Keha

Jalgade hügieen ja õiged jalanõud hoiavad naiste levinud jalaprobleemid eemal (2)

Katrin Rohtla, 9. oktoober 2015, 16:35
Foto: PantherMedia / Scanpix
Naised on sageli hädas sobivate kingade ostmisega – küll need kipuvad pigistama või varbaid liigselt kokku suruma. Enne uhkeldavate jalavarjude ostmist tuleks meeles pidada aga kõige tähtsamat ehk ülekaalust hoidumust ja jalgade hügieeni.

Ortopeed Helen Siliksaar, kes võtab patsiente vastu Tartu Ülikooli kliinikumis ja ortopeediakeskuses, näeb vastuvõttudel enamasti patsientidena naisi. „Labajalgade muutused kimbutavad nelja naist ja ühte meest," näitlikustab ta seda kogemust suhtarvuga, mis räägib naiste kahjuks.

Samal teemal

Põhjus, miks see nii on, on tõik, et naistel on sooline soodumus jalaprobleemide tekkeks. Samuti kipub neil kaal tõusma. "Kui ikka inimese kehakaal sajani või üle selle tõuseb, et pea looduse poolt antud sidemed vastu ja venivad välja. No püksikumm venib ju ka välja," lausub Siliksaar.

Õige jalanõu hoiab mured eemal

Näiteks haamervarvas, karmilt kõlav diagnoos, kimbutab pigem naisi. „Tegu on suure varba deformatsiooniga, mis eriti vanemate naiste häda," tähendab Siliksaar. Selle häda tekkimisel on olemas geneetiline eelsoodumus, kuid seda tekitavad ka liialt kitsaste ninadega moekate kingade kandmine. „Selline king surub pöia kokku ja tekib suure varba deformatsioon. Siis vajub terve eespöid alla," selgitab Siliksaar, et siis kerkib varvas, sageli teine varvas, nagu haamer püsti.

Kui kiirelt protsess toimub, ei saa kindlalt väita. „Seda mõjutab näiteks kehakaalu tõusust tingitud sidekoe nõrkus," märgib ta ja paneb südamele, et need, kellel on haamervarba tekkimiseks soodumus, ei tohiks kõrge kontsaga ja kitsa ninaga kingi kanda.

Ortopeedi sõnul algabki kõigi jalamurede, luude deformatsioonide ja muutuste ennetamine õige jalanõu valimisega. Nii on tema sõnul näiteks ideaalne kontsa kõrgus kolm sentimeetrit.

Muutusi tasub ennetada, sest need, mis on tekkinud, enam ise ära ei kao. Ainsana saab hoida olukorda hullemaks minemast, näiteks haamervarbast tekkinud vaevuseid leevendada spetsiaalsete tugedega. "Need hoiavad öösel suure varba teistest kaugemal.

Kui esimese ja teise varba vahel on vahe, kergendab see olukorda ja hoiab deformatsioonil süvenemast," selgitab ta. Kui tugi ei aita ja haamervarvas ikka segab, on ainus võimalus operatsioon.

Ortopeedi sõnul võetakse operatsiooniga kõverus välja, kuid tallatugesid tuleb ka pärast operatsiooni kanda.

Haamervarvaste kõrval kummitavad naisi ka teised labajala muutused, mille põhjustajaid on enamasti kaks - geneetiline soodumus või ülekaal. Viimasest tingitud sidemete nõrkus võib kaasa tuua selle, et näiteks hüppeliiges vajub ära. See võib juhtuda aga ka mõne trauma tagajärjel, kui hüppeliigese sidemed tõmmatakse katki või lihtsalt venitatakse ära.

Need muutused hakkavad mõjutama aga jala väliskülge või ka sisekülge kuni selleni välja, et vajalik võib olla hüppeliigese ortoos.

Ortopeed rõhutab, et üleliigne kehakaal mõjutab ka inimese põlvi ja puusa. "Loodus on paika seadnud, kuidas saab liikuda. Kui süsteemis on mingid kõrvalekalded, kannatab terve süsteem," märgib ta.

Nii võib valutava jalakondi põhjus olla näiteks reuma, kuid ka valede jalanõude kandmisest. Sellele murele leiab leevendust vannitamisest, kreemitamisest ja mugavate jalanõude kandmisest.

Jalad armastavad vanne ja kreeme

Levinud häda kukekannus on jalgadel ortopeedi sõnul aga täiesti normaalne nähtus ja olemas igal inimesel. Seegi hakkab tegema valu siis, kui kantakse valesid jalanõusid või on jalgadele liiga suur koormus.

Helen Silliksaar paneb südamele, et jalgade eest tuleb hoolitseda samamoodi nagu käte, pea või juuste eest. Nii armastavad jalad vanne ka kreeme. Seejuures ei ole ortopeedi sõnul mõtet osta apteegist kalleid kreeme, hästi sobivad ka odavad lavendlit, rosmariini või piparmünti sisaldavad kreemid. Mitmete jalahädade ennetamiseks on oluline jalad korralikult kuivatada, erilist tähelepanu tuleb pöörata varbavahedele.

Traumade ennetusena soovitab ortopeed kannariivist hoiduda, selle asemel võiks vanadest naharakkudest vabaneda jalgu leotades, kuivatades ja kreemitades. Ning hea on ka paljajalu käia, vahet pole, kas suvel liivarannal ja murul või talvel toapõrandal.