Treenimine

Spordiarst soovitab: piim on efektiivne spordijook (30)

Toimetas Piret Pappel, 22. oktoober 2015 11:21
Klaas piima taastab raskest treeningust kurnatud kehaFoto: Urmo Udras
Sportlaste ja kehaliselt aktiivse eluviisiga inimeste toitumisvajaduste paremaks rahuldamiseks on välja töötatud väga palju erinevaid toidulisandeid ja spordijooke. Tartu Ülikooli spordibioloogia ja füsioteraapia instituudi professor Vahur Ööpik soovitab märksa looduslähedasemat alternatiivi – piima - ning annab ülevaate piima ja piimapõhiste jookide kasutamise efektiivsusest sporditreeningu kontekstis.

Piim aitab taastada organismi veetasakaalu treeningu järel
Higieritus treeningul ja võistlustel ületab enamasti samaaegse veetarbimise, mistõttu on veevaegus sportlase organismis pingutuse lõppedes tavaline nähtus. Veevaegus võib häirida inimese organismi talitlust, vähendada töövõimet ja treeningu tulemuslikkust. Harrastussportlaste hulgas tehtud uurimus näitas, et kui pärast treeningut manustada piima, olid uuritavate organismi veevarud viie tunni möödudes täielikult tööeelsele tasemele taastunud. Seevastu nii puhta vee kui ka spordijoogi tarvitamise puhul ilmnes samal ajal ca 0,6-liitrine veedefitsiit. Piima paremad veetasakaalu taastavad omadused on seletatavad piima suurema summaarse elektrolüütidesisaldusega (Na+, K+, Cl-).

Samal teemal

Piim tagab töövõime parema taastumise pärast rasket koormust
Noorte jalgratturite uuringus sõitsid sportlased esmalt veloergomeetril nii kaua kui suutsid ning jõid seejärel spordijooki või šokolaadipiima. Nelja tunni möödudes järgnes teine katse. Šokolaadipiima tarvitamise korral pidasid sportlased vastu keskmiselt 32 minutit. Vee- ja süsivesikutevarude taastamiseks mõeldud spordijookide tarbimise korral, aga vastavalt 23 ja 21 minutit. Töövõime paremat taastumist šokolaadipiima mõjul seostasid uurijad piima tugevama keha glükogeenivarusid suurendava toimega. Saavutusvõime efektiivsemale taastumisele aitas tõenäoliselt kaasa ka piima kõrgem rasvasisaldus.

Piim aitab taastuda lihaste kahjustustest
Enamus spordiga tegelevatest inimestest on kogenud lihaste valulikkust, mille kutsub esile ebaharilik töörežiim või harjumuspärasest suurem koormus. Valulikkuse põhjuseks on lihaste kahjustused ja sellega võib kaasneda märgatav töövõime langus. Jalgpallurite ja teiste pallimängu spordialadega tegelevate sportlastega tehtud uuringud on näidanud, et tavalise joogipiima või šokolaadipiima manustamine mitte üksnes ei alanda lihaskahjustuste markerite taset veres, vaid kiirendab ka töövõime taastumist suurte koormuste järel. Piima ja šokolaadipiima positiivne mõju taastumisprotsessidele on ilmselt seotud piimavalkude ning neis jookides sisalduvate süsivesikute stimuleeriva toimega lihasvalkude sünteesile pärast suurt koormust.

Piim suurendab jõutreeningu efektiivsust
Lihaste jõu suurenemine jõutreeningu tulemusena tuleneb suures osas lihasvalkude sünteesi intensiivistumisest. USA spordifüsioloogide uurimistöö on tõestanud tavalise rasvavaba joogipiima suuremat võimet stimuleerida ühekordse jõutreeningu järgsel taastumisperioodil lihasvalkude sünteesi kui seda suudavad teha süsivesikujoogid või sojavalkudel põhinevad toidulisandid.

„Eespool refereeritud teaduslikud andmed näitavad, et tavaline joogipiim ja šokolaadipiim on tõhusad vahendid, mis sobivad kasutamiseks nii vastupidavuse kui jõu arendamisele suunatud treeningul," tõdeb Tartu Ülikooli spordibioloogia ja füsioteraapia instituudi professor Vahur Ööpik. „Piima positiivne mõju taastumisprotsessidele ja treeningu efektiivsusele võib olla märgatavalt suurem kui spordijookidel, rääkimata veest," Ta lisab veel ühe piima eelise, milleks on selle oluliselt madalam hind võrreldes traditsiooniliste spordijookidega.

Samal teemal

15.11.2015
Vask, uskumatu mõjutaja
24.09.2015
Taimsed piimad: sojapiimast saab smuutit ja kaerapiimast putru
21.09.2015
Piima 9 hinnalist omadust