Hea nõu

Lugu ilmus esmakordselt 2012. aasta Tervis Plussis.

Üks küsimus: maks ja valuvaigistid (1)

Tervis Pluss, 21. märts 2015 13:56
Foto: TOOMAS HUIK
Olen 32aastane naine. Pikaajalise ja rohke valuvaigisti (Solpadeine) tarvitamisest on mul viimase aasta jooksul välja kujunenud maksakahjustus. Pärast sellest teadasaamist olen üritanud valuvaigisti koguseid vähendada. Kuidas üldse maksa seisundit hinnatakse?

Kas see kahjustus on pöördumatu? Mida annaks oma maksa jaoks veel ära teha? Kas maksa peaks kord aastas edaspidigi kontrollima?

Eero Merilind (perearst): Maksa võivad kahjustada toksilised ühendid (narkootikumid, alkohol, surrogaadid), ravimid, haigused (hepatiidid, tsirroos) jms. Ravimite võtmisel tuleb jälgida, et ei ületataks lubatud maksimaalset annust.

Näiteks laialt levinud paratsetamool on suures annuses toksiline maksale, eriti just väikelastel. Maksas tekib rakkude lagunemine ja nekroos, mille tagajärjed võivad olla tõsised.

Seetõttu tuleb lastel ravimite doose arvutada kehakaalu kilogrammi kohta.
Maksa seisundi näitajad analüüsides on ALAT, ASAT, LDH, ALP, GGT ja bilirubiin.

Analüüside tulemusi interpreteerib pere- või raviarst. Üldiselt on maksal hea taastumisvõime, vältida tuleks kahjustuse süvenemist (alkoholikeeld) ning üle vaadata toidusedel.

Olenevalt haigusest on vaja analüüse anda eri sagedusega, see tuleks paika panna raviarstiga arutades.

Samal teemal

06.05.2015
Rootsis keelatakse valu vaigistavate tablettide müük poodides ja bensiinijaamades