Keha

10 lihtsat viisi, kuidas kaitsta end erektsiooniprobleemide eest 

Toimetas Vidrik Võsoberg, 2. august 2016 12:21
Foto: PantherMedia / Scanpix
Hoolitse oma väärtuslikuima vara eest, et see sind tulevikus alt ei veaks, õpetab Men's Health

Paljud mehed lasevad oma tervisel seilata autopiloodil – seda seni, kuni miski, millest nad väga hoolivad, alt veab. Ja paljude meeste puhul on selleks nende peenis.

"Paljud mehed teavad, et nende elustiil kahjustab tervist, aga nad hakkavad sellele mõtlema alles siis, kui see hakkab mõjutama nende seksuaalelu," ütleb uroloogiaprofessor ning Yale'i ülikooli kardiovaskulaarse ja seksuaaltervise kliiniku üks asutajaid Charles Walker.

Sa ise mängid oma peenise korralikus funktsioneerimises suurt rolli. Järgi neid 10 lihtsat nõuannet, et kaitsta oma peenist ning ennetada erektsioonihäireid (EH).

Tee oma ravimikapp tühjaks

Kindlad antidepressandid, vererõhurohud, narkootilised valuvaigistid ja antihistamiinid võivad põhjustada probleeme erektsiooniga.

Aga isegi retseptivabad ravimid võivad põhjustada longuvajumist. Üks üllatavamaid süüdlasi? Allergia- ja külmetusrohud.

"Erektsiooni mehhanism on täpselt vastupidine adrenaliinivoolu omale ja Sudafed käitub väga sarnaselt epinefriinile – adrenaliinihormoonile – tappes suutlikkust erutuda," märgib uroloogia- ja taastusravi professor Harry Fisch.

Hoia oma kõhtu vormis

Rihma järjest lõdvemaks laskmine võib samuti kujutada endast riski meheaule. 99-sentimeetrise vööümbermõõduga meestel on täheldatud kaks korda suuremat erektsioonihäirete riski kui meestel, kelle vöörihm on alla 89 cm pikk. 

Suur vööümbermõõt viitab kahjulikule vistseraalsele rasvale, mis on seotud madalama testosterooni tasemega ning pundumisega. 

Jäta maha

"Kõik teavad, et suitsetamine on tervisele kahjulik, aga enamik ei tea, et sigarettide ja erektsioonihäirete vahel on otsene seos," ütleb dr Walker.

Suitsetavatel meestel on uuringute kohaselt mittesuitsetajatest 51% kõrgem erektsioonihäirete risk. Aasta pärast mahajätmist on neljandik endistest suitsetajatest märganud erektsiooni paranemist.

Jäta töö kontorisse

"Tööstress on seksuaalse funktsioneerimise väga suur mõjutaja," ütleb dr Walker. "Näen palju 40-ndates ja 50-ndates mehi, kes on stressirohketes ametites väga edukad, ja paljudel neist on EH."

Kuidas nii? Nõudlikus ametis on raskem jätta tööd kontorisse maha, mis tähendab, et neil on enamiku päevast kõrgem ärevustunne – ja see takistab magamistoas täisgaasi andmist.

Maga kvaliteetund

Rohkem magamine on alati tähtis, aga isegi mõned hilised ülevalolekud võivad erektsiooni lämmatada. Chicago ülikooli uurimuses leiti, et noorte ja tervete meeste puhul alandas öine 5 tundi või vähem magamine juba paari öö järel testosteroonitaset 10%.

"Uni mõjutab vaba testosterooni, mis muuhulgas toetab su libiidot ja seksuaalset funktsioneerimist," selgitab dr Walker.

Pluss: uni reguleerib selliste ajuhormoonide nagu dopamiin ja serotoniin taset ning neil on mõju erektsioonile.

Igal ööl peaks magama vähemalt 6 tundi, kuigi ideaalne on 7 või 8.

undefined Foto: PantherMedia / Scanpix

Puhasta oma pärlikesi

Türgis tehtud uuringus leiti, et EH-ga meestel esineb kolm korda sagedamini igemehaigusi kui ilma peeniseprobleemideta meestel.

Ka Briti Hammaste Tervise sihtasutus on teatanud, et neljal viiest tõsise erektsioonihäirega mehest on ühtlasi igemehaigused.

Uurijad selgitavad, et kui su hambad lagunevad, siis ründab immuunsüsteem su suus patogeene. Bakterid imbuvad seejärel vereringesse, kahjustades veresooni ja vereringet.

Regulaarne (kaks korda päevas) hammaste harjamine ja hambaniidi kasutamine aitab seega rohkemgi kui vaid igemeid.

Hoia napsutamine kontrolli all

Washingtoni ülikoolis tehtud uuringus leiti, et purjus kutid näevad püstisaamisega rohkem vaeva ja samas on tulemus ikkagi pehmem kui kainetel meestel.

2013. aastal "Journal of Sexual Medicine'is" ilmunud uuringus tõdeti, et isegi kui sul praegu esitusega probleeme pole, võib kõva joomine kahjustada su seksuaalelu tulevikus.

Dr Fisch märgib, et alkohol on depressant ehk siis sul pole mitte ainult raskem erutuda, vaid sa oled ka rohkem väsinud – tõenäoliselt liiga väsinud, et sooritusse panustada.

Kirjeldatud probleemid on valdavalt seotud karmi joomisega, niisiis tõmba end peale kahte drinki tagasi.

Tee kõvemini trenni

Trenn on erektsioonile hea, aga lihtsast joogast võib jääda väheks. Peaksid intensiivsust tõstma.

"Journal of Clinical Hypertension" kajastas uuringut, milles kõrge vererõhu ja EH-ga mehed läbisid kaheksanädalase intervalltreeningute programmi. Nende erektsiooni kvaliteet paranes.

Teadlaste hinnangul aitab trenn vähendada põletikulise pundumise tunnuseid ja see paneb veresooned efektiivsemalt tööle.

Väldi kõrvalehüppeid

Kas tead seda ränka süütunnet, mida tunned, kui oled olnud truudusetu? Süütunne muutub ärevuseks ja ärevus põhjustab ajus keemilisi muudatusi, mis ründavad su võimet erektsiooni saada, räägib dr Walter.

Sisuliselt tähendab ärevus ülepinget närvisüsteemis, mis tähendab, et sa ei suuda erutumiseks piisavalt rahuneda.

Lõpeta oma sülearvuti hällitamine

Sülearvutid toodavad suures koguses soojust ja dr Fischi sõnade kohaselt kahandavad kõik munandeid liigselt soojendavad asjad sperma kogust ja testosterooni taset.

Munandid on just sel põhjusel kehast veidi eemal, et nad töötavad mõned kraadid allpool keha üldist temperatuuri.

Samal teemal

19.08.2017
Maailma tipptasemel uroloog käis Eestis tohtreid õpetamas
07.06.2017
Seitse põhjust, miks oma tervise huvides iga päev üks naps võtta
17.07.2016
MEESTELE: Kuidas parandada sperma kvaliteeti?