Treenimine

Lugu ilmus esmakordselt 2012. aasta aprillikuu Tervis Plussis.

Telefoni abil trimmi 

Pamela Eesmaa, 28. aprill 2015, 18:25
Foto: Heiko Kruusi
Trennivideod on eilne päev, sest nüüd võid nutitelefoni abil treenida kontoris, kodus ja kas või puhkusel palmide all. Neli treenijat selgitavad, kui tõhus üks nutitrimm õieti on.

Telefoni abil on võimalik mõõta kõhus oleva loote pulsisagedust, enda pulsisagedust, metsas seeni tuvastada, kontrollida õigekirja, lugeda ajalehti ja teha miljonit muud asja. Tuhandeid inimesi üle kogu maailma on haaranud ka trenni- rakendused, mis võimaldavad pidada treeningupäevikut, jälgida oma jooksumarsruute ja toitumist ning annavad nõu harjutuste kohta. Tervis Pluss palus neljal inimesel proovida nutitelefonide tervise- ja trennirakendusi.

Daily Ab Workout. Videoharjutused kõhulihastele.

Gert-Daniel: Daily Ab Workout on Android Marketis tasuta terviserakenduste edetabelis kuuendal kohal. See lubab loota, et poes, kuhu on üles laetud tuhandeid kasutuid programme, on tegemist asjaliku rakendusega.

Tasuta programm pakub välja kolm eri pikkusega treeningut (5, 7,5 ja 10 minutit). Minusugusele harrastajale, kes on jõusaalis kuuldu põhjal õppinud kolmeseid seeriaid tegema, on Daily Ab Workout üpris hea vaheldus, kuna viie minuti jooksul saab teha kümmet harjutust.

Kohe alguses selgub, et ettenähtud aja jooksul ei suuda ma sama palju kordi kõhtu painutada kui ekraanil etlev kena sale naisterahvas. Mida aeg edasi, seda lihtsamini aga läheb.

Programmi miinuseks on selle eeldus, et kasutaja teeb kõik harjutused järjest. Pausivõimalus küll on, kuid selleks peab iga kord käe telefoni järele haarama. Teisalt, võib-olla peabki 5, 7,5 või 10 minutit järjest pinges olema, ma ei tea.

Teine küsitav asi on see, et kas tingimata peab harjutusi tegema ajalise piirangu ja mitte mahu järgi. S.t mitte 30 sekundi jooksul, vaid näiteks 30 korda.

Hommikuti või õhtuti kodus harjutamiseks on see app üpris asjalik, kuid kui kasutajal on ees märgatav õllekõht nagu mul, tuleks ikka nädalas kaks-kolm korda end välja jooksma või muud väikese pulsi-sagedusega harjutust tegema vedada.

Noom Weight Loss Coach. Toitumis- ja treeningupäevik, kaloriarvestaja jpm.

Annika: Alustuseks pakkus programmi “treener” abi: ekraanile ilmus neljaks jaotatud ring. Esimeses veerandis paluti kirja panna mõni söögikordadest (nt ühel päeval lõunasöök, järgmisel õhtusöök jne). Teine veerand oli seotud kaalu ja mõõtudega, nt ühel päeval paluti end kaaluda, teisel oma keskkoha ümbermõõt sisestada. Kolmandas veerandis sain iga päev mõne huvitava ülesande, lugemisvara või küsimustiku. Neljas veerand pakkus kogu aeg PRO-versiooni tasuta 30päevase katseajaga.

Nendest neljast veerandist koosnes daily noom, mille täitmisest andis programm õhtul ka teada!

Päevikus on võimalik pidada oma kaalu-, toidu- (kalorite lugemisega) ja trennilogi.

Aga peab ikka väga palju tahtmist olema, et programmi kogu oma söök ja liigutamine üles märkida. Samas mind piiraski söömisel see, et ma ei viitsinud hakata mingeid snäkke programmi lisama. Mitu korda avastasin end külmkapi või pähklikausi ees seismas ja mõtlemas, et jätan pigem selle snäki võtmata, kuna ma lihtsalt ei viitsi seda sisse logida!

Noom andis iga päev ülesande. Näi- teks lugeda läbi artikkel dieetjookide või toitumise-liikumise kohta. Või andis mingeid käske, näiteks “söö üks eine ilma teleka ja arvutita” või “mine viska oma külmkapist üks konserv ära”.

Trennipäevad määrasin ise kolmeks korraks nädalas ja programm siis saatis 15 minutit enne teate, et mine nüüd jalutama. Rakendus jälgib trenni tegemisel aega ja samme ning arvutab välja kulutatud kalorid. Trenni lõpetades annab ta teada, kui palju kaloreid on kulutatud, ning üritab motiveerida sind lausega stii-lis: “Kulutasid 150 kalorit, mis on väärt 5 maasikat!”

Workout Trainer. Treeningukavade kogumik, kus fotodel on harjutused koos kirjeldustega eri lihasgruppidele, eri intensiivsuse ja kestusega.

Anni: Kui tegin esimesed viis minutit prooviharjutused ära, siis oli mu esimene reaktsioon, et suren ära, kui neid pool tundi pean tegema! Aga ei olnudki nii hull. Esimene kord pidin 30 sekundit planku tegema, sain ainult viie sekundiga hakkama. Pärast see aeg pikenes.

Harjutusi oli küll tore teha, aga ettevõtmine kippus ununema, kuna polnud kindlaid kellaaegu nagu trennis. Ja kuigi kodus harjutamine võttis esimese korraga mõne koha ikka valusaks küll, kardan, et seda on vähe – parem on ikka trenni minna, sest seal utsitatakse tagant.

Mulle meeldib, et programm on kergelt kättesaadav, sobib just algajatele, edasijõudnutele jääb sellest tõenäoliselt väheseks. Rohkem oleks ehk võinud olla mingeid nippe, mida harjutuste puhul jälgida ja mida teha, et need efektiivsemad oleks.

Endomondo. Virtuaalne trennipäevik, salvestab GPSi abil treeningumarsruudi, keskmise kiiruse jm.

Sven: Olen statistika austaja ja kasutasin aastaid treeningutel Polari kella koos pulsivööga. Polari tarkvara võimaldab treeningu andmed üles laadida internetti. Paraku on see rohkem staatiline keskkond, kus näed oma treeninguid ja saad teha statistikat.

Mõned aastad tagasi avastasin Endo-mondo. See oli midagi uut. Tasuta tarkvara, mis töötab iPhone' i ja kõigi muude nutitelefonide peal. Korraga oli mul võimalik reaalajas jälgida oma asukohta kaardil, läbitud maad, kõrgusi, rääkimata kalorikulust ja iga kilomeetri eraldi ajast. See sobis mulle täielikult. Pärast treeninguid uurisin läbitud radu kaardil ja planeerisin uusi paiku, kuhu juba järgmistel päevadel jooksma minna.

Mõne aja pärast lisandus tarkvarale häälteadustamine, mis ütles mulle läbitud kilomeetri aja jooksu pealt. Kilomeetrite läbimisajad andsid mulle märku intensiivsusest ja võimalikest väsimuskohtadest. Siis lisandus ka virtuaalne treener, kes tunnetab minu rütmi ja vastavalt sellele annab kõrvaklappides märku, et võiks tempot tõsta.

Ühel hetkel muutus Endomondo sotsiaalseks. Nagu sportlik Facebook. Tekkis võimalus lisada sõpru, vaadata nende treeningumahte, like’ ida ja kommenteerida nende sportlikke saavutusi ning koguni reaalajas näha kaardil nende trennitrajektoore. Nii et võid rahulikult helistada sõbrale ja ütelda, et tore, sõidad praegu Pirital kaheksandat kilomeetrit, kohe ühinen sinuga.

Eraldi motivaatorina on Endomondos loodud nn võistluskeskkonnad. Neid võid sa ise luua ning oma sõpru virtuaalselt ühinema kutsuda. Gruppe on igasuguseid: kes konkreetsel kuul kõige rohkem jookseb, kes kaloreid kulutab jne. On nii lokaalseid kui ka mastaapseid rahvusvahelisi gruppe.

Näiteks ühes Endomondo Eesti virtuaalses spordigrupis, mis on loodud 2012. aasta algusest kaloriarvestust pidama, olen 65 liikme hulgas praegu kolmandal kohal. Samas olen sellesama kalorikulutusega ühes rahvusvahelises grupis, kuhu kuulub ligi 17 000 inimest, 183. Sellistes gruppides olemine paneb pingutama ning tekib hasart, mis tekitab soovi veelgi rohkem kilomeetreid läbida või kaloreid kulutada.

Ning loomulikult on teiste spordisõprade virtuaalsed õnnitlused suuremate treeningumahtude puhul korralik palsam väsinud kehale. On vaid üks suur oht – sportimine võib saada sõltuvuseks. Mul on praegu vist nii juhtunudki.