltoimeks on jalakrambid, sest need takistavad toidust magneesiumi imendumist."