Hea nõu

Muretsemine ei lahenda su probleemi, see ongi probleem 

Toimetas Kristjan Väli, 8. juuni 2016, 15:48
Ära muretse vaid tegele probleemiga.Foto: JOOSEP MARTINSON
Kas sa muretsed liiga palju? Kas sa leiad ennast tihtipeale muretsemast tervise, raha ja töö pärast? Või hoopis muretsed selle pärast, mida inimesed sinust arvavad? Väljaanne News.com ja Bruce Wells aitavad sul vähendada muretsemist mõne nõuandega.

Liigne muretsemine võib viia sind paljude vaimsete ja füüsiliste probleemide küüsi. Hüpohondria, lihasevalu, unepuudus, paanikahood, lavahirm ja liigne perfektsionism, need on kõigest mõned näited, mis võivad kaasneda liigse muretsemisega.

Sa võid arvata, et muretsemine aitab sul vältida halva juhtumist ja vähendada kehva olukorra mõju, kuid reaalsuses see nii ei ole. See ei aita millelegi kaasa, eriti veel probleemide lahendamisele.

Samal teemal

Järgnevad strateegiad aitavad sul murda muretsemise tsüklit ja lihtsamalt elada.

Muuda muredega tegelemise aega. Selle asemel, et mõelda pidevalt oma muredele läbi päeva, lükka muremõtted hilisema peale. Päeval või öösel tekkinud mured kogu peas kokku ja tegele nendega kindlaks määratud ajal, näiteks siis, kui sul on hea tuju. See toob kaasa loova ja realistlku lähenemise oma probleemidele. Istu maha viieteistkümneks minutiks ja tegele iga murega eraldi.

Tee kindlaks, kas mure on lahendatav. Lahendatav mure on selline, mille jaoks on sul lahendus kohe varnast võtta. Näiteks sa muretsed esitluse pärast, mille pead tegema oma ülemusele, sa ei tea, mida ta täpselt sinult ootab. Sa saad olukorra lahendada nii, et sa lihtsalt helistad talle kohe, täpsustad detailid üle ja probleem on lahendatud. Lahendamatu probleem on näiteks selline, kui sa mõtled, kas sa uinud öösel stiilis "äkki ma saan vähi." Sellisel juhul pead esiteks küsima endalt, kas see probleem on üldse sinuga seotud. Kui ei, siis ära muretse. Ühtlasi küsi endalt, kas sul on probleemi üle kontroll ja mõtle selle üle, kas pead vältimatult kohe probleemi lahendama.

Kui probleem on lahendatav, tee sellega tööd. Kui sa oled kindlaks teinud, et su probleem on lahendatav, ürita koguda võimalikult palju mõtteid, et see lahendada. Ole kindel, et tegeled probleemidega, mida sa saad muuta. Suuna ennast, et leida realistlik ja mõeldav lahendus, hoidu perfektse lahenduse otsimisest. Tee plaan.

Kui probleem pole lahendatav, kontrolli oma emotsioone. Vahel ei saa sa probleemi lahendada, sest see pole sinu probleem, see pole kontrollitav või hoopis ei saa seda muret kohe lahendada. Oma emotsioone saab aga teatud tehnikatega kontrollida. Sõpradega rääkimine aitab murede lahendamisele kaasa nii kaua, kui sa ei jää korrutama probleemi oma sõpradele ja endale. Hakka trenni tegema, see on üks kindel viis, kuidas ärritusest vabaneda ja saavutada perspektiivi probleemide suhtes. Lõdvestu, kasuta selleks muusikat, joogat ja õues jalutamist.

Kohandu ebamugavusega, et vähendada muremõtteid. Tee endale selgeks, et ebakindlus on üks paratamatu elu osa. Selle asemel, et muretseda näiteks, kas pimekohting läheb hästi, lihtsalt aktsepteeri, et kõik pimekohtingud ei lähe hästi ja see on eluline paratamatus.