Keha

Lugu ilmus esmakordselt 2014. aasta maikuu Tervis Plussis.

Kaelavaev läpakate keskel 

Allan Austin Oolo, kiropraktik, Evelin Kivilo-Paas, 16. juuni 2015 09:58
Foto: PantherMedia / Scanpix
Mis tahes on teinud haiget sinu kaelale – arvutitöö, õnnetu vigastus, sport või äkiline vale liigutus –, ära eira seda. Kael on üks tähtsamaid osi sinu kehas!

Kaelale toetub pea. Peas on aga kallis organ aju, mis kontrollib kõike sinu kehas.

Keskmiselt kaalub inimese pea viis kilo – seda on kaela jaoks üsna palju kanda, arvestades tema võrdlemisi väikesi luid.

Igaüks, kes töötab arvutiga eba­loomulikus, küüru soodustavas asendis, võib varem või hiljem kokku puutuda kaela­vaevustega. Kui valu kordub või ei möödu mõne päevaga ning lisaks on probleeme ka ülaseljas, õlas või kätes, on tähtis otsida abi arstilt, osteopaadilt või kiropraktikult.

Kaelavaevuste peamised põhjused on järgmised:

1.Lihaste tasakaa­lutus. Pikad tunnid arvuti ees soodustavad kaelalihaste düsbalanssi, kuna ühed lihased on pidevas pinges ja teised lõdvestunud. See piirab kaela ja pea liikumist, võib ärritada seljaajunärve ja põhjustada nende pitsumist.

Kokku­surutud närvid saadavad aga omakorda valu­signaale pähe, ülaselga või isegi käsivarde, põhjustades neis piirkondades valu. 90% kõigist peavaludest peetaksegi just pingepeavaludeks. Käte tuimus, eriti magamise ajal, on teine tavaline kaebus, mida kaela­närvide kokku­pitsumine põhjustab.

Lisaks võib esineda pearinglust, nägemise hägustumist, väsimust, kohinat kõrvus, hingamis- või neelamis­raskusi.

2. Lihaspinge – tekib pikkadel autosõitudel või istudes, voodis lugedes või isegi hammaste krigistamisel magamise ajal.

3. Ülekoormatud liigesed – lihaste düsbalanss soodustab valesid liigutusi ning piirab kaelalülide liikumist, see aga toob kaasa liigeste kiirema kulumise.

4. Kokkusurutud närvid – seljaajust lähtub 31 paari seljaajunärve. Kui need on halva kehahoiaku tõttu kokku pitsitatud, tekib valu.

5. Vigastused – üks tüüpilisemaid kaelavigastuste põhjusi on autokokkupõrked, kui äkilise liikumise tagajärjel saavad kahjustada lülivahekettad. Kaela võib vigastada ka näiteks sportides, last tõstes ning äkilisel peapööramisel.

Mõningad vigastused võimenduvad alles mõne päeva või nädala pärast, kui keha kaotab adrenaliini, mis vaigistab valu. Paraku ei pruugi valu taandumine tähendada alati probleemi lahenemist.

Kaelavaevuste korral võib olla ka nii, et keha on asunud kaelalülide asendit kompenseerima, nii et see võtab närvidelt pinge. Keha aga ei suuda lõpmatult kompenseerimisega tegeleda ning sümptomid võivad vigastatud piirkonnas taastuda või ilmneda mujal.

6. Haigused – näiteks meningiit, reumatoidartriit, isegi eri vähitüübid võivad tekitada kaelavalu.

Mis leevendab ja ravib?

Apteekides on saadaval palju leevendust pakkuvaid tooteid: kuuma- ja külmaplaastrid, valuvaigistavad plaastrid, anesteesiakreemid jne, mis toovad ajutist leevendust, kuid ei lahenda probleemi.

Efektiivset ja püsivat abi suudavad hädalisele anda aga osteopaadid ja kiropraktikud, kes oskavad hinnata lihaste tasakaalu ja luude asendit ning vajadusel teha teraapilisi manipulatsioone ja tasakaalustada lihaseid.

Lülisamba normaalse kumeruse taastamiseks võib taastusravi kesta isegi kuni kolm aastat. Selleks kasutatakse mitme­suguseid ravimeetodeid.

2. Trigeenika – interaktiivne ravimeetod, kus patsient töötab kaasa nii mõtte, hingamise kui ka kehaga. Trigeenika harjutused hõlmavad nõrkade lihaste tugevdamist ning lühenenud lihaste venitamist. Seda kasutatakse lihaste tasakaalustamiseks ja n-ö aju ümberõppeks, et lihastele õigeid käske anda. See aitab vähendada vigastuste riski.

3. Kombineeritud lähenemine – kiirema tulemuse saavutamiseks kombineeritakse sageli eri meetodeid: osteopaatia, kiropraktika, lülivaheketaste stimuleerimine, trigeenika, laserteraapia, ultraheli, dekompressioon ja füsioteraapiaharjutused.

Kuidas vältida kaelavalu?

✔ Istudes jälgi alati, et su alaselg oleks toetatud, jalad kindlalt põrandal, õlad lõdvestunud.

✔ Väldi pikka istumist: tõuse aeg-ajalt ja vaheta regulaarselt asendit. Tee lühikesi pause ning venita kaelalihaseid.

✔ Säti arvutiekraani kõrgus õigeks, ära vaata alla.

✔ Ära hoia rääkides telefoni pea ja õla vahel, kasuta pigem valjuhääldit või hands freed. 

✔ Magamiseks vali padi, mis hoiab kaela kumeruse õigena. Selili võib magada ka ilma padjata. Väldi kõhuli magamist, kuna kael on siis pöördes.

Samal teemal

15.06.2015
Noortel esineb luu- ja lihasvalusid järjest enam
12.05.2015
Liikumine aitab liigese­haigusi ennetada ja ravida