Hea nõu

Suitsetamisest loobumisel ära karda võõrutusnähte ja leia asendustegevus (5)

Liina Metsküla, 10. juuni 2016 09:35
Foto: PantherMedia / Scanpix
„Sageli ei olegi suitsetamise maha jätmisel võõrutusnähud nii probleemsed ja enamasti neid ei tekigi. Võib-olla on see rohkem müüdina rahva hulgas levinud – neid kardetakse ja seetõttu ei juletagi suitsetamist loobuda,“ märgib Tartu Ülikooli Kliinikumi kopsuarst-õppejõud Ülle Ani.

Kopsuarst Ülle Ani sõnul kardetakse suitsetamisest loobumise kõrvalnähtudena kõige enam kaalutõusu ning selle vältimisele peab tõepoolest teatavat tähelepanu pöörama.

Samal teemal

„Ajus paiknevad kõrvuti toidunäljakeskus ja suitsunäljakeskus ning nad rahuldavad üksteist. Kes suitsetab ja tal on kõht tühi, siis pärast sigareti tegemist kaob ära ka toidunälg. Samuti süüakse suitsunälja rahuldamiseks rohkem toitu,“ selgitab Ani kaalutõusu põhjust.

Selle ära hoidmiseks soovitab arst üleminekuperioodil tarbida pigem kalorivaeseid toite ja mitte liiga palju toidukordade vahel näksida.

Suitsetamisest loobumisel on oluliseks sammuks leida sigareti tõmbamisele asendustegevus. „Alati, kui räägime suitsetamisest loobumisest, pakume välja perioodi, mil ta peab suitsetama. Sel ajal saab ta muuta oma harjumuspäraseid rituaale ning see on periood, mil inimene üritab leida lahendusi tulevase suitsunälja rahuldamiseks. Kui see on seni olnud seotud puhkepausidega, siis on vaja selleks ajaks leida muu tegevus, mis aitaks puhkemomenti täita – kellele sobib helistamine, kellele klaas vett või uudiste lugemine,“ selgitab Ani. Valitud asendustegevuse peaks läbi proovima veel suitsetamisperioodi ajal, et väike harjumus oleks juba sees.

Kui inimene on juba suitsetamisest loobunud ning tal tuleb suur suitsunälg, peaks Ani sõnul „hetki ületama“. „Kui keegi pakub sigaretti, siis tuleks öelda, et ma hetkel ei taha,“ annab Ani nõu.

Loobumisel madalama nikotiinisisaldusega sigarettidele ülemineku kohta on Ülle Ani resoluutne: see ei aita üldse.

„Kui inimene tahab suitsetamist maha jätta, siis peab ta arvestama, et nikotiinisõltuvus on justkui kesknärvisüsteemis elav karu, mis tahab jääda talveunne. Tehes esimese suitsuvaba päeva jääb karu talveunne ning ainus asi, mis looma talveunest äratab, on nikotiiniportsjon. Olgu see tavaline sigaret, e-sigaret, põsktubakas või vesipiip – nikotiiniportsjoni ajju jõudmine on karu üles äratamine,“ toob Ani huvitava paralleeli. „Kui inimene suitsetab 20 sigaretti päevas, on tal peas justkui 20 sõltuvuskaru. Nii pea, kui ta teeb ühe suitsu, on üks karu üles äratatud ja kohe tahavad kõik ülejäänud karud samuti piisavat nikotiinikogust. Ka karu on talveunest üles äratades näljane ja agressiivne, samamoodi suitsetamisest loobuv inimene.“

Seetõttu toonitab Ani, et loobumise eelsel perioodil tuleks suitsetada nii palju kui tavaliselt ning alates esimesest plaanitud suitsuvabast päevast lasta „karul“ rahulikult talveunne jääda.

7 nõuannet suitsetamisest loobujale

Vali loobumiseks kindel päev.

Otsi endale suitsetamise asemel muu tegevus.

Viska ära sigaretid, tuhatoos, välgumihklid ja kõik muu suitsetamist meenutav.

Väldi suitsetajate seltskonda.

Joo klaas vett iga kord, kui tunned vajadust suitsetada.

Pane kohtadesse, kus tavaliselt hoidsid sigarette, nätsu või kommi.

Arvuta, kui palju kulutad iga kuu suitsule ja leia rahale muu kasutus.