Uudised

Milliseid vitamiine vajavad eakad? (1)

Silja Paavle, 14. september 2015 09:16
Foto: PantherMedia / Scanpix
Tervislikud eluviisid ja toidumenüü on vajalikud igas eluetapis nii ka vanemaealistel. Erinevalt teistest vanusegruppidest ei ole neil aga toitumise põhieesmärgiks enam kasvamine, vaid ainevahetuse toetamine ja parandamine ning vananemisega seotud protsesside aeglustamine.

"Selleks, et säilitada hea tervis ja tagada täisväärtuslik pikaealisus, tuleb aastate lisandudes teha muudatusi ka oma toidusedelis, jälgimaks, et organism saab kätte kõik vajalikud vitamiinid- ja mineraalid," räägib Südameapteegi peaproviisor Triinu Entsik-Grünberg.

Tema sõnul on eakate puhul vitamiinide vajadust mõjutavaks oluliseks teguriks organite pideva funktsioneerimise vähenemine – seda isegi siis, kui ei eksisteeri haigusi.

Samal teemal

"Sarnaselt ka muude vanuserühmadega viib tasakaalustamata ja ühekülgne toitumine mineraalide ja vitamiinide defitsiidile, mis võib eakatel põhjustada südameveresoonkonnahaigusi, osteoporoosi ning immuunsuse langust," tuletab ta meelde lisades, et vananemisest tingitud protsessidega muutub organismi vajadus teatud toitainete järele.

Lihaskoe ja luumassi vähenemisega seoses on vanemaealistel olulise tähtsusega kaltsiumi ja D-vitamiini kasutamine, mille ebapiisav tarbimine on peamisi luumassikao ja osteoporoosi põhjustajaid. See omakorda võib seostuda kukkumisest tingitud murdude tekkega. "Eriti suur oht selleks on menopausi läbinud naistel, kuna alanenud östrogeenitase halvendab kaltsiumi imendumist," lausub peaproviisor.

Haigused võivad vitamiinipuudust põhjustada

Kaltsiumipuudus aeglustab pulssi, põhjustab unetust, jalalihaste jõu nõrgenemist, lihastõmbluseid, ja arteriaalset hüpotensiooni. Kaltsiumi imendumiseks peensoolest on vajalik D-vitamiin ning kuigi D-vitamiini peamine allikas on päikesevalgus, tuleb arvestada, et vananemine vähendab organismi võimet seda ise sünteesida. Samuti võib D-vitamiini imendumine olla häiritud ka peensoole haiguste korral.

Triinu Entsik-Grünberg tuletab meelde, et sügiseselt hämaras Eestis ja ka teistes Põhjamaades, kus päikest suurel osal aastast napib, on D-vitamiinil eriti oluline roll.

Lisaks juba mainitule on sel tähtis roll ka immuunsüsteemile.

Depressiooni ennetamisel on määrava tähtsusega foolhape, mida kipub just vanemaealistel organismis keskmisest vähem olema. Foolhape stimuleerib serotoniini tootmist ja leevendab väsimuse, apaatia ja dementsuse sümptomeid. Paljude eakamate inimeste maomahl sisaldab hapet liialt vähe, mis toob kaasa B12-vitamiini imendumise häireid. Seepärast tuleb kindlasti jälgida, et selle vitamiini rikkaid toite ikka piisavalt tarbitaks (piimasaadused, munad, kalad jm). Olulisemad B-grupi vitamiinid vanemaealistele on ka B1- ja B6 vitamiinid.

Üheks igapäevase energiavarustuse halliks kardinaliks on aine nimega ubikinoon-10 ehk koensüüm Q10. See tõstab proviisori kinnitusel vastupanuvõimet stressile, ja haigustele ning aitab pingelisel eluperioodil hoida keha tervena. Samuti parandab ta mälu, suurendab keskendumis- ja analüüsi võimet ning aitab ennetada viirushaigusi. Koensüüm Q-10-l on märgitud ka vererõhku ja veresuhkru sisaldust langetav toime. Organism sünteesib Q-10-t ka ise, aga alates 25ndast eluaastast hakkab süntees langema. 10-20mg saame seda toiduga (merekalad, nagu makrellid ja sardiinid, samuti leidub seda rohkelt munas, kana- ja sealihas, sojaõlis, täisteraviljatoodetes, pähklites ja spinatis), aga tervise jaoks oleks vaja 30-60mg. Nii, et vanemaealised võiksid seda aastas paari kuurina tabletikarbist juurde võtta.

Tuleks arvestada, et vitamiinide-mineraalide defitsiiti võivad vanemaealistel peale ühekülgse toitumise põhjustada ka veel kaasuvad haigused ja erinevate ravimite tarvitamine. A-vitamiini võib nappida näiteks suhkruhaiguse ja hüpotüreodismi all kannatavatel eakatel. C-vitamiin on vajalik toetuskomponendina ateroskleroosi, igemehaiguste, ekseemide, reuma, diabeedi ja osteoporoosi ravis. Viimast koos B-grupi vitamiinide, kaltsiumi ja magneesiumiga.

Kas kompleksvitamiinid on kasulikumad kui kõiki eraldi võtta? "See, kas eelistada multivitamiine või võtta neid eraldi, sõltub probleemist endast," lausub Entsik-Grünberg. Kui näiteks toidumenüü on ühekülgne siis võib organismis puudu jääda mitmetest vajalikest ainetest ja sel juhul võiks võtta multivitamiine. "Apteekides on vanemaealistele müügil eraldi vitamiinid, sest osade vitamiinide annused on vanemaealistele suuremad.

Samas, kui ilmnevad konkreetse vitamiini vaeguse tundemärgid, tuleks võtta vajaminevat vitamiini," kostab peaproviisor, et ühest vastust sellele küsimusele ei ole ning parema lahenduse leiab apteekriga nõu pidades.