Keha

Mees – hoolitse oma tervise eest! (10)

Silja Paavle, 5. juuni 2015, 16:20
Foto: PantherMedia / Scanpix
Meestel peaks vurrudest ja habemest olulisem olema teadmine, et üksnes heast väljanägemisest mehelikuks heaoluks ei piisa – ka tervisele tuleb tähelepanu pöörata.

Alljärgnevalt rida soovitusi meestele, mille tõi välja meesteajakiri Men´s Health ning mida korrigeeris meestearst Kriso Ausmees Tartus tegutsevast kliinikust Medita. Igal juhul on neid soovitusi järgides meestel võimalus ise teha midagi selleks, et elada kauem, tervemalt ja õnnelikumalt.

Üldine tervis

* Tihti rõhutatakse, et 40ndates ja 50ndates mehed peaksid laskma uurida oma kuseteede tervist ja osalema vähi sõeluuringus. Need ei peaks olema aga ainsad asjad, millele mehed mõtlevad. Mõistlik on minna arsti juurde ja rääkida oma tervisest ka üldiselt. Arstilt saadud nõuanded ja soovitused aitavad oma tervist paremini jälgida ja kõrvalekaldeid õigel ajal tähele panna.

Samal teemal

* Paljud mehed ei adu seost söögi, joogi ja üldise tervise vahel. Ka rämpstoidu söömine ja õlle joomine vaid jalgpalli vaatamise kõrvale sillutab tasapisi teed madalamaks sugutungiks, uneapnoeks, sagedasemaks urineerimiseks ning rasvumiseks. Ning mida vanemaks inimene saab, seda rohkem on ta seesuguse käitumise puhul ohustatud rasvumisest.
Kui oled söögiga juba üle pingutanud, siis katsu kaalust alla võtta. Iga kaotatud kilo parandab enesetunnet ning on õigeim samm oma tervise parandamise teel.

Südame tervis

* Vanuse tõustes on meestel kõrgenenud vererõhk sage probleem, kuid see jääb sageli kahe silma vahele. Arstid soovitavad oma vererõhu muutumist jälgida, näiteks stressiolukorras ja vaidlustes. See annab vihjeid, kui hästi on rõhk kontrollitav. Et vaatlusest oleks maksimaalne kasu ja sellest saaks vajadusel parima ravi määramiseks ka arstiga rääkida, on mõistlik tulemused näiteks telefoni kirja panna.

Vähk

* PSA analüüs on väga väärtuslik test, avastamaks eesnäärmevähk haiguse edukalt ravitavas staadiumis. PSA testi soovitatakse kord aastas teha kõigil meestel kes on üle 50. eluaasta. Kuid PSA testi tulemuse osas konsulteeri alati arstiga. Tihti ei tähenda PSA taseme tõus kasvajalist muutust, vaid hoopis eesnäärme kahjustust põletiku või vanusest tingitud eesnäärme suurenemise läbi.

Seksuaaltervis

* Testosteroonitase hakkab meestel alates 40 eluaastast vähenema umbes 1% võrra aastas. Seda perioodi kirjeldatakse kui meeste andropausi. Lisaks vanusele mõjutavad testosterooni taset suitsetamine, ülekaal, ravimite tarvitamine ja kroonilised suguteede põletikud.

* Erektsioonihäired on üldine probleem, kuid enamik inimesi on üllatunud, et nende raviks ei ole ilmtingimata vaja ravimeid. Alakehale suunatud trenn, nagu jooksmine, kiirkõnd ja matkamine on erektsioonihäirete korral suurepäraseks alternatiivseks raviks.

Treening

* 80% meestest kogevad elu jooksul ilma selge põhjuseta seljavalu. Kuigi sel puhul tundub ahvatlev puhata, peaks hoopis liikuma - seljasõbralikud võimlemisharjutused ja liikumine aitavad valu lamamisest paremini leevendada.

* Artriidivalu on ennekõike üle 60-aastaste meeste mure, kuid see võib kimbutada ka nooremaid. Peale vanuse on liigesevalude riskiteguriks ülekaalulisus ja vigastused. Püüa hoida kehakaal kontrolli all ja treeni lihaseid liigeste stressi vähendamiseks.

Dieet ja toitumine

* Püüa tarbida alkoholi teadlikult ja järgi soovitusi, mille kohaselt võib mees lubada endale kuni kaks ühikut alkoholi päevas. Üheks ühikuks loevad eksperdid ühte pudelit (0,33 l) keskmise kangusega õlut, 12 cl veini, 8 cl kanget veini ja 4 cl viina.

* Kaota tervisele kahjulikult mõjuvat kõhurasva, vahetades hommikuse sõõriku välja täisterakukli vastu.

* Punane liha hoiab südame terve, kuid püüa valida lahjemaid praetükke – need on enamasti kõrge valgu- ja madalama rasvasisaldusega.

* Valk on lihastele ja ajutegevusele oluline. Arvuta välja oma igapäevane valguvajadus. Selleks jaga oma kehakaal kahega. Näiteks peaks 80 kilone mees tarbima päevas umbes 40 grammi valku.

* Vähenda oma diabeediriski mõne kilo kaotusega – ka vaid 5-10 % kaalulangust aitab sind paremini kaitsta.

* Vähenda poolfabrikaatide ja valmistoitude söömist, need sisaldavad liigselt suhkrut, soola ja rasva. Kõlab karmilt, kuid rohkem kui 70% päevasest soolakogusest saab inimene poolfabrikaatidest, mitte soolatopsist. Söö tõelist toitu!

* Võta paar korda aastas ette keha puhastamine, see ergutab seedimist ning virgutab keha üldiselt. Sel perioodil püüa ka rohkem liikuda ning puhka korralikult - magades keha taastub ning liikumine parandab kehas vedelike ringlemist, kudede ainevahetust ja jääkainete eemaldamist.