Keha

Sundasenditest põhjustatud seljavalu kimbutab iga teist täiskasvanut 

Kadri Penjam, 20. jaanuar 2016, 10:53
Foto: PantherMedia / Scanpix
Sundasend – näiteks istumine – võib olla põhjuseks, miks tekib lülisambavalu. Selleks, et valu leevendada, tasub end regulaarselt liigutada ning vältida pikalt sundasendis olemist.

Ida-Tallinna Keskhaigla lülisambakeskuse ortopeed/vanemarst Rasmus Allikvee kinnitab, et pikemal istumisel tekkivat seljavalu põhjustab enamasti just sundasend. Kõige sagedamini seostatakse sellist valu rohke arvuti taga tehtava tööga ning sel puhul tunnetab inimene valu alaseljas, kuid valu võib kiirguda ka rindkerre ja kaela.

Samal teemal

Miks seljavalu üldse tekib?

Allikvee sõnul on seljavalu põhjuseks enamasti ebaloomulik asend istumisel. "Seljavalu tekib, kuna istudes on inimese rüht ebaloomulikus asendis, õlad ja kõht on ette vajunud. Vales asendis istumisel on lülisamba nimmeosa alumistele diskidele väga suure koormusega - kössis asend põhjustab võrreldes sirgelt istumisega diskidele kaks korda suuremat ja võrreldes lamamisega 10 korda suuremat pinget," selgitab ortopeed.

Rasmus Allikvee soovitab seljavalude käes vaevleval inimesel tegeleda valu ennetamiseks selja ja kõhu süvalihaste treeninguga, samuti võib olla kasu venitusharjutustest. Ta paneb südamele, et treeninguid alustades ei tasu oodata kiireid tulemusi, kuid kui treeningutel olla järjekindel, on aja jooksul loota ka valude vähenemist. Valude järjepideval jätkumisel soovitab ta pöörduda perearsti poole, kes annab esmased soovitused ning suunab vajadusel edasi ortopeedi poole.

Perearst Jane Ott märgibki, et tema poole pöörduvad patsiendid seljavalu tõttu väga sageli - kümnest täiskasvanud patsiendist 1-2 kurdab ala- või ülaseljavalusid.
Ott märgib, et seljavaludele leiab leevendust esmalt kolm korda päevas võetavast valuvaigistist. "Nende toel saab selga ka pisut venitama hakata, muidu on enda sirgu lükkamine väga valus," nendib perearst. Tema sõnul ei pea koheselt alustama võimlemisharjutustega, seljavalu leevendamiseks tasub alustada ka enda lihtsalt sirutamisest.

Ka soovitab perearst seljavalude ilmnedes üle vaadata oma magamisasend. "Magamiseks on sobivaim kõvem pind, seal on lülisammas enda jaoks õigemas asendis, samuti lihased," selgitab ta. Ta lisab, et pehmel vajuval madratsil magama harjunu jaoks on kõva pind esialgu harjumatu, kuid tulemus ei lase õige magamisasendi valimise järel end ka kaua oodata.

TOIMETAJA

+372 5199 3733
sirje.maasikamae@ohtuleht.ee

TELLIMINE JA KOJUKANNE

+372 666 2233
tellimine@ohtulehtkirjastus.ee

REKLAAM JA KUULUTUSED

+372 614 4100
reklaam@ohtulehtkirjastus.ee