Kaalust parem näitaja võib olla su lemmikpüksipaar - kui need ei lähe jalga, on aeg menüü ümber vaadata.Foto: PantherMedia / Scanpix
Õhtuleht.ee 17. august 2016 10:40
Paljud erinevad dieedid ja toitumisraamatud lubavad üleliigsetest kilodest lahti saada. Kuid – millist neid uskuda? Olgu soovitused millised tahes, siin toovad toitumisnõustajad välja mõned universaalsed, kuid vähe räägitud soovitused, mis toetavad sind üleliigsetest kilodest vabanemisel.

1. Ära keskendu vaid süsivesikutele. Nende kaotamine menüüst võib kaalulangust põhjustada vaid siis, kui kogu su menüüs napib kaloreid. Kui aga süsivesikute söömist vähendada, kuid selle asemel võtta kasutusse pähklid ja õli, ei pruugi sa kaalust alla võtta, sest kaloraaž ei lange, kirjutab Women´s Health. Pigem vastupidi, nii võivad kilod hoopis lisanduda. Selle asemel, et visata menüüst välja üks toiduaine, vähenda üldist päevast kaloraaži.

2. Ära keskendu kaalunäidule. Kaalust parem näitaja võib olla su lemmikpüksipaar. Kaalunumber on tervise seisukohalt küll oluline mõõtühik, kuid see sõltub väga paljudest erinevatest teguritest nagu näiteks kaalumise kellaaeg ja vedeliku tarbimisest. Riiete sobivus annab kehakaalust aga parema ülevaate. Seega, ära mine närvi, kui kaal teeb su täna kilo raskemaks kui eile – alles siis, kui püksinööp ei lähe kinni, on aeg menüü ümber vaadata.

3. Naudi, mida sööd. Kui sa ei võta aega, et keskenduda söödavale, ei saa sa iial kaalus alla võtta. Teisisõnu: söömine, samal ajal e-kirju lugedes või telekat vaadates, põhjustab pigem ülesöömise. Unusta kõrvalised tegevused ja keskendu toidule! Teadlaste hinnangul on nii, et inimesed, kes söövad teadlikult, on 34% vähem rasvunud võrreldes nendega, kes suhtuvad söömisse pealiskaudselt. Muide, üks hea nipp söömisele keskenduda on süüa köögis söögilaua taga, mitte diivanil või kontoris.

4. Ära usalda vaid nutividinaid. Igasugused aktiivsusmonitorid on küll toredad, kuid need seadmed vaid registreerivad toimunut. Kui sa kaalu ei kaota, on asi lihtne – kaloreid on liialt palju. Ükspuha, mida kõnelevad nutividinad.

5. Joo targalt! Vedeliku tarbimine on väga oluline, kuid sedagi saab teha targalt. Kohvi aktiveerib küll ainevahetust, kuid kui sa lisad sellesse suhkrut, koormad sa keha liigsete kaloritega. Ning parim on üldse juua jääkülma vett, see aitab samuti kaloreid põletada.

6. Suhtu kehakaalu nagu abielusse, mitte tinderi-kohtingusse. Menüü, mis lubab kiiret kaalukaotust, on ahvatlev, kuid reaalsus on karm: peaaegu kõik sedaviisi kaotatud kilod tulevad pärast dieedi lõppu kiirelt tagasi. Sestap tegele oma kehakaalu normis säilitamisega igapäevaselt ja pidevalt, nagu hea abielu hoidmisega. Kiired tinderi-kohtingud toovad edu harva.

7. Võta reisidele suupisted kaasa. Paljud inimesed on võimalik oma igapäevarutiinis toitumist jälgima, kuid tagasilangused tekivad reisile minnes. Kaalulangetamise puhul on võti aga järjepidevus. Seega, kui sa pole kindel, et teel olles saad oma tavapärast rutiini jätkata, võta rämpstoidu vältimiseks kaasa oma suupisted. Need ei vea sind alt.

8. Keskendu põhitoidukordadele. Palju on soovitatud süüa väikseid eineid läbi kogu päeva, kuid uuemad uuringud kinnitavad selle strateegia puudulikkust. Kui oled põhitoidukorra ajal korralikult söönud, painab nälgi sind päeval toidukordade vahel vähem.