Foto: PantherMedia / Scanpix
Lapsed
16. november 2015, 17:15

Mänguasjapoes tasub aega kulutada

Lapsele kingitust ostma minnes ei maksa riiulilt haarata esimest nunnut kaisukaru või uhket autot. Targem on valida mõni arendav lelu, mille kallal jagub nuputamist või nokitsemist pikaks ajaks.

Marii Karul (31) tuleb mänguasju leidma oma poegadele – Rico on juba üheksa, Domi alles poolteist.

Domile lelusid valides jälgib Marii ennekõike, et need oleksid lapsele turvalised, muidugi ka hind on oluline. Meelsasti ostab ta lastele näiteks puidust mänguasju.

«Viimase aja ostud Domile on Lego Duplo klotsid ja pisikesed mudelautod,» räägib Marii. «Praegu laste seas poppide asjade – näpuvärvid, voolimismassid jm – on aga tõeline superleiutis kineetiline liiv, lastele meeldib see väga!»

Seda liiva vaadates jääb mulje, nagu oleks see märg rannaliiv. Tegelikult on liiv kuiv, kleepub vaid iseenda külge ja sobib tänu sellele hästi toaski mängimiseks – kokku koguda pole seda kuigi keeruline. Kineetilisest liivast saab tavaliste liivavormidega kujundeid teha, aga seda on mõnus ka vaba käega vormida.

Üheksa-aastase Ricoga on pisut keerulisem. «PlayStation, tahvelarvuti, telefon – need on tema huvid,» räägib Marii. «Lauamänge on meil päris mitu, aga need teda väga ei huvita. Mõni lemmik siiski on: Twister ja üks trikimäng «120 maagilist trikki». Ja muidugi legod, need on aegumatud ja asendamatud.»

Mäng õpetab ja arendab

Arendavaid mänge ja mänguasju on väga palju ja iga päevaga tuleb neid aina juurde, seepärast on kõigiti arukas veebipoodides tootetutvustusi lugeda või mänguasjapoes müüja abi kasutada.

«Valik on tõepoolest tohutu ja esmapilgul tundub kindlasti, et selle ühe ja õige leidmine nende lõputute võimaluste hulgast on väga keeruline,» tõdeb mänguasjade maaletoojafirma ja veebipoe OÜ Aasageko müügijuht Signe Lillemaa. «Tegelikult on see nii vaid võhiku silmis: püsivamad ostjad on juba pikemat aega üsna teadlikud, eelistatakse ikka arendavaid mänguasju – selliseid, millega mängides saab laps mõne põneva kogemuse või teadmise võrra rikkamaks. Sellised mänguasjad on ka lastele meeltmööda ja seda suurem on mängurõõm.»

Lillemaa märgib, et uus suund mänguasjamaailmas on nn ajutreening (Train Your Brain), mis peaks lapsi senisest veelgi tõhusamalt mängu kaudu eluks ette valmistama.

«Kindlasti on ostja silmis tähtis ka mänguasja ilus välimus, kvaliteet ja vastupidavus,» lisab ta.

Kaubamaja lastemaailma kaubandusspetsialist Kaja Peit nendib, et koolieeliku soovid määrab kõige rohkem ära see, milliseid filme/multikaid ta televiisori-, kino- või arvutiekraanilt on näinud. «Samas ei ole aastatega sugugi vähenenud näiteks legode menukus,» märgib ta. «Need on endiselt ülipopulaarsed. Tuttavad on ka Playmobili komplektid, mis on samuti disainitud lapse vajadusi silmas pidades.»

Uutest sarjadest soovitab Peit lähemalt uurida näiteks Fischertechnicu loovust arendavaid konstruktoreid ning lisab: «Naturaalsed puidust mänguasjad meeldivad samuti paljudele, valikus on klotse, puslesid, nukumaju, tööriistakomplekte, mängukööke – kõik need pakuvad ohtralt mänguvõimalusi.»

Lauamängud endiselt pildil

«Lauamängud on samuti mänguasjavalikus aastakümneid tähtsal kohal olnud – see on tore võimalus pere ja sõpradega lõbusalt aega veeta,» nendib ­Lillemaa. «Kindlasti on kestva populaarsuse üks põhjus lauamängude arendav aspekt.»

Aasageko lauamängude hulgas on näiteks õppemäng «Matemaatika on lihtne», mis aitab lastel koos vanematega lihvida matemaatikaoskusi. «Nii mõnigi lapsevanem on öelnud, et tänu sellele mängule on lapsest saanud tõeline matemaatikahuviline,» on tootejuht tagasisidega rahul.

Teine lõbus matemaatiline mäng on «Viimane hiir on kaotaja», kohe-kohe on müügile tulemas uus ja hoogne sõnamäng «Nobedad sõnad».

«See mäng koosneb kuuekümnest ringikujulisest kaardist, mille ühel küljel on pilt teemaga ja teisel küljel kolm eri värvi tähte. Tuleb olla kiire ja hõigata esimesena pildile vastav ja sama värvi tähega algav sõna,» tutvustab Lillemaa oma ettevõtte viimaseid uudiseid. Aasageko mänge leiab peale veebipoodide tavapoodidestki: Taibulast, Apollo ja Rahva Raamatu kauplustest, Ahhaa teaduspoest jm.

Kaubamaja lastemaailma kogemus lauamängudega näitab, et uute mängude kõrval on endiselt hinnas ka teada-tuntud Monopol, Tsirkus, paljud täringumängud ja sõnamäng Scrabble.

«Väga populaarseks on saanud Inglise kaubamärgi Orchard lauamängud,» ütleb Peit. «Menukad on ka lauamängude miniversioonis reisimängud.»

Mis on kineetiline liiv?

Kineetiine e plastiliiv on liiva ja plastiliini vahepealne materjal, mis koosneb enamjaolt (98%) väga puhtast liivast, 2% on lisand, mis hoiab liiva kergesti vormitava. Liiv ei jää käte külge, ei kuiva kunagi ära, on täiesti allergia- ja tolmuvaba. Arendab peenmotoorikat, sellega tegelemine on hea meelteteraapia. Liiv kleepub ainult iseenda külge, mängija käed ja abivahendid jäävad puhtaks.

Allikas: Aasageko