Lapsed

Milliseid vitamiine vajavad lapsed ja noorukid? 

Katrin Rohtla, 14. märts 2016, 14:20
Foto: Vida Press
Apteekide letid ägavad vitamiinide kuhja alla, üks karp on teisest värvilisem ja kutsuvam. Oma lapsele parimat sooviv vanem võib leti ees seistes siiski hätta jääda, sest kõik müügil olev ei pruugi tema järeltulijale sobida.

Esimene, mida Apotheka apteeker Teresa Lepikov soovitab lastele vitamiinide valikul järgida on see, et vitamiinid oleksid võimalikult looduslikud ja värvaineteta.

Samal teemal

Kui vanemad otsustavad vitamiinid osta omatahtsi, soovitavad apteekrid järgida alati karbil olevaid soovitusi. Kuid alati saab vitamiinijahil ka apteekrilt nõu küsida, nemad üldjuhul kipuvad vitamiine soovitama tarbida miinimumkoguse järgi.

Kui õigemaid vitamiine otsides apteekrilt nõu küsida, soovitab Lepikov muuhulgas apteekrile mainida, kas lapsel on mõni allergia või lisaainete talumatus. Samuti pole liiast parimate vitamiinide leidmiseks apteekrile öelda, kui laps on diabeetik või ei talu näiteks siirupit.

Kindlasti ei soovita apteekrid vitamiine lastele koolistressi puhul, selle asemel soovitatakse panustada korralikule puhkerežiimile. Teresa Lepikov tuletab ka meelde, et vitamiin ei anna energiat, vaid parandab keha ja selle protsesside toimimist.

Alljärgnevalt olgu toodud nimekiri vitamiinidest, mida võiksid lapsevanemad oma järeltulijatele osta.

D-vitamiin on see, mida apteekrid lastele ja noorukitele kindlasti soovitavad. „D-vitamiini võib meie pimedas kliimas alati võtta ning seda sünnist saati,“ räägib Lepikov lisades, et D-vitamiini on apteegis saadaval tilkade, kalaõli või närimiskapslitena. 

Et tegu on õlilahustuv vitamiiniga, on see kehale kergemini omastatav erinevate õlide koosseisus. Seetõttu oleks tõhusam, kui tarbida D-vitamiini saamiseks seda tilkade või õlikapslite kujul.

C-vitamiin on lastele samuti hea, kuigi selle tarbimisel on olemas piirangud. Nimelt tuleks kindlasti järgida konkreetse tootja soovitusi ning valikut sooritades arvestada lapse vanust ja tema kaalu. Lepikov soovitab C-vitamiini puhul alati eelistada lastele mõeldud varianti ning järgida, et päevane kogus ei ületaks 50-60 milligrammi.

Apteekri sõnul on C-vitamiini lastel mõistlikum tarbida ennekõike looduslikuna. Tasub teada, et seda vitamiini leidub ka kibuvitsasiirupis ja mõningates looduslikes närimistablettides.

Kompleksvitamiine võiks Lepikovi soovitusel tarvitada kuurina. Kahekuuline vitamiinikuur on omal kohal näiteks talvel, kui laps enamvähem terve on. Talvel on kompleksvitamiine mõistlik võtta seda enam, sest puu- ja juurviljad on sel ajal vitamiini- ning mineraalainetevaesed.