Mobiilirakendus ICoachFoto: Silja Paavle
Keha
15. aprill 2015, 12:01

Mobiilirakendus iCoach toetab suitsetamisest loobumisel

Aitamaks noortel tubakast loobuda ning rõhutamaks tubakavaba elu eeliseid, täiendas Euroopa Komisjon mõne aasta eest loodud mobiilirakendust iCoach.

Euroopa Komisjon käivitas kampaania „Eks-suitsetajad on peatamatud" esmakordselt 2011. aastal ning see jätkus edukalt ka aastatel 2012 ja 2013. Kampaania eesmärk on aidata 24–35-aastatel suitsetajatel suitsetamisest loobuda.

Senised tulemused on olnud edukad: iga kolmas ligi 3000 kasutajast, kes Eestis end eelmistele kampaaniatele registreeris, jättis suitsetamise maha kolme kuu jooksul pärast tasuta digitaalse terviseplatvormi iCoachiga liitumist. Nüüd on iCoachil uued ja täiendatud funktsioonid ning uue näo saanud interneti ja mobiiltelefoni rakendus, mis peaks aitama veelgi rohkematel suitsetajatel oma viimast sigaretti kustutada.

Miks suitsetamisest loobuda? Suitsetamisest loobujatel on parem tervis ja suurem isiklik heaolu, neil jääb raha üle muudeks kulutusteks ning kokkuvõttes paraneb nende elukvaliteet. Lisaks endiste suitsetajate juurdevõidetud ja parema elukvaliteediga eluaastatele kergendab suitsetamisest loobumine ka Euroopa tervishoiusüsteemide ja majanduste finantskoormat. Suitsetamise kogumaksumus Euroopa ühiskonnale 2009 aastal oli 544 miljardit eurot.

Rääkides, miks võitlus tubakaga Euroopa Komisjoni jaoks nii oluline on, ütles komisjoni tervishoiu ja toiduohutuse volinik Vytenis Andriukaitis: „Igal aastal sureb Euroopa Liidus tubaka tarbimisest põhjustatud haiguste tõttu peaaegu 700 000 inimest. Suitsetamise tagajärjel sureb rohkem inimesi kui autoavariide, kuritegevuse ja narkootikumide tarbimise tagajärjel kokku. Just seetõttu olen pühendunud sellele, et edendada EL-i tegevust suitsetamisega seonduvate haiguste ennetamisel kogu Euroopa Liidus, seda nii seadusandluse, teadlikkust tõstva kampaania „Eks-suitsetajad on peatamatud" ja koostöö kaudu liikmesriikide, kodanikuühiskonna ja teiste rahvusvaheliste partneritega."

iCoach: digitaalne tervisenõustaja, mis toetab ja tunnustab

Selle aasta kampaaniale paneb alguse uue ja täiustatud iCoachi versiooni väljatulek.

Tegu on digitaalse tervisenõustajaga, mis on saadaval nii internetis kui
Apple'i ja Androidi mobiilirakendusena 23 keeles 28 EL-i riigis. iCoach on tasuta ning kõigile soovijatele kergesti kättesaadav.

iCoach 2015 juhib kasutajat läbi viie järjestikuse etapi, mis aitavad suitsetamist maha jätta, kuid nüüd on tööriistal ka mitmed personaalsed etapipõhised väljakutsed. Näiteks:

• Jälgib, kui mitu sigaretti sa päevas suitsetad, kuna muidu võid ise enda harjumust alahinnata (2. etapi suitsetajatele)

• Lükkab edasi päeva kõige „mõnusama" sigareti 10 korda 10 minutit ja siis 20 minutit (3. etapi suitsetajatele)

• Jäta suitsupakk koju kui lähed mõneks ajaks kodust ära asju ajama (4. etapi suitsetajatele)

Need väljakutsed võimaldavad suitsetajatel seada endale väikeseid ja saavutatavaid eesmärke, mille täitmine julgustab võtma vastu uusi väljakutseid ja aitab nii oma harjumuse üle kontrolli saavutada.

„Uurimistöö tulemusena jõudsime järeldusele, et suitsetamisest loobumise lihtsustamiseks on vaja teekond suitsuvaba eluni teha väikesteks sammudeks, mille vahel on saavutatavad eesmärgid. Kui keegi alles mõtleb suitsetamisest loobumisele, siis võib lõppeesmärk talle võimatuna näida," selgitab Steven De Peuter, BrandNewHealth'i, iCoach platvormi välja arendanud kampaaniaparteri esindaja. „Kõige raskem on jõuda suitsetajateni, kes on etapis, kus nad alles kaaluvad mahajätmist. Neid on meie praegustest registreeritud kasutajatest 3%.Loodame väga, et uued väljakutsed annavad neile motivatsiooni järgmisesse etappi liikumiseks."

iCoach tunnustab kasutajat iga eesmärgi täitmise eest kiitva sõnumiga. Need sõnumid ja võimalus järgmisesse etappi liikuda, peaksid iCoachi kasutajaid motiveerima ning tekitama tunde, et nad on osake tugevast kogukonnast. iCoachi kasutajaid kutsutakse üles ka oma väljakutseid, saavutusi ja edulugusid sotsiaalmeedias jagama.

Lisateabe saamiseks külastage kampaania veebilehte.