Keha

Lisatud retseptid!

LÖÖ END SÄRAMA: keha kevadine suurpuhastus vii läbi mahlaga (7)

Kersti Eero, 4. mai 2016, 10:39
Vahel piisab juba ühest mahlapäevast ja olemine on täiesti uus, teab Anneli Kõiv oma aastatepikkusest kogemusest.Foto: Jevgeni Golovin
"Nii nagu kodustes kappides ja panipaikades on hea ühel kevadisel kaduneljapäeval kord majja lüüa, on kasulik ka talvel aeglaseks jäänud ainevahetusele tuure juurde anda ühe tõhusa puhastuskuuriga,“ ütleb Anneli Kõiv oma äsja ilmunud raamatus „Kõik mahlaks“.

Kõik vead ja ebakõlad tulevad kevadpäikeses eriti selgelt esile. Ka iseennast peeglist vaadates tundub nahk kuidagi hall ja ilmetu ning riiete alt paistavad mingid imelikud kumerused, mis talvekampsunite all peidus olid olnud. Aga vahel piisab juba ühest mahlapäevast ja olemine on täiesti uus, teab Anneli oma aastatepikkusest kogemusest.

Samal teemal

Vana kuu toetab jääkidest vabanemist

Parim aeg suurpuhastuseks oleks veebruaris-märtsis, aga samas on see väga individuaalne - kui ikka on olemine väga nõrk, siis tasuks asendada üksikuid toidukordi. “Toormahlad on tegelikult väga väekad, keha tuleb nendega harjutada,” ütleb Anneli. Ka ta ise on tänavu teinud pigem paaripäevaseid lühipuhastusi, aga mitte enesetunde, vaid kiire elutempo pärast. “Pikem mahlapaast või puhastus nõuab teatavat etteplaneerimist  - materjali varumist, mahlade kaasavalmistamist jne.,” tõdeb Anneli ja plaanib pikema puhastuse ette võtta maikuus. Puhastust tasub teha vana kuu ajal, sest siis toetab ka kuuseis seda ettevõtmist ehk jääkidest vabanemist.

Kuid milleks mahlapressimisega jännata, kui puu- ja köögivilju võib ka niisama süüa? „Muidugi võib – ja isegi peab – aga tegelikkuses teeme seda ju üsna harva. Pealegi, kas sa suudaksid süüa toorelt terve peotäie lehtkapsast, peotäie peterselli ja peotäie spinatit, lisaks veel ühe terve kurgi ja kolm sellerivart?“ kahtleb Anneli ja tunnistab, et tema küll ei suudaks. Samas mahlana mahub kogu nimetatud kraam ühte suurde klaasi (vt. allolevat retsepti).

Kindlasti ei pea suurpuhastuse ajal piirduma ainult mahlaga. Anneli sõnul piisab juba sellest, kui oma tavatoidule lisaks juua ka mahla või asenda sellega üks toidukord. Kui jood mahla lisaks tavatoidule, siis jäta mahla joomise ja söömise vahele vähemalt pool tundi.

Toeta maksa rohelise ja hapuga

Kevadeti räägitaks palju organismi- ja maksapuhastusest. „Minu jaoks tuleb seos kevade ja maksa vahel hiina meditsiini tarkustest.  Hiina meditsiini järgi on inimene ja loodus üks tervik. Erinevatele aastaaegadele vastavad erinevad elemendid nii looduses, meie ümber kui ka organid ja emotsioonid meie sees. Hiina meditsiini järgi on kevadele iseloomulikuks emotsiooniks viha, mis on ühtlasi ka maksa emotsioon. Kui maks on tasakaalust väljas, on inimeses rohkem viha ja ka vastupidi, kui inimene on pidevalt vihane, siis läheb maks tasakaalust välja,“ räägib Anneli.

Väga head maksaturgutajad on tema sõnul just rohelised viljad ja hapumaitselised joogid-toidud. Nii tulebki kevadel oma organismi puhastada, et toetada maksa tema raskes töös ja hoolitseda, et seedimine oleks korras.

„Enne, kui oma keha kevadiste vitamiinidega turgutama hakkad, tuleb aga vabaneda vanast ja kasutust kraamist,“ tuletab Anneli meelde ja soovitab siinkohal appi võtta  mõõdukalt lahtistava toimega ja suurepärase seedimise korrastajana tuntud rabarberimahla (vt. allolevat retsepti). „Aga see on võimas värk, nii et  naudi ettevaatlikult!“ hoiatab ta naljaga pooleks.

RETSEPTID 

Kõik puhtaks (antioksüdant, tugeva puhastava, lahtistava ja seedimist korrastava toimega)

Vaja läheb: 1 rabarberivars (väikeseid ja peenikesi kaks), 1 korralik peotäis noori naadilehti, 1 suur õun.

Tee nii: Puhasta, koori ja tükelda õun. Kui teed mahla kiire mahlapressiga, siis suru naadilehed peos palliks ja töötle vaheldumisi õunaga. Rabarber töötle viimasena.

Hea teada: Rabarberivarred sisaldavad rohkesti kaaliumi, mõõdukalt kaltsiumi, fosforit ja rauda, B-rühma vitamiine, C-vitamiini ja karotiini; orgaanilistest hapetest õun-, sidrun ja oblikhapet; flavonoide. Eriti suur on C-vitamiini sisaldus lehtedes, mida võiks kevadistes toitudes ära kasutada.

Rabarberivarred on ravim, mis mõjub hästi mao- ja seedetraktile, parandab söögiisu, puhastab sapiteid ja peensoolt, toob organismist välja mürk- ja jääkaineid. Soovitav on süüa rabarberit aneemia ja tuberkuloosi korral, isegi nahahaiguste puhul (psoriaas).

NB! Ära tarvita toorest rabarberit liiga palju – rabarberi hapu maitse tuleb oblikhappest ja kuna oblikhape seob kaltsiumi, võib rabarberit liigselt tarbides organismis tekkida kaltsiumipuudus ja häired kaltsiumiainevahetuses. Seepärast soovitatakse rabarberist valmistatud toitude juurde kasutada piima, kohupiima jt. kaltsiumirikkaid toiduaineid.

Roheline on parim! (Puhastava ja vett välja ajava toimega)

Vaja läheb: 1 peotäis spinatit, 1 peotäis lehtkapsast (võid asendada rukola või võilillelehtedega), 1 peotäis peterselli, 1 kurk (võid asendada 2 õunaga, kui tahad magusamat varianti), 3 sellerivart, ½ laimi.

Hea teada: Petersell ja seller panevad mahlad liikuma ja seedimise tööle. Rohelised lehtviljad spinat, rukola ja võilillelehed sisaldavad aineid, mis ergutavad sapi tootmist ja aitavad maksal neutraliseerida veres leiduvaid raskemetalle, kemikaale ja pestitsiide. Petersell ja seller on mõlemad vett väljaajava toimega. Laim lisab mõnusat maitsevunki ja korraliku portsu C-vitamiini.

Välja minnes arvesta sellega, et sul võib tekkida tavalisest tihedam vajadus tualetis käia.

NB! Kui oled lapseootel, siis ära seda mahla tarvita – seller ei ole sulle hea.

Allikas: Anneli Kõiv „Kõik mahlaks“ Varrak