Hea nõu

Kümme nippi maksa kevadpuhastuseks (2)

Triin Tael, 9. veebruar 2016, 12:40
Foto: Vida Press
Pärast sissepoolepööratud hingeelu ja rammusate roogadega talve on kevadine suurpuhastus päevakorras. Maksa kevadine turgutamine ja mürkainete väljaajamine on paljudel iidsetel kultuuridel tavaks olnud. Miks seda vaja on ja kuidas seda teha?

Traditsiooniline hiina meditsiin, mille saladusi on aastatuhandeid põlvest põlve edasi antud, toetab loodusega kooskõlas elamist. Vanade hiinlaste väitel kannab maks hoolt eluenergia qi vaba voolamise eest. Kui qi'l pole takistusi, kulgeme ilma stressi, toksiinide ja pingete kogunemiseta sujuvalt läbi elu, kirjutab Huffington Post. Kuid XXI sajandi tõtaka eluviisi puhul pole ime, kui maksa qi toppama jääb.

Samal teemal

Traditsiooniliselt seostatakse seda väsimuse, depressiooni, meeleolukõikumiste, ärrituvuse, stressi, menstruatsioonieelse sündroomi ja teiste hormoontasakaaluhäiretega, kuid ka soikujäänud seedimise, lihas- ja liigesevalude, allergiate, puhituse ja sagedase nohuga. Maksa qi võivad takerduma panna sellised faktorid nagu keskkonnakemikaalid, kohv, alkohol, rafineeritud suhkur, kunstlikud magusained, töödeldud toidud, stress, kehv uni ning ravimitega liialdamine. Õnneks on maks tegus organ, mis ajab kehast vapralt mürkaineid välja, reguleerib ainevahetust, sünteesib toitaineid, töötleb hormoone ning aitab toota kolesterooli ja sappi. Kuid oma töös vajab ta abi, ja kui sa pole seda talle kogu aeg pakkunud, on kevadine tärkamine täpipealt õige aeg.

Huffington Post soovitab, kuidas oma elujõudu suurendada ning maksa turgutada.

1. Joo ohtralt vett. Alusta hommikut klaasitäie sooja sidruniveega. See toetab maksa loomulikke detoksifikatsiooniprotsesse. Päeva jooksul püüa juua tublisti vett. Keskmiselt vajab inimene 28-35 milliliitrit vett iga kehakaalukilo kohta. Vett sisaldavad ka puu- ja köögiviljad ning mõistagi ka tee ja kohv, kuid viimased ajavad paraku organismist vett ka välja.

2. Söö iga päev köögivilju, eriti rohelisi. Hiina meditsiinis seostub roheline värv maksaga. Salatikraami valides eelista mahedaid roheliste lehtköögiviljade segusid, näiteks lehtkapsast ja spinatit. Nende roheline värv on pärit klorofüllist, millega taimed päikeseenergiat püüavad. Nii et rohelist lehtköögivilja süües saad osa päikesepaistest!

3. Lisa menüüsse hapusid toiduaineid. Tänapäeva inimene sööb palju magusat ja soolast ning kipub unustama hapud road, kuid need seostuvad maksaga ning ergutavad sapitoodangut. Sidrunit lisa joogivette ning kalale ja köögiviljale, õunaäädikast ja oliiviõlist saab tervisliku salatikastme, kasulikke baktereid sisaldavat hapukapsast võid niisama värskena krõmpsutada.

4. Väldi kahjulikke ja eelista kasulikke rasvu. Vähenda transrasvade ja osaliselt hüdrogeenitud rasvade pruukimist. Need koormavad liialt maksa ning pärsivad qi voolamist veelgi. Pane rõhku töötlemata maheõlidele, nagu oliivi- ja linaseemneõli. Söö rasvast kala, avokaadot, pähkleid ja seemneid. Kaalu omega-3 rasvhappe lisandite võtmist. Uurimused on näidanud, et see vähendab südame-veresoonkonnahaiguste riski ning võib leevendada liigesepõletiku ja depressiooni sümptomeid, kognitiivsete võimete vähenemist ja mitmeid teisi terviseprobleeme.

5. Vähenda suhkru tarbimist. Kui sa ka jood kohvi ja teed suhkruta ega maiusta enda arvates ülemäära, sisaldavad valmistoidud siiski varjatud suhkrut. Sega oma müsli ja jogurt ise valmis ning eelista mahlale värsket puuvilja.

6. Söö looduslähedaselt. Vali toiduks parimat, mida emakesel loodusel on sulle pakkuda, ning väldi kunstlikke koostisaineid ja magustajaid. Kui võimalik, eelista mahetoitu, mis ei sisalda kunstväetisi ega taimekaitsemürke. Iseäranis mürkainerohkeks on osutunud näiteks õunad ja paprikad.

8. Rõõmusta, täna, andesta. Hiina meditsiini järgi soodustab maksa qi toppamajäämist viha, iseäranis allasurutud viha. Eluenergiat vabastavad aga andestus nii teiste kui ka enda suhtes.

9. Pruugi vähem alkoholi, nikotiini ja kofeiini. Need ained võivad tekitada sõltuvust ning varjata meie füüsilise, emotsionaalse ja hingelise heaolu tasakaalupuudust. Võta nõuks alkoholi, nikotiini ja kofeiini pruukimist piirata või neist sootuks loobuda.

10. Varu aega enese eest hoolitsemisele. Teiste inimeste eest hoolitsemisel jätame iseend pahatihti unarusse. Broneeri massaažiaeg, mine joogatundi – tee midagi sellist, mis su meeli lõõgastab ja tuju parandab.