Keha

11 fakti kolesteroolist, mida igaüks peaks teadma (1)

Silja Paavle, 27. aprill 2016 15:10
Vere kolesteroolitaset aitab normis hoida piisav kiudainete saamine - söö piisavalt teraviljatooteid ning puu- ja köögivilju.Foto: PantherMedia / Scanpix
Kolesterool on inimese elutegevuseks vajalik aine, mida sünteesitakse organismis. Kuid vere kolesteroolisisaldust mõjutab ka igapäevases toidus leiduva kolesterooli ja küllastunud rasvade hulk.

Samas kolesteroolist suurt midagi ei teata peale selle, et see on midagi ohtlikku. Seetõttu toob Tervise Arengu Instituut välja 11 fakti kolesteroolist, mida igaüks võiks teada. 

•  Kolesterool on inimese elutegevuseks vajalik aine – ilma kolesteroolita ei suudaks rakud talitleda. Organismis olev kolesterool on pärit peamiselt kahest allikast: 70% sellest sünteesitakse kehaomaselt (peamiselt maksas) ja 30% saadakse toidust.

• Põhiliselt leidub kolesterooli loomset päritolu toiduainetes – rasvases lihas ja vorstitoodetes, võis, kanamunades (eriti munakollases).

• Kolesterool jaguneb kaheks: nn hea kolesterool ehk HDL-kolesterool ja nn halb kolesterool ehk LDL-kolesterool.

• Liigne LDL-kolesterooli sisaldus veres põhjustab kolesterooli kleepumise veresoonte seintele. Seetõttu on ta peamine ateroskleroosi ehk veresoonte lupjumise põhjus ning selle kõrget taset veres peetakse südame- ja veresoonkonnahaiguste oluliseks riskifaktoriks.

• Normaalne kolesteroolitase on alla 5 millimooli liitris (mmol/l). Risk südame-veresoonkonnahaigustesse haigestumiseks tõuseb oluliselt, kui vere kolesteroolisisaldus on üle 6 mmol/l.

•  Vere kolesteroolitaset aitab normis hoida piisav kiudainete saamine - söö piisavalt teraviljatooteid ning puu- ja köögivilju.

•  Kolesteroolitaset aitab kontrolli all hoida ka füüsiline aktiivsus. Liikumine suurendab kolesterooli- ja valgupartiklite (lipoproteiinide) mahtu kaitstes sellega artereid lupjumise eest.

•  Liikumine vähendab LDL-kolesterooli (nn halva kolesterooli) taset veres. See aitab LDL-kolesterooli aktiivsemalt vereringest maksa eemaldada.

•  Regulaarse liikumisega on võimalik langetada LDL-kolesterooli taset 10-15% ja tõsta HDL-kolesterooli taset 20%.

•  Positiivseteks muutusteks vererasvades piisab 30-minutilisest regulaarsest liikumisest päevas. Intensiivsem regulaarne aeroobne treening annab veelgi paremaid tulemusi.

Samal teemal

17.06.2016
Üheksa üllatavat sümptomit, mis võivad tähendada südamehaigust
07.06.2016
Kolesterool: millal on põhjust muretseda?
22.04.2016
Kas küüslaugu söömine suurendab seksiiha?
22.04.2016
Üheksa märki sellest, et pead viivitamatult ette võtma suurpuhastuse oma kehas