Hea nõu

Seitse levinuimat migreeni põhjustajat: kuidas neid üle kavaldada? (2)

Õhtuleht.ee, 12. aprill 2016, 11:30
Foto: PantherMedia / Scanpix
Igaüks, kes on migreeni kogenud, teab, kui vastik see on. Reeglina on migreeni taga mõni kindel põhjus. Piinavast valust hoidumiseks on seega parim viis seda tundma õppida ning see kõrvaldada.

Huffington Post nimetab seitse levinumat peavalu põhjustajat ja pakub lahendusi nende üle kavaldamiseks. Kui see ka ei aita, kurda oma muret arstile.

Samal teemal

·         Stress arvatakse olevat 80 % peavalude põhjuseks, sest stressi põhjustatud kortisooli- ja adrenaliinitaseme kõikumine võib viia valu ja iivelduseni. Lisaks võib stress tekitada pingepeavalusid, sest stressis inimene surub kramplikult kokku lõua- ja kaelalihaseid ning see mõjutab pingepeavalu põhjustava kaelavalu teket. Kui oled täheldanud, et sinu migreen on stressi põhjustatud, mediteeri, harrasta joogat, õpi sügavalt hingama ning käi massaažis.

·         Hormoonid. Olukord enne menstruatsiooni, mil östrogeeni tase muutub väga madalaks, võib põhjustada migreene. Selline olukord valitseb naise kehas ka raseduse ja menopausi ajal. Hormoonidest põhjustatud peavalu vastu oleks mõistlik kasutada mittesteroidseid põletikuvastaseid ravimeid, näiteks ibuprofeeni, ning tarvitada seda paar päeva enne menstruatsiooni algust. Raseduse ajal küsi peavalude leevendamiseks nõu arstilt.

·         Ilm. Nii kuumad ilmad kui õhurõhu muutused võivad migreeni põhjustada. Kahjuks pole siin muud soovitada, kui hoida valuvaigisti käepärast.

·         Magamatus. Unetus langetab kehas setoroniinitaset, mis toob kaasa aju veresoonte laienemise ja mõjutab ka migreeniga seotud kolmiknärvi. Peavalu tekkimise vältimiseks püüa voodisse minna ja tõusta iga päev samal ajal, piira kohvi tarbimist, treeni regulaarselt.

·         Parfüümid. Mõned lõhnad sunnivad kolmiknärvi vabastama peavalu tekkega seotud aineid. Kui sa oled lõhnade suhtes ülitundlik, väldi parfüümide või lõhnastatud puhastusvahendite kasutamist. Püüa mitte käia ka lõhnavates poodides.

·         Ere valgus. Ka eredat valgust kiirgavad allikad, näiteks lambipirnid, arvutiekraan või päike panevad kolmiknärvi vabastama peavalu põhjustavaid aineid. Vaheta eredad pirnid hõõglampide vastu ja võimalusel piira arvutiga töötamist.

·         Väär toitumine. Migreeni vallandajaks on aminohapet türamiin sisaldavad toidud (näiteks punane vein ja hallitusjuustud), nitraate sisaldavad toidud (näiteks töödeldud liha), aminohapet fenüülalaniin sisaldavad toidud (näiteks šokolaad). Kõigi nende toitude söömine põhjustab vaheldumisi veresoonte ahenemist ja laienemist ning selline asi viib otseteed migreenini. Pea toidupäevikut ning selgita välja, millised söögid sulle ei sobi. Seejärel lõpeta nende tarbimine.