Foto: PantherMedia / Scanpix
Maret Einmann 18. veebruar 2016 10:46
Rünnakuvalmis viirused ümbritsevad meid kõikjal, kuid tähelepanelik tasub olla just külmetusohtlikul ajal. Keha hea valmisolek võimaldab aga viirus-haigustest hoiduda või neid kergemalt põdeda.

“Meie rakkude koostis oleneb sellest, mis elu me elame: mida sööme või joome, kui hästi oleme tasakaalus, kas oleme piisavalt maganud, värskes õhus liikunud,” selgitab perearst Anneli Talvik. “Kõik need komponendid panevad raku efektiivselt tööle.”

Hea rakk sisaldab vitamiine, on saanud piisavalt mineraalaineid, et üles ehitada normaalseks tööks vajalikud kaitse- ja ensüümmehhanismid.

“Kui küsitakse, milleks tervislik eluviis, siis siin ongi vastus. Kui eluviis on kehv, keha treenimata, toit ühekülgne, on ka rakk niru. Seda kergem on haigustel tulla, keha lõhkuda ja laamendada.”

Anneli Talvik jagab soovitusi, mis aitavad külmetusest hoiduda või kergendavad põdemist.

Soojenduseks ehk kust tuleb külmetus

1. Pole olemas külmetushaigust, vaid on viirusnakkus. Lihtsaim viis viirust saada ja ise levitada on liikuda kohtades, kus puutud paljude inimestega kokku ning kus paratamatult ka köhitakse, aevastatakse, kättpidi teretatakse või tervituseks põsele suudeldakse. Piisknakkus levib õhus ja puutekontakti kaudu.

2. Külmetushaiguseks kutsutakse viirusnakkust seetõttu, et haigus tekib sageli pärast külmetamist. Immuunsüsteem saab külmetudes hoobi ja asub seetõttu täitma elutähtsat ülesannet – likvideerima külmetuse tagajärgi ja taastama keha normaalset olukorda. Seetõttu on immuunsüsteem haavatavam ja viirused, mis pidevalt meie ümber u ringlevad, saavadki võimaluse rünnata. Limaskesta kaitsebarjäär laguneb korraks ja viirus “istutab” end limaskestale, otsides võimalust, kuidas tungida rakku.

3. Kõik ei ole veel kaotatud. See, kas viirus tungib rakku või mitte, oleneb inimese tugevusest. Kõigepealt üritab organism viirusele barjääri ette seada. Kui limane kaitsebarjäär puudub, limaskestad on kuivad, pääseb viirus kergemini organismi.

4. Kui viirus rakku tungib, püüavad rakusisesed mehhanismid viirust ära petta, et see ei pääseks elutähtsatesse organitesse kurja tegema. Käivituvad immuunsüsteemi reaktsioonid, mille ülesanne on teha viirus kahjutuks.

5. Hädavajalik polegi kaitsta end tavalise nohuviiruse eest, sellest saame jagu nagunii – tugev terveneb kiiremini, kes nõrk, paraneb kauem. Osa viirushaigusi, näiteks gripp, võivad organismi tungides ka tappa. Kuna viiruse vastu ravi ei ole, sõltub ellujäämine kriitilistel hetkedel organismi tugevusest. Üliraskest haigusest tuleb välja see inimene, kes on heas vormis. Kehva vormi korral võib kaotada tervise või isegi elu.

6. Ka lihtsast nn külmetushaigusest paranemise kiirus erineb inimeseti: 20aastane saab terveks kiiremini kui viiekümnene, sest noor keha on tugev, rakud täies elujõus ja töötavad hästi, vitamiine ja mineraalaineid on piisavalt, jääkaineid rakkudes pole. Vanuse kasvades suureneb ka tervisliku eluviisi olulisus.

7. Viirushaigused ohustavad enim krooniliste haiguste põdejaid; inimesi, kel ei ole põrna, immuunsusele väga olulist elundit; väikesi lapsi ning neid, kes on sunnitud pideva ülekoormusega töötama. Immuunsüsteem on haavatavam ka rasedatel ja äsja sünnitanud naistel. Suitsetajatel on nõrgem kopsubarjäär.

8. Gripp on raske haigus, mille puhul tasub järele mõelda, kas võtta risk olla kümmekond päeva voodihaige, saada raske tüsistus, sattuda intensiiv-

ravipalatisse või koguni surra. Arusaam, et nagunii ei kaitse vaktsiin just sel hooajal leviva gripitüve vastu, ei ole lõpuni õige. Viimasel kümnel aastal, mil gripi- vaktsiin on Eestis olnud vabalt kättesaadav, on see toiminud just nende tüvede vastu, mis ringlevad.

9. Pese sageli käsi, sest viirushaigus on nakkuslik. Arvatavasti ei õnnestu vältida trolli, bussi ega toidupoodi. Ent kui sul on viis nohust töökaaslast, siis ära looda, et sina jääd terveks. Kui oled ise nohune, ära arva, et keegi ei saa sinult nakkust. Nohust last lasteaeda viies mõtle ka sellele, et on veel 20 ema, kes peavad võtma hoolduslehe.

10. Kui oskad oma keha ja enesetunnet analüüsida, siis tunned, kui hakkad haigeks jääma. Tõsi, on vaja ekstra keskendumist, et mitte haigestuda, ent siiski: kui oled väsinud, siis puhka, kui näljane, siis söö, ning liigu iga päev värskes õhus.

Tõkesta viiruse võidumarss

11. Viiruse sissepääsuteed organismi kulgevad tavaliselt nina ja suu kaudu. Nii see enamasti algab: neelata on valus, lümfisõlmed suurenevad, kuskil pakitseb, silmad kipitavad, väsimus. Käes on hetk, kui viiruse rakku tungimist on võimalik veel takistada.  Immuunsüsteem on saanud hoobi ja hüüab nüüd iga rakuga: “Toeta mind!”

12. Kui käed ja jalad lähevad külmaks ning tunned külmavärinaid, on vereringe kehv ja haiguse vastu tõhusalt võidelda ei saa. Abi on jalavannist ja käte soojendamisest kuuma vee all, sest käte ja jalgade verevarustuse parandamine elavdab verevarustust ka ninas ja kurgus. Saun toimib hästi esimeses külmetamise etapis, ent ei sobi palavikuga. Esimeste külmetusnähtudega annavad soojendusprotseduurid immuunsusele tuge ja organism saab viirusest jagu enne, kui see rakku pääseb. Kui viirus on siiski rakku tunginud, ei jää üle muud, kui haigus läbi põdeda.

13. Mida paremini veri ringleb, seda efektiivsemalt organism haigusega võitleb. Joo higistama ajavat pärnaõieteed, lisa tee sisse ingverit, mis ajab samuti higistama ja “avab” veresooni. Tähtis on, et kehas hakkaks taas toimuma normaalne vedelikuringlus ning viirused viiakse lümfi kaudu välja. Viiruse tõrjumiseks joo umbes kaks liitrit päevas ravimteed või leiget vett sidruniga.

14. Võitlus viirusega väsitab keha. Pärast higistamist pane selga kuivad riided ja mine magama, kas või tunniks, kui rohkem pole võimalik. Pahatihti püsitakse kangelaslikult tööpostil, kuigi on halb olla. Kui tahad terveks jääda ja oma lähedastel olemas olla, tasub see tund võtta ja puhata. Tund puhkust võib päästa kümnepäevasest haigusevimmast!

15. Jää koju, kui oled haige! Petlik on loota, et tööl käies paraned. Kui tahad võimalikult vähe kodus olla, siis võta aeg maha kohe haiguse alguses, nii võid kahe päevaga terveks saada.

Kasulikud ravivõtted

16. Korralik puhkus, immuunsust toetavad protseduurid on hea paranemise A ja O. Kui ennast üldse ei ravi, pole immuunsus tuge saanud ja enesetunne seetõttu väga halb. Viirushaigusest aitavad paraneda kõikvõimalikud rahvameditsiini võtted: määri salvi, loputa nina ja kurku, tee auru, soojenda. Tuge annavad ka küüslauguvõileib, punase päevakübara tilgad jpm. Joo palju, head on ürditeed. Kui lastele tavaliselt janukustutuseks mahla ei soovitata, siis haiguse ajal võib ka mahla juua, kui laps muud ei taha.

17. Ära pinguta üle nn gripiteedega, mis sisaldavad paratsetamooli. Niisugused kompleksravimid leevendavad küll sümptomeid ja annavad hetkelist kergendust, aga ei ravi. Ära ületa lubatud päevast ravimiannust ega kasuta korraga mitut gripipulbrit. Üleannustamisel kahjustab paratsetamool maksa, liigne paratsetamool alandab kehatemperatuuri, nõrgestades keha enda immuunvastust. Kui tõmbad palaviku alla, saab viirus jõudu juurde ja võimaluse paljuneda, kehatemperatuur hoiab seda kontrolli all. Korraks tõusev palavik on tegelikult hea.

18. Nohu või köhaga on vaja looduslikku või apteegiravimit, mis aitab röga lahtistada ja nina lahti teha. Häid soovitusi oskavad anda pereõde ja apteeker. Põletiku korral ära tee sooje kompresse vm soojendavaid protseduure. Soe võib vahel küll olukorda kergendada, kuid näiteks mädase kõrvapõletiku korral paneb soe bakterid vohama. Ka paistetus läheb sooja toimel hullemaks.

19. Iga viirushaigus peab lõppema või vähemalt tunduvalt leevenema hiljemalt nädalaga. Kui seda ei juhtu, võta kindlasti ühendust arstiga, sest viirushaigus võib tüsistuda. Vajadusel võetakse analüüsid ja määratakse ravimid. NB! Kui oled haigena tööl käinud, siis pole seisundi paranemine 7 päevaga võimalik, võid arvestada pikema tervenemisega!

20. Haiguse ajal vajab immuun- süsteem igakülgset toetust, kogu jõud on suunatud paranemisele. Tugev treening on kehale aga koormus. Kui lähed haigena trenni, tegeleb organism muude asjadega ja lükkab paranemise edasi.

Paranemise faasis teeb head kõnd värskes õhus. Pärast haigust võid teha väikese testi: proovi kõndida kiiresti 30 minutit. Kui pärast tunned tohutut väsimust, tahaksid magada, köha läheb kinnisemaks, nina hakkab uuesti jooksma, siis järelikult alustasid treeningutega liiga vara. Tervena pea aga meeles, et kerge sport on parim teadaolev viis immuunsüsteemi tugevdada!”