Meeled

Tekst ilmus esmakordselt 2010. aasta septembrikuu Tervis Plussis.

KAS USUD? Meditatsioon: tee õnneallikani (12)

Kai Siidirätsep, 21. november 2015 13:43
Foto: PantherMedia / Scanpix
Kes ei tahaks olla õnnelik ja oma eluga rahul. Meditatsioonipraktikad võimaldavad pühendunul nende eesmärkideni jõuda.

Tervis Pluss kohtus Eestis IAM-meditatsiooni õpetanud Amma pühendunu Rishiga. Kodanikunimega Taavi Kassila on ta Soomes tuntud filmirežissöör, kirjanik, lektor ja joogaõpetaja, kes hiljuti andis välja raamatu "Onnellisuuden jooga" ("Õnnelikkuse jooga"). Nüüd on Rishi asunud veelgi pühendunumalt valgustumise teele. Enamiku ajast veedab ta oma vaimse õpetaja Amma ašramis Indias ja osaleb ringreisidel tema saatjana, et aidata armastuse sõnumil heade tegude kaudu üle maailma levida.

Mida mediteerimine inimesele annab?

Meelerahu ja õnnelik olemise kogemuse. Mediteerimine arendab keskendumisvõimet ja taiplikkust, eristamisvõimet ja teadlikkust. Päästab valla loovuse ja toob kirkust mõtetesse, parandab tervist ja vähendab stressi. Teeb inimese paremaks nii tema töistes kui ka kõikides teistes argistes tegemistes, parandab suhteid, viib omaenda olemusele lähemale.

Kuidas saab üks meetod olla nii mitmekülgne ja tõhus?

Meditatsioonitehnika on loodud ning inimesteni toodud valgustunud isikute vahendusel. Sel põhjusel on meditatsioon nii tõhus ja geniaalne.

Kuidas see toimib?

Teadlased väidavad, et tänapäeva inimene kasutab oma ajupotentsiaalist vaid 5–10%. Mediteerimine aitab kaasata ülejäänud 95 protsenti, kõrvaldades takistused, mis ei lase ajuvõimekust täies ulatuses kasutada.

Kuidas selleni jõuda?

Meditatsioonis on kõige tähtsamad lõdvestumine ja keskendumine. See on aeglane ja pikk protsess, kus tuleb järjepidevalt harjutada. Iga päev, soovitatavalt kaks korda, ja nii aastaid. See eeldab enesedistsipliini. Tasapisi avardab see inimese teadvust ja suurendab teadlikkust. Ma võrdleks seda lillepunga puhkemisega, mis avaneb päikesepaiste ja vihma ärgitusel tasahilju. Mediteerimise tõhusus avaldub tõeliselt vaid eetiliselt ja omakasupüüdmatult elades. Vaid siis käivitub vaimne areng, mis viib inimese teadvuse edenemisele ja kõrgemale tasemele jõudmiseni.

Pisut võib õppida mediteerimist ka omal käel, aga kui soovitakse tuua oma ellu sügavaid muutusi, on õpetaja juhendamine hädavajalik. Ka laps ei õpi kingapaelu ilma vanemate õpetuseta siduma.

Kui sul on pühendunud jooga- või meditatsiooniõpetaja, on see väga hea – saad väga palju eluks kasulikku õppida. Kõrgemate vaimsete eesmärkideni (nt valgustumine) saavad juhatada siiski vaid valgustunud isikud. Kuigi öeldakse, et kõik vastused on meie sees kogu aeg olemas, on nad seal justkui puuseeme, mis pole veel idanema hakanud, maetud keeldude ja eituste koorma alla ega pääse omal jõul välja. Inimene ei saa seda tarkust ise enda seest kätte, on vaja valgustunud õpetaja juhatust. See on ka põhjus, miks kõikides vanades vaimsetes õpetustes on kesksel kohal õpetuse edasiandmine õpetajalt õpilasele.

Mida teha, et pikal teel tahet jaguks ja eesmärk ei ununeks?

Olin 18aastane, kui õppisin mantra­meditatsiooni. Asusin innukalt praktiseerima. Ma ei mõelnud tollal, et jätkan praktikatega järgmised 40 aastat. Minu eesmärk oli edeneda päev korraga. Alguses 10 minutit päevas, siis 20, siis 30. Nii kasvades ja pühendudes ongi saanud 40 aastat täis.

Oma õpilastele soovitan ikka: alustuseks praktiseeri kaks korda päevas kas või 5 minutit, aga kindlasti iga päev. Varsti märkad, et kannatusi on su elus vähem, oled keskendunum, tasakaalukam, õnnelikum. Märkad õige pea sedagi, et sul polegi raske leida aega praktiseerimiseks. Praktiseeri koos mõttekaaslastega, loe vaimset kirjandust. Kas või lõiguke iga päev!

Olen mediteerimist praktiseerinud juba kaua ja endiselt õpin iga päev midagi uut. Mitmete suurte meistrite hinnangul on mediteerimine üks kõrgemaid oskusi. Selle õppimine on pikk protsess ja teatud mõttes on iga edasijõudnu samas ikka ka algaja, sest alati on võimalik oskusi edasi arendada. Küsimus on võimes keskenduda ja seda saab alati veel lihvida. Keskendumisoskus on väga praktiline ja vajalik kõikides eluvaldkondades: äris, spordis, poliitikas, kunstis. Keskendudes suudab inimene teha seda, mida ta teeb, paremini. Mediteerides keskendutakse jumalikule, selle kaudu püüeldakse jumaliku sügavama mõistmise poole.

Sinu õpetaja on India valgustunud pühak Amma. Miks just tema? Kas tema õpetatud meditatsioonitehnika erineb teistest tehnikatest?

Näiteks kujustatakse meistrit. Selleks võib olla Jeesus, Budda, Amma või keegi teine. Amma IAM-tehnika on keerukam vaimne parktika. Selles on näiteks ka jooga- ja hingamisharjutusi. See aitab mediteerijal võtta oma anded paremini kasutusele.

Kuidas olla õnnelik?

Iga inimene soovib olla õnnelik. See on loomulik, see on elu mõte. Joogid ütlevad, et küsimus on, kust õnne otsida. Kui haarata kaduvate maiste asjade järele, on kannatused paratamatud. Kui seda otsida alkoholist, üha uutest asjadest või inimsuhetest, ei saa me õnnelikuks, sest kaasa võib maha jätta ja asjad katki minna ning olemegi õnnetud. Kui otsime õnneallikat püsivast ja ajatust, võime kindlad olla, et õnne allikas ei kao!

Joogafilosoofias on lihtne elamise retsept: tee rohkem seda, mis on sulle kasulik ja hea, ning vähem asju, mis toovad kannatusi. Selle juurde kuulub eristamisvõime. Oluline on märgata, mis põhjustab kannatusi. Nii joogafilosoofia kui ka meditatsioonipraktikad õpetavad, et armastuse, õnne ja rõõmu allikas tuleb enda südameruumist üles leida. Neid teadmisi ei pea teistelt kerjama, vaid hoopis heldelt teistele jagama. Siis saad kuhjaga ka tagasi. Neid oskusi võib õppida igaüks, õpetus on olemas kõikide inimeste jaoks.

Samal teemal

01.04.2016
Oled õnnetu? Uuri, milline lihtne asi seda olukorda muuta aitab!
29.12.2015
Soovi olla terve ja õnnelik? Liitu mõne kooriga!
03.12.2015
Kuus kummalist asja, mis teevad su õnnelikuks
22.11.2015
Milliste nippidega saab teadvust juhtida?