Keha

Tallatugedest on abi nii põlve- kui alaseljavalude leevendamisel (2)

Silja Paavle, 11. aprill 2015, 13:35
HEA UUDIS NAISTELE: Tallatugede kandmine ei tähenda, et tulevikus tuleb käia vaid kossakate madalate jalatsitega.Foto: PantherMedia / Scanpix
Kuigi tallatoed tunduvad oma olemuselt väga vanainimeselikud, ei maksa neid peljata noortelgi – tallatugesid kandes saab vältida nii sääre-, põlve- kui seljavalusid.

Tänapäeva elustiil ehk umbsete jalanõude kandmine, vähene liikumine ja ülekaal toob kaasa jalavõlvi vajumise lampjalgsuseni välja. See omakorda tekitab valusid erinevates kehapiirkondades. Täiskasvanul näiteks võib jalavõlvi vajumine tekitada valusid nii põlvedes kui alaseljas.

Tallatoed leevendavad mitmeid hädasid

Samal teemal

Lampjalgsuse ennetamiseks ei ole paremat ravi kui suvel paljajalu käimine, ideaalseim olevat paljajalu rukkikõrtel jooksmine. Paraku on see enamikule tänapäeva inimestele kättesaamatu, toas paljajalu tatsumine tervendavalt ei mõju. Sestap tuleb jalataldadele tähelepanu pöörata teisiti.

Seejuures peavad seda tegema juba noored – naistel algab talla deformatsioon juba 20-ndatel eluaastatel, sest nende keharaskuse keskpunkt langeb ettepoole. Mehed peaksid jalataldade vastu suuremat huvi tundma 40-ndatesse jõudes. Sageli algavad probleemid jalataldadega aga juba lapseeas ning tihti on need muutused pärilikud.

Seega - kui vanematel esinevad kaebused, tuleb ka lapse jalgadele suuremat tähelepanu pöörata. Märk, et jalataldadega võib olla probleeme, on seegi, kui jalanõud kipuvad mõne külje pealt rohkem kuluma kui mujalt.

Oma heaolu nimel tasub neid märke tähele panna, sest abi saab lihtsast vahendist ehk juba esimeste jalatalla vajumise märkide juures on palju abi tallatugedest. Lümfiterapeut Galina Aderi nendib, et inimesed ei ole teadvustanud, kui olulised on ka igapäevaselt tallatugesid kanda. „Inimesed ei usu, et need vähendavad jalavaevusi, valu ja väsimust, samuti varbanuki tekkimist," on ta kogenud.

Ebapiisavalt toestatud pöiavõlvist võivad alguse saada paljud tõsised vaegused - päka kiire väsimine, valud jalalabas, säärelihastes ja põlvedes. Kuid kui tallatoe abil jalavõlv õigesse asendisse saab, saab kõndimine teise meki ning jalavõlvi langemise põhjustatud valud kaovad.

Tallatugesid kanna mõlemas jalatsis

Kui individuaalsed tallatoed on üsna kulukad, siis poodides leiab ka universaalseid taskukohasemaid tallatugesid. Täis- ja pooltaldade seast sobivaima leiab tervisepoe konsultandiga nõu pidades. Poetaldade miinuseks spetsiaalselt valmistatute ees on see, et need teevad liikumise küll mõnusamaks, kuid ei pruugi jala positsiooni vajalikul määral korrigeerida.

Tasub ka teada, et kuigi probleemne võib olla ainult üks jalg, müüakse tallatugesid paarikaupa. Spetsialistid soovitavadki tallatugesid kanda mõlema jalanõu sees, sest nii muutub kogu kehahoiak stabiilsemaks. Sest paraku kipub olema nii, et kui ühel jalal on mingi häda, kipub kogu keha võtma vale asendi, koormates nii üht või teist kehapoolt üle ning tekitades omakorda uusi tervisehädasid.


Kuidas hooldada tallatugesid?

• Olenevalt tallatoe kasutamissagedusest tuleks taldasid uuendada kuue kuni kaheksa kuu tagant. Tallatugede igapäevane kasutamine muudab toe lamedamaks ja selline tugi ei pruugi jalale anda vajalikku tuge.

• Eriti hoolikalt tuleks jälgida laste tallatugesid, et need poleks kasvavale jalale väikseks jäänud. Väikseks jäänud tallatoest on rohkem kahju kui kasu.

• Tallatugesid pese leige vee ja seebiga. Kuivata rätikuga ja pane õhurikkasse ruumi kuivama. Tallatugesid ei tohi kuivatada suure kuumuse käes (näiteks radiaatori peal).
Allikas: ortoosikeskus.ee